Bij het schrijven van blogs moet je met een aantal dingen rekening houden. Waarom zou je nou blogs moeten schrijven? Het is onder andere belangrijk voor je SEO. Op het moment dat jij waardevolle content schrijft, dan worden die blogs opgepakt door Google. Daarmee haal je dus ook nieuwe klanten naar je webshop. Ben jij nou benieuwd wat er nog meer allemaal bij komt kijken bij het schrijven van een blog? Lees dan vooral verder.

Waarom zou je blogs gaan schrijven?

In plaats van het alleen inzetten van je SEO op categorie pagina’s, kan je dus ook met behulp van waardevolle info voor jouw doelgroep klanten naar jouw webshop krijgen. Op basis van de hoeveelheid waardevolle informatie die jij deelt over het onderwerp dat jij verkoopt, bouw je een expertstatus op. Google pakt je daardoor ook steeds beter op. Hoe waardevoller Google jou vindt, hoe hoger jij in Google komt. Dat heeft dus ook weer effect op je andere pagina’s. Het schrijven van SEO heeft dus voor Google heel veel voordeel. Daarnaast kom je ook voor jouw klanten veel professioneler over, want je weet alles over dat onderwerp.

Hoe bedenk je de onderwerpen?

Er zijn een aantal punten die je kunt gebruiken om die onderwerpen te bedenken. Als eerste moet je bedenken welke vragen jij over je producten krijgt van jouw klanten. Veelvoorkomende vragen kun je opschrijven en beantwoorden in een blog. Daarnaast kun je natuurlijk ook zelf bedenken welke vragen of problemen klanten eventueel kunnen hebben. Dit kan soms lastig zijn, maar voor elk product is wel een probleem te bedenken.

Daarnaast kan je ook thema’s gebruiken. Schrijf bijvoorbeeld een blog voor moederdag, pasen, vaderdag, kerst enz. Bedenk goed wat jouw doelgroep wil, en waar jij over kan schrijven. Een blog wat je nu schrijft kan je in tegenstelling tot een social media post, de volgende jaren nog steeds profijt van hebben.

Hoe schrijf je die blogs?

Je beantwoordt dus eigenlijk de vraag die je uiteindelijk kunt stellen. Probeer dus ook die vraag die je beantwoordt in de titel van je blog te zetten. Mensen gaan namelijk steeds meer hele vragen Googlen, dus Google wil meteen een antwoord geven.

Op het moment dat je een lijst hebt gemaakt met verschillende onderwerpen om blogs over te schrijven, moet je je ook bedenken of je sommige onderwerpen kan opsplitsen in meerdere blogs. Als je in de kleding zit kan je dus bijvoorbeeld inspelen op de trends in de zomer, lente, herfst en winter. Vaak kun je onderwerpen opsplitsen, en zo kun je heel veel blogs creëren. Zorg er wel voor dat je de vragen die je beantwoordt ook echt volledig beantwoordt.

Bij het schrijven van een blog moet je rekening houden met de 5 w’s:

  • Wie
  • wat
  • waarom
  • wanneer
  • waar.

Je moet ervoor zorgen dat je je blogs zo duidelijk mogelijk schrijft. Het is dus ook belangrijk om meerdere alinea’s te schrijven, want mensen scannen vaak de tekst. Een lap tekst is meestal veel te veel tekst voor de mensen. Subkoppen zorgen er dus ook voor dat je Google meer informatie geeft.

Ook is het een hele goeie om bulletpoints en foto’s te gebruiken. Mensen houden nou eenmaal van bulletpoints. Met het plaatsen van foto’s zorg je ervoor dat mensen meer een gevoel krijgen bij jouw producten. Vergeet dus ook vooral niet om producten te linken in jouw blogs. Zo zorg je ook weer voor interne linkbuilding, en dat vindt Google ook weer leuk.

Een nadeel van het bloggen kan zijn dat op het moment dat je je heel erg vastbijt aan je conversiepercentage, dat je conversiepercentage kan dalen. Je zult namelijk ook heel veel verkeer krijgen dat alleen maar naar jouw website komt om dat blog te lezen. Raak daarvan niet in paniek, want het is alleen maar goed dat er meer mensen naar je website komen.

Doordat je regelmatig content plaats ziet Google jouw webshop als belangrijk. Heel veel ondernemers hebben een website met tekst neergezeten en die doen er verder niets mee. Google ziet jou dan gewoon als slapende website en dan kom je ook niet hoger in Google. Door het plaatsen van content ziet Google jou dus als een actieve website, en zo kom je ook weer hoger in Google terecht.

Hoelang moet een blog zijn?

Hoelang een blog precies moet zijn is niet helemaal duidelijk. Je hebt genoeg kleine blog die prima presteren. Wel wordt er aangeraden om minimaal 500 woorden neer te zetten, omdat Google het wel moet lezen. Het mag langer zijn dan 1000 woorden, maar zorg dan wel dat je het interessant houdt. Er is dus geen richtlijn voor hoelang een blog precies moet zijn, maar hou er wel gewoon rekening mee dat Google jouw blog moet kunnen lezen.

Let op je spelling

Een ander belangrijk ding kan zijn dat je goed moet letten op je spelling. De lezer kan namelijk erg vallen over spellingsfouten. Een website genaamd language tool kan je hierbij helpen. Dit is een plug in voor je website en die controleert beter dan word. Deze controleert namelijk op spelfouten, komma’s en zinsopbouw. Is spelling bij jou een struikelblok? Wellicht heb je dan iets aan language tool.

 

5 antwoorden
    • Stefanie
      Stefanie zegt:

      Het is een beetje lastig om er een precies aantal aan te hangen. Je kunt een blog schrijven met 300 woorden, maar als je in dat blog geen goede informatie zet, dan word je alsnog niet gevonden. Dus met 500 is de kans groter dat je de juiste informatie geeft waardoor Google het waardevol vindt.

      Beantwoorden
  1. Marijke Abdoella
    Marijke Abdoella zegt:

    Dank je wel voor deze blog! Ik ben nu sinds 2 weken fanatiek aan het bloggen en mijn bezoekersaantal is sindsdien flink gestegen! Met deze tips kan ik zeker wat en die plugin, daar ga ik ook even naar kijken wat mijn grammatica is ook niet altijd even goed. Vooral d, dt en t, pfff wat een ellende haha!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *