fbpx Mrs e-commerce ...

Vijf reden waarom je Google Analytics zou moeten gebruiken.

Je hebt er mogelijk wel over gehoord of al geïnstalleerd, maar je maakt er nog niet echt gebruik van. Zonde want het kan jou helpen met het bepalen welke acties je moet doen om nog meer verkeer naar je website te krijgen en meer potentiële klanten te bereiken. In dit blog bericht geef ik je 5 redenen waarom je Google Anlaytics eigenlijk wel zou moeten gebruiken.

1. Je wilt graag weten hoeveel bezoekers je website krijgt.

Ik kan het me niet voorstellen dat je dit niet wilt weten. Wanneer je een bedrijf hebt, wil je graag dat potentiële klanten op je website komen. Vooral wanneer je een webshop hebt of een online business, dan is het aantal bezoekers op je website wel heel belangrijk.

Je bent in de praktijk veel bezig met het bereiken van nieuwe klanten via social media, waarvan je hoopt dat deze naar je website gaan. Maar weet je eigenlijk wel hoeveel van deze mensen wel naar je website gaan? Misschien blijkt uit de cijfers wel dat je in bepaalde kanalen heel veel energie stopt, maar er eigenlijk niemand je website bezoekt.

Door op de hoogte te zijn hoeveel mensen jouw website of webshop bezoeken, wordt het voor jou veel makkelijker om te bepalen welke (marketing) acties je gaat uitvoeren om in contact te komen met potentiële klanten.

2. Je wilt graag weten of je marketing acties wat opleveren.

Een inhaker op het eerste punt; wanneer je aan de slag gaat met je marketing en je gaat misschien wel betaalde acties uitvoeren, dan is het wel fijn om te weten of je hier wat aan hebt gehad. Zijn er wel mensen vanuit deze actie op mijn website gekomen? Wanneer je dit niet exact weet, is het lastig om te bepalen of datgene wat je doet wel zin heeft. Met een webshop is het vaak nog makkelijker dit te meten, omdat Google Analytics ook de verkopen meet.

Doe je een offline actie of misschien sta je wel op een locaal evenement, dan kan je dit ook zien in je cijfers. Komen de bezoekers uit een bepaald gebied of krijg je veel meer direct verkeer door mensen die je website in tikken. Offline verkeer is wel wat lastiger om exact te meten, maar ook dit kan je terug zien in je cijfers.

3. Je wilt graag weten wat een belangrijk afhaakpunt is.

Het kan maar net zijn dat er in je website of webshop een pagina zit of iets wat niet goed werkt, waar jij helemaal niet vanaf weet. Dan is het fijn als je dit wel terug kunt zien in je statistieken. Je kunt namelijk zien of er bepaalde pagina’s zijn met bijvoorbeeld een groot uitstap percentage. Of het zou kunnen zijn dat je in eens wel heel veel bezoekers op een 404 foutmeldingspagina krijgt. Wanneer je dit ziet in de statistieken, is het zeker een onderzoekje waard om te kijken waar het mis gaat. Het zou zonde zijn wanneer je allemaal verkeer naar je website krijgt, maar deze vervolgens weg gaan door een stomme fout.

4. Je wilt weten welke pagina’s het beste presteren.

Hoe tof is het om te zien dat een product of pagina of misschien wel een blog wel heel veel verkeer krijgt vanuit bijvoorbeeld Google. Je hebt duidelijk iets in handen waar veel vraag naar is. Wanneer dit het geval is, zou je eens kunnen kijken hoe je hier meer mee kunt doen. Zou je een soort gelijk artikel online kunnen zetten? Zou je een Call to action op deze pagina kunnen zetten dat mensen zich bijvoorbeeld kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief? Zou je een vervolg blog kunnen maken, waarbij mensen nog meer informatie kunnen vinden over dit onderwerp?

Door te weten welke pagina’s goed presteren, is het voor jou makkelijk om te kijken hoe je hier nog meer uit kunt halen.

5. Je wilt graag weten waarom deze maand beter was (of niet).

Je hebt deze maand een top maand gedraaid en je weet eigenlijk niet zo goed waar dit aan lag. Hoe fijn is het dan wanneer je dit allemaal terug kunt vinden?! In de statistieken, kan je terug vinden uit welke kanalen je meer verkeer hebt gekregen. Wanneer je dat inzichtelijk hebt, is het voor jou makkelijker om te bepalen wat je de volgende maand gaat doen. Want dat werkt klaarblijkelijk!

Andersom is dit natuurlijk ook een manier om uit te zoeken, waarom je deze maand een niet zo’n hele goede maand gehad hebt. Waar kwam deze maand minder verkeer vandaan? Waar haakte ze af? Door dit voor jezelf duidelijk te hebben, is het makkelijker om een strategie te bedenken hoe je kunt gaan groeien met je verkeer en meer potentiële klanten kunt bereiken.

Google Analytics lijkt moeilijk als dat het is, je moet even weten waar je de belangrijke informatie kunt vinden en hoe je hier verder mee aan de slag kunt gaan. Door maandelijks de statistieken bij te houden, heb ik het voor elkaar gekregen om een webshop gigantisch te laten groeien. Op donderdag 17 oktober om 20:00 uur geef ik een online masterclass Analytics. In deze online masterclass, leg ik je precies uit waar je alle belangrijke informatie kunt vinden, hoe je deze cijfers kunt lezen en hoe je deze kunt interpreteren in je bedrijf en hiermee kunt groeien. Meer informatie over de masterclass vind je hier.

meer blog berichten