Hoe neem je een webshop over?

Misschien is het hebben van een eigen webshop wel jou grote droom. Maar hoe start je een webshop, hoe zorg je dat het gaat lopen? Krijg je van deze vragen al flinke zenuwen? Misschien is het een optie om een webshop over te nemen. Als je dan de kans krijgt om een webshop over te nemen. Hoe pak je dit dan aan, waar moet je allemaal aan denken? Hopelijk kunnen we je met dit blog een beetje op weg helpen.

Webshop te koop!

Als je veel bedrijven via Instagram of Facebook volgt zul je deze tekst wel eens voorbij zien komen. Eigenaren stoppen soms met een webshop en zetten deze dan te koop. 

Een webshop overnemen klinkt als een makkelijk proces maar er komen veel dingen bij kijken.
Het overnemen van een bestaande goedlopende webshop kan een top idee zijn als jij niet vanaf vooraan wil beginnen. De basis is er al, je hoeft geen klanten te zoeken voor je 1e orders. De naamsbekendheid is er vaak ook al en er is vaak al veel contact met leveranciers en de socialmedia-accounts zijn al lekker actief. Je kunt leren van iemand anders en daarna je eigen draai geven aan deze webshop.

Toch is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn wat er allemaal rond de webshop speelt en hoe je dit kunt aanpakken. Als jij denkt, ik wil toch vanaf het begin bepalen hoe alles gaat en het opstart proces eigenlijk heel erg leuk vind, kies dan niet voor het overnemen van een webshop. Wanneer jij denkt; Ja, dit is wat voor mij dan is een webshop overnemen een goed idee van jou. Lees dan snel verder!

Kijk allereerst of de huidige webshop bij jou past, zijn de artikelen die er op dit moment verkocht worden iets voor jou en denk je dat je deze webshop nog beter kunt laten draaien. Dan is dit misschien de juiste webshop voor jou.

Ik wil een webshop overnemen wat nu?

Allereerst is het belangrijk dat je liefde hebt voor het runnen van een webshop. Je hebt geen diploma’s nodig om hier mee te starten. Ervaring kan fijn zijn, maar je kunt helemaal vanaf het begin starten. Het fijne aan een webshop overnemen is dat de webshop waarschijnlijk al goed liep, en dat je dus iets zekerder bent van een inkomen dan wanneer je nog moet beginnen met het opbouwen.

Probeer wel op een rijtje te krijgen voor jezelf wat je wil bereiken met je webshop. Wil je de artikelen uitbreiden, veranderen of misschien wel gewoon laten zoals ze nu zijn. Kijk ook of het aanbod past bij hoe de shop nu is. Misschien komen klanten juist voor deze artikelen naar deze webshop. Als ze opeens veranderen of weg zijn, is de kans dat de klant weg blijft ook groot.

Bedenk voor je zelf waarom jij de webshop wil overnemen. Dit is ook belangrijk wanneer je in gesprek gaat met de verkopende partij. Waarom trekt mij dit, wat ga ik er mee doen en wat zijn mijn toekomstplannen. De cijfers van de webshop zijn belangrijk, je wilt natuurlijk geen zinkend schip kopen. Goed inzicht krijgen is belangrijk. De verkopende partij zal je dit natuurlijk laten zien als je hier om vraagt.

Bekijk de juridische kant goed.

Naast de artikelen en de cijfers is de juridische kant van een webshop ook erg belangrijk. Voldoet de webshop aan alle juridische zaken en alle wet- en regelgevingen. De algemene voorwaarden moeten goed zijn, de privacy de disclaimers moeten ook goed en duidelijk vast staan. En hoe zit het met de webshop naam? Ga je deze behouden of ga je dit veranderen.

Voor alle wet- en regelgevingen is het ook belangrijk dat er is uitgezocht hoe het is met het eventueel versturen van pakketten naar het buitenland. Hier gelden namelijk weer andere regels voor.

Vraag leverancierscontracten op, krijg inzicht in de voorwaarden. Wanneer worden er bestellingen geplaatst, wat zijn de afspraken qua afname. Wanneer de webshop gebruik maakt van dropshopping is dit extra belangrijk. Zorg dat je alle papierwerken nakijkt.

Voor de verkoop en kopende partij van de webshop is het ook belangrijk dat de overname processen goed zijn vastgelegd. Denk hierbij aan de verkoopovereenkomst, bijvoorbeeld aandelentransacties. Hoe meer er is uitgezocht en is besproken hoe minder gedoe dit later kan opleveren.

Kredietwaardigheidsrapport

Om een goed beeld en inzicht te krijgen van de financieel situatie van een webshop kan je een kredietwaardigheidsrapport op vragen.

Google Analytics analyse

Google Analytics is erg belangrijk. Dit is een van de eerste stappen die belangrijk is bij de overname van een webshop. Toegang tot Analytics kan je inzicht geven over het presteren van de webshop. Denk aan social media en advertenties. Je leert meer over dat bezoekersaantallen en ook het gedrag van de klanten. Zo geeft dit je ook inzicht in presentatie ven email marketing.

Deze waardevolle informatie is erg belangrijk om goed te bekijken voor je de webshop over neemt. 

De geschiedenis van de webshop.

Probeer er achter te komen hoe de webshop is ontstaan, wat voor mensen zitten er achter de schermen en waarom hebben ze besloten om de webshop te beginnen en ook de vraag waarom ze er mee gaan stoppen is fijn om te weten. Hoelang duurde het voor de eerste orders binnen kwamen en wat voor zaken zijn lastig te regelen.

De markt zit vol.

Je bent niet de 1e webshop, probeer te kijken hoe de markt is waar je gaat inkopen. Kijk goed welke concurrenten je hebt en heb goed op orde waar je, je order kan inkopen. Probeer je te onderscheiden en te zorgen dat de klant bij jou wil kopen. Denk hierbij aan een goed werkende site met een leuk uitgebreid assortiment.

Leer over de wet- en regelgevingen en ook over de vraag en aanbod. De SEO-teksten zijn erg belangrijk. Bekijk hoe de webshop het doet tegenover concurrenten.

De verkoopstrategie. 

Hoe worden op dit moment verkoopkanalen ingezet. Gaat dit via de SEO of veel via advertenties? Lopen de advertenties via Google of Facebook en Instagram of overige social media. Wordt er gebruikgemaakt van email marketing of juist veel samengewerkt met influencers?

Krijg inzicht in de klanten, hoeveel nieuwsbrief lezers de webshop heeft. Hebben de socialmedia-accounts veel bereik. (reacties en likes) vaak is dit veel belangrijker dan volgers. Hoe worden de story’s bekeken op Instagram.

Waar is de voorraad?

Je kunt je voorstellen dat veel webshops een voorraad hebben. Waar hebben ze deze liggen? Hebben ze dat thuis op voorraad of in een pand. Of werkt de webshop alleen met dropshopping.

Neem je alles over van de voorraad en kan je dit dan ook kwijt?

Hoeveel werknemers zijn er?

Is de webshop eigenaar alleen, of heeft hij/zij ook personeel in dienst. Hoe meer vragen je stelt hoe duidelijker het beeld gaat worden voor jou als koper. Je kunt na al deze vragen ook een goed beeld krijgen hoeveel uur je verwacht te gaan besteden per week aan je webshop.

Content is belangrijk.

Maar van wie is de content, als jij eigenaar wordt, ben jij dan de eigenaar van de foto’s en teksten. Ook op blogs. Als jij eigenaar van de webshop wordt is het belangrijk dat jij ook in het beheer komt van alle content. De foto’s die door andere zijn gemaakt (bijvoorbeeld influencers) mag jij die ook gebruiken.

Lopende kosten.

Denk goed na welke lidmaatschappen je nodig hebt. Gebruik je veel programma’s zoals Light room en Photoshop. Neem je deze over of ga je deze zelf aanschaffen?

Denk ook aan abonnementen van bijvoorbeeld telefoon services en apps die nodig zijn voor je bedrijf. De abonnementen van de webshop hebben ook kosten. Kijk goed welke kosten dat zijn. Dit is bijvoorbeeld voor je WordPress site.

Een hoop vragen die je kunt uitzoeken, wees goed voorbereid voor je een webshop overneemt. En Lets go for it!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *