SEO-optimale content voor webwinkels schrijf je zó

Een kaart of informeel mailtje schrijven kunnen we allemaal wel, maar op zo’n manier schrijven dat een lezer geboeid is van de eerste hoofdletter tot de laatste punt is een kunst. En het is natuurlijk niet alleen de lezer die geboeid moet blijven, ook zoekmachines moeten een artikel goed vinden.

Sommige webwinkeliers denken dat het schrijven van tekst alleen relevant is voor blogs of nieuws websites. Dat is zeker niet het geval. Ook productpagina’s en categoriepagina’s hebben tekst nodig. In principe zijn zoekmachine spiders, waaronder Googlebot blind. Zij kunnen een product niet begrijpen aan de hand van louter afbeeldingen. En ook menselijke bezoekers hebben vaak meer informatie en/of inspiratie nodig om die koopbeslissing te maken.

Zoals elke kunst is ook het schrijven van webteksten aan veranderingen onderhevig. Wat 10 jaar geleden prima werkte is nu achterhaald of zelfs schadelijk. Hoe zorg je er in 2020 voor dat je goede webteksten schrijft die zowel de lezer als Google weet te boeien?

Hoe je een lezer boeit

Succesvol schrijven voor het web en e-commerce in het bijzonder is niet makkelijk, dat mag duidelijk zijn. Maar iedereen kan het, wanneer je weet waar je op moet letten. Het belangrijkst is dat de lezer geboeid is. Als je ergens over schrijft, waar niemand interesse in heeft, zal dat een moeilijke opgave zijn. Start dus altijd met research. Is het onderwerp waar je over wilt schrijven populair? Wanneer je er op zoekt in Google, vind je dan veel gerelateerde artikelen? Hoe schrijven concurrenten er over? Hoe zijn de best scorende artikelen geschreven, wat kun je daar van leren? Doe eventueel een onderzoek naar populaire keywords rondom het thema waar je over wilt schrijven om nog beter te snappen waar mensen naar zoeken.

Pro tip: de kosteloze zoekwoorden onderzoek tool ‘Answer the public’ kan je helpen inzicht te verkrijgen in de zoekopdrachten die jou doelgroep gebruikt.

In veel gevallen zoeken mensen naar meer informatie over een specifiek onderwerp. Zorg dat jij die informatie hebt en geef de bezoeker op die manier wat hij wilt. Probeer dit op een authentieke en originele manier te beschrijven. Natuurlijk mag je inspiratie halen uit bestaande artikelen, maar zorg dat je geen plagiaat pleegt. Los van het feit dat het niet mag, zal het op de lange termijn ook niet lonen: Google prikt er doorheen.

Een veel gemaakte fout specifiek onder webshop eigenaren is de tekst van de fabrikant van het product overnemen. Ook dit is een SEO faux pas. Je hoeft op zich niet het wiel compleet uit te vinden bij productpagina teksten. Volgens SEO specialisten ligt de scheidingslijn tussen wat Google uniek en duplicaat acht, ergens rond de 70%. Een tekst dient voor minstens 70% uniek geschreven te zijn. Je kunt dus best de verkooptekst van de leverancier overnemen en er je eigen sausje overheen gooien. Maar dus niet klakkeloos overnemen.

Zorg voor een goede hygiëne in de tekst. Met tekstuele hygiëne wordt vooral de opmaak bedoeld. Een goede tekst-beeld verhouding bijvoorbeeld, het gebruik van alinea’s, van een mooie pakkende titel, subkopjes, eventuele verwijzingen naar andere websites en consistentie.

Door het gebruik van alinea’s en eventueel beeldmateriaal ontstaat een aantrekkelijk ogende pagina, wat de kans groter maakt dat een bezoeker aangezet wordt tot lezen. De titel moet bevestigen dat de bezoeker op de pagina is die gezocht werd net zoals de subkopjes moeten verklappen waar het volgende stuk tekst over gaat, zodat bij het scannen van het artikel direct duidelijk is wat er verwacht kan worden. Consistentie is belangrijk voor de leesbaarheid. Kies je er bijvoorbeeld voor om te tutoyeren, doe dat dan ook door het hele artikel en spreek de lezer niet plotseling toch weer met ‘u’ aan. Tot slot is het altijd aan te raden om verwijzingen naar andere pagina’s op te nemen in het artikel, liefst natuurlijk naar pagina’s van jouw website. Zo verdeel je de link waarde en vergroot je de kans dat de bezoeker bij jou op de site blijft.

Google leest als het ware als een echte bezoeker. Schrijf je goed voor je bezoeker, dan is de bonus dat je hoogstwaarschijnlijk ook goed voor Google schrijft.

Een goede webtekst anno 2020: hoe is die anders dan vroeger?

Het is wel eens anders geweest. Wanneer je tien jaar een artikel schreef dat geoptimaliseerd was voor zoekmachines, dan werd de leesbaarheid voor de bezoeker van vlees en bloed bijna automatisch minder. Denk bijvoorbeeld eens aan keyword stuffing: een artikel helemaal volstoppen met dezelfde keywords, om Google maar duidelijk te maken dat dit keyword echt heel belangrijk en relevant was. Je scoorde er inderdaad beter mee, maar er viel haast niet tegenop te lezen.

Misschien wel de belangrijkste ontwikkeling in het schrijven voor web in de afgelopen tien jaar is de opkomst van mobiele telefoons. Het scherm is veel kleiner dan dat van een laptop of desktop en dat heeft behoorlijke implicaties voor de leesbaarheid van een artikel. Daar komt nog eens bij dat een artikel gehaast en onderweg in de trein anders gelezen wordt dan ‘s avonds rustig van achter de computer. Het heeft gezorgd voor het ontstaan van de zogeheten 15-seconden regel. Je hebt 15 seconden om een lezer te boeien. Met andere woorden: een bezoeker geeft jou 15 seconden de tijd om hem of haar te overtuigen om je artikel te lezen. Een soort elevator pitch dus. Het zorgt ervoor dat het gebruik van kortere teksten, alinea’s, tussenkoppen en het gebruik van opsommingen sterk is toegenomen. En de tijd die een bezoeker vervolgens op je site spendeert alvorens terug te keren naar Google noemen we de dwell time.

Hoewel nooit formeel bevestigd, want Google geeft de geheimen van haar zoek algoritmes beperkt bloot, lijkt het er sterk op dat de dwell time één van de factoren is die belangrijk is om hoog in Google te staan. Zorg dus dat je de tekst zo opmaakt dat wanneer je ‘m door je oogharen scant er voldoende uitnodiging is om te blijven, de dwell time te verlengen, en zo Google te laten weten dat bezoekers blij zijn op je site.

Het is al belangrijk en het zal alleen maar belangrijker worden het komende decennium. Vergeet de oude trucjes zoals keyword stuffing en zorg dat je de lezer boeit, dat je antwoord geeft op de vraag. Overtuig de lezer zelfs in een dampende tram op een warme zomerdag binnen 15 seconden, door handig gebruik van uitnodigende en sprekende titels en subkoppen. Doe dit goed en je maakt lezers blij. En als je lezers blij maakt, wordt je door Google beloond met een goede positie.

Aankomende trends om rekening mee te houden

Google is dus niet in de maling te nemen als het gaat om webteksten. Gelukkig maar, want daar profiteren we als zoeker allemaal van. Met de BERT update van Google, waarmee het nog beter in staat is om zoals een mens een artikel te lezen, zal dit alleen maar verder ontwikkelen. Toch zijn er een aantal trends waar je rekening mee kan houden om zo je kansen in de zoekmachine te vergroten.

Zo vindt 30% van de zoekopdrachten inmiddels plaats zonder scherm. En dat zal alleen maar meer worden. Verplaatsten zoekopdrachten zich tien jaar geleden nog van desktop naar mobiel, nu gaat het van mobiel naar Google Home of Alexa. En op een voice assistent zoek je net anders dan op je telefoon. Zo kun je in je telefoon “biologische kruiden webshop” tikken, maar zul je aan Google Home vragen: “Hey Google, waar kun je biologische kruiden en specerijen kopen?”. De tijd dat je de tekst die je schreef moest volstoppen met keywords was al ten einde, maar nu kun je dus ook in je zinsopbouw gewoon schrijven zoals je praat. Als jouw artikel over biologische kruiden en specerijen gaat, hoef je dus niet op een ongemakkelijke manier “biologische kruiden en specerijen” meer terug te laten komen in je tekst. Schrijf gewoon vrijuit over het thema en de voice assistent zal het moeiteloos oppikken.

Tot slot zullen ook de featured snippets steeds belangrijker worden. Featured snippets zijn de korte antwoorden op vragen, die helemaal bovenaan in Google staan. Tik “wat is een maxi jurk” in en Google zal je zelf het antwoord geven, zonder dat je naar een webpagina hoeft.

Google.nl zelfgemaakte screenshot 06-12-2020

Helaas wordt deze specifieke featured snippet niet vergeven op moment van schrijven aan een webwinkel. Maar het is wel degelijk mogelijk ook voor webshops.

Hoe zorg je dat jouw tekst hier ook geschikt voor is? Er zijn een aantal technische vereisten voor je website, maar bovenal geldt ook hier weer: niet door trucjes, maar door ook echt antwoord op een vraag te geven. Is jouw artikel bedoeld om een antwoord op een vraag te geven? Zorg dan dat je dat goed onderbouwd, op een duidelijke manier doet en schrijf dat antwoord aantrekkelijk. Als de lezer het goed genoeg vindt, zal Google het goed genoeg vinden.



Pro tips:

  • Herhaal de vraag van de zoeker in een zogenaamde H2 tussenkopje.
In dit geval “Wat is een maxi jurkje”.

- Duidt, door middel van signaal woorden, dat het antwoord eraan komt. “Een maxi jurkje is…” “Volgens mode experts is een maxi jurk…”
  • Observeer de lengte (qua woordenaantal) van het huidige antwoord. Doorgaans zul je observeren dat het door Google geselecteerde antwoord rond de 40 woorden ligt. Wees dan ook niet te lang van stof met je antwoord.

Klaar voor de toekomst

Webteksten schrijven in 2020 en daarna: het is er enerzijds eenvoudiger op geworden en anderzijds is het lastiger dan het vroeger was. Wat het eenvoudiger maakt is het feit dat je niet meer óf voor Google óf voor mensen schrijft. Je schrijft voor mensen en daarmee ook voor Google, want Google leest als een mens.

Wat lastig is, is dat mensen sneller dan ooit geboeid moeten raken. Je komt dus niet weg met een snel en slordig geschreven tekst. Je zult er de tijd voor moeten nemen, het moeten verfijnen en optimaliseren, want je hebt maar 15 seconden. Wanneer je dat echter goed en consequent doet, zul je ook rijkelijk beloond worden met mooie posities in de zoekmachine.

Dit gastartikel is geschreven door SEO coach Romano Groenewoud. Benieuwd of jouw webshop teksten SEO proof zijn, speciaal voor Mrs Ecommerce lezers biedt Romano een gratis consult aan. Vraag dan de kosteloze en vrijblijvende SEO quickscan aan. Geef in het aanmeldformulier aan dat je afkomstig bent van Mrs Ecommerce.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *