Waarom is een hoge conversie van belang? Een hoge conversie kan ertoe leiden dat er meer klanten op jouw webshop overgaan tot een aankoop. Hoe meer orders jij binnenkrijgt hoe beter jij in Google wordt gepositioneerd. Het verbeteren van jouw conversie is een kleine moeite, maar op lange termijn levert het je goed resultaat. Dit kun je al verbeteren door voordat -en tijdens jij gaat adverteren over een aantal dingen na te denken.
-
Stel je doelen vast
Voordat je begint met adverteren moet je jouw doelen vooraf duidelijk hebben afgestemd.
- Waar ga je mee beginnen?
- Bepaal welke richting je op wil;
- Formuleer KPI’s;
- Stef vooraf vast welk budget je gaat inzetten.
Ieder social media platform heeft zijn eigen mogelijkheden en kansen. Bij Facebook en Instagram kun je een eigen budget vaststellen en ben je niet afhankelijk van het minimumbudget van het platform. Ieder platform biedt andere kansen, dus beslis vooraf welke het beste bij jouw doelgroep past.
Ga je met meerdere kanalen aan de slag? Stel per kanaal vast wat je hiermee wil gaan bereiken. Zo heb je een duidelijk overzicht hoe je jouw budget gaat verdelen en kun je de resultaten achteraf meten.
-
Engagement
Veel webshop eigenaren formuleren een doelgroep, voordat zij gaan beginnen met social advertising. De vuilkuil waar zij tegenaan lopen is dat zij deze vaak te breed inschatten. Je kunt je beter focussen op een niches binnen de doelgroep. Zoek uit wat er binnen die doelgroep zich afspeelt en ga daarmee aan de slag. Dit kun je doen door gebruik te maken van hashtags of je kunt targeten op zoekwoorden. Als je dit duidelijk hebt, zorgt het voor een hoger engagement in je social media advertenties. Op Facebook kun je gericht targeten door mensen in- en uit te sluiten. Je kunt jouw doelgroep selecteren op basis van interesses.
-
Social media-account
Voordat je begint met adverteren heb je waarschijnlijk eerst gefocust op de organische berichten van jouw social media-account. Volgers laten zien welke content zijn op het social media-account leuk vinden. Dit doen zij door het bericht te liken, reageren of delen. Deze informatie kun je weer gebruiken in je social media advertenties. Zo weet je zeker dat je met content adverteert die op de doelgroep aanslaat. Je hoeft niet dit meer te testen binnen je advertentie account.
-
Persona
Het is van belang dat je jouw doelgroep leert kennen als jij begint met social advertising. Je moet de inhoud goed afstemmen op je publiek. Een tool die je hiervoor kunt gebruiken is het maken van een persona. Met een persona kun je vooraf bepalen wie jouw doelgroep is. In een persona bepaal je de interesses, het koopgedrag en demografische gegevens. Je formuleert een persona als een “echt” persoon. Deze gegevens kunnen je helpen om jouw social ad beter te kunnen invullen.
-
Facebook en Instagram
Facebook en Instagram zijn de populairste platformen om te adverteren. Zij werken met elkaar samen. De advertenties die jij klaarzet voor op Facebook kunnen tegelijkertijd ook worden gepubliceerd op Instagram. Het voordeel van het adverteren op deze platformen is dat de advertenties doelgericht zijn. Je kunt een foto-advertentie, video-advertentie of een carrousel-advertenties aanmaken. Bij alle advertenties kun je jouw eigen call-to-action knop vormgeven om consumenten over de streep te trekken.