fbpx Mrs e-commerce ...

Hoelang moet ik adverteren voor mijn webshop?

Online marketing is heel erg belangrijk voor je bedrijf. Misschien wel veel belangrijker dan jij in de 1e instantie denkt. Jou doel is natuurlijk om te groeien met je webshop. En dit wil je het liefst zo snel mogelijk. Een nieuwe stap voor jou kan zijn adverteren. Na hoeveel tijd kan je hier resultaat van gaan verwachten? Hoelang moet een advertentie doorlopen? 
Hopelijk kunnen we je met deze tips een beetje op weg helpen.

Is adverteren wel iets voor mij?

 

Dat adverteren een goede zet is dat wist je misschien al. Als jij dit leest ben jij er waarschijnlijk al druk mee bezig of ben je, je druk aan het verdiepen in de mogelijkheden voor het adverteren. Het is voor jou misschien wel een spannende stap om hiermee te gaan beginnen.
De vraag hoelang je moet adverteren voor resultaat is vast al eens in je opgekomen.

Op deze vraag kunnen we je geen precies antwoord geven. Het is namelijk heel erg afhankelijk van de resultaten en de inzet van jouw advertenties. Hoe meer jij investeert hoe groter de kans is dat je er meer resultaat uit gaat halen. Uiteindelijk zet je advertenties in met een doel, meer verkopen, meer klanten of meer bekendheid. Probeer goed te kijken wat jou doel is. 
Kies jij voor 1 advertentie en laat je deze 1 week doorlopen, of kies je voor een advertentie die standaard door blijft lopen. Probeer uit te testen wat voor jou werkt en wat jou bereik hier op is.

Hoe behaal je resultaat met je advertentie?

We nemen even het voorbeeld van een kleding webshop. Je maakt zelf een advertentie of je laat er een maken. Bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn kunnen je ook helpen de juiste doelgroepen te kiezen en jouw advies te geven hoe je dit het samen het beste kunt gaan aanpakken.
In de advertenties laat je bijvoorbeeld items van de nieuwe collectie zien. Resultaat wil je natuurlijk zo snel mogelijk zien nadat jouw advertentie live is gegaan. Dit is echter niet altijd gelijk het geval. Hoe meer resultaat hoe meer bestellingen toch? Ja, maar het resultaat zal worden bepaald door verschillende factoren. Zo kan het weer een grote rol spelen of de tijd van het jaar. 
Ook is de naamsbekendheid erg belangrijk, een klant koopt misschien niet direct een item bij jou wat hij of zij voorbij ziet komen in de advertentie. Maar over een paar weken denkt hij of zij misschien terug aan dit item en is er een grote kans dat ze toch terug gaat naar jouw webshop.
Aan het einde van de maand wachten mensen vaak op hun salaris, als dit nog niet binnen is zullen ze misschien ook wel even wachten met hun aankoop. Grote korting acties zoals Black Friday zullen daarin tegen weer goed werken. Je weet als consument dat op deze dag veel webshops korting aanbieden. 
Zie jij als consument dan een advertentie voorbij komen van een webshop die jou aanspreekt, ga je hier vast snel naar toe! Ook reserveren mensen vaak geld voor dit soort dagen omdat ze weten dat er dan met korting besteld kan worden.
 

Wanneer en waar zie je resultaat?

 

Na het plaatsen van de advertentie wil je natuurlijk graag bijhouden hoe de advertentie het doet. De resultaten van bijvoorbeeld Facebook zie je terug in het advertentiebeheer dashboard. Je kunt hier zelf je Facebook dashboard inrichten met de ‘’onderwerpen ‘’ die jij graag wilt monitoren.
Een paar voorbeelden zijn;
  1. Toevoegen aan winkelwagen
  2. Kosten per resultaat
  3. Het aantal keer dat er op de advertentie wordt geklikt
  4. De ROAS (rendement op advertentie)
  5. Conversiewaarde aankopen
Je kunt daar ook zelf (of laten instellen) de doelgroepen kiezen.
Het kan dat jij binnen 1 week resultaat ziet van jouw advertentie, maar het is geen garantie dat jij na het plaatsen van je eerste advertentie meteen een goed beeld krijgt van de bestellingen die hier uit volgen. Soms duurt het een maand of soms wel 3 maanden voor er effect zichtbaar is van jouw advertentie. 

Hoe werkt het herkennen van de doelgroep?

Facebook en Instagram hebben even de tijd nodig om de doelgroep voor jouw producten te gaan herkennen. Misschien kost adverteren jou de eerste en tweede maand wel meer geld dan je er voor terug krijgt en is dit anders dan je misschien wel had verwacht. 
Geef het even de tijd. 
Wanneer je niet direct het gewenste effect hebt kan dit snel genoeg wel komen. Geef het niet gelijk op en zet niet meteen de advertentie stil. Na 1 maand is er ook nog niet goed zichtbaar wat wel of wat niet werkt. Na een paar maanden krijg je hier steeds meer inzicht in en kan je daarop jouw advertenties aanpassen.
Het weer, de tijd van het jaar en andere factoren.
Je kunt je misschien voorstellen dat de lezer van jouw advertentie op een koude regenachtige dag niet zit te wachten op advertenties van gezellige zomerjurkjes met blote benen. Het adverteren van de nieuwe winter collectie is dan meer gepast. 
Zo kan je leren omgaan met de wensen van jouw lezers. Het is dus ook goed om te blijven kijken wat voor advertenties er op dit moment draaien. Probeer het aan te passen als het niet toepasselijk is bij de tijd van het jaar.
Bij sommige webshops werken video’s (reels) heel erg goed en bij de ander juist mooie foto’s. Laat op een creatieve manier jou content zien aan de doelgroep die bij jou past. Wanneer de klant ziet hoe leuk iets staat kan dit een verleiding zijn om een aankoop te doen. 
In jouw dashboard kan je goed bijhouden wat werkt en wat niet. Zie je nou dat het 1 veel beter werkt dan het ander. Probeer hier dan de volgende advertentie op aan te passen. Heeft 1 van jouw advertenties weinig tot geen opbrengst, pas het dan aan en plaats een ander. 
Sale werkt altijd goed.
Veel webshops promoten hun sale. Ze hebben ruimte nodig voor de nieuwe collectie en waarschijnlijk gaan de artikelen nu voor spot prijzen weg. Sale is vaak ook een grote trigger voor de consument. Het gevoel dat je ‘’nu’’ moet kijken omdat je anders misschien wel te laat bent werkt vaak goed. 
Probeer het uit, leer van je fouten en geef niet te snel op. En als je hulp nodig hebt. Dan weet je ons te vinden!

meer blog berichten