Wat kan je delen voor je webshop op social media?

Social Media is bijna niet meer weg te denken uit ons leven. Op jonge leeftijd beginnen meisjes en jongens hier vaak al mee. Als bedrijf is het ook belangrijk, je kunt het eigenlijk niet meer missen om bekendheid te creëren en jouw producten of diensten via deze manier aan te bieden.
Facebook  is al jaren het grootste socialmediaplatform. Daarnaast is Instagram ook een heel groot en populair platform. Probeer te kijken wat je waar gaat delen.
Op Instagram is het een stuk makkelijker om volgers mee te nemen in jouw webshop leven. Ze vinden het vaak ook leuk om te zien wie er achter een account zit. En op deze manier een kijkje te nemen in jou (web)winkel.

Behind the scenes

Consumenten vinden het vaak ook leuk om te zien wie er achter een webshop zitten.
Wanneer jij nog vrij klein bent op Social Media kun je jou eigen kracht goed gebruiken om klanten bij je te houden. Neem je volgers mee in het proces van bestellingen. Laat ze een stukje ‘’ Behind the scenes zien’’. Wanneer ze hier op reageren probeer dan altijd netjes en vriendelijk te antwoorden.

Informatie over je producten.

Laat in je video’s zien welke producten jij hebt. Wanneer er nieuwe artikelen binnen zijn gekomen dan kun je de klanten al een kijkje geven in wat er ‘’nieuw is’’. Vertel van wat voor stof je producten gemaakt zijn of laat ze zien hoe de kleuren zijn.

Geef tips over je producten.

Wanneer jij een woonwinkel hebt kun je bijvoorbeeld laten zien hoe de producten staan. Maak een filmpje over de verschillende producten en vertel erbij wat ze kosten. Het kijken van dit soort video’s kan een klant net dat zetje in de rug geven om iets te kopen.
Zo werkt dit natuurlijk ook met kleding items. Show het, laat zien wat voor setjes je kunt maken. Ook door de reels functie is het erg makkelijk geworden om verschillende video’s samen te voegen met een leuk muziekje.

Deel mooie foto’s en inspireer je klanten.

Foto’s zijn erg belangrijk, hiermee kan je de klant laten zien hoe het product er uit ziet. Probeer je klant zo te inspireren. Let op met filters, een perfecte feed kan er mooi uit zien. Maar als de kleuren niet meer overeen komen met het echte beeld kan dat er weer voor zorgen dat je producten snel retour krijgt. Dit is ook belangrijk voor de afbeeldingen die op de webshop staan.

Blogs schrijven.

Heb jij een webshop met veel producten, schrijf over je producten. Laat zien wat je er mee kan, hoe je het kan dragen, hoe je het kan stylen. Dit is voor jouw vindbaarheid op Google goed. Daarnaast is het een goede reclame voor jezelf.
Je kunt er ook voor kiezen om soms wat producten op te sturen naar gebruikers en in ruil daarvoor foto’s te ontvangen, zo zien klanten ook hoe het bij ‘’andere’’ staat. Je kunt ze daarna ook vragen een blog te schrijven voor op jouw website. Je kunt in je blog linkjes toevoegen naar het artikel op de webshop.
Welk platform gebruik je voor wat?
Instagram is het perfecte kanaal om jouw producten te laten zien via foto’s en video’s.
Op Facebook zul je meer teksten voorbij zien komen, op Instagram zal jouw feed bijna helemaal gevuld worden met leuke foto’s en video’s. Maak een bedrijfspagina aan en laat zien welke producten je hebt. Probeer andere gebruikers jou bericht te laten delen voor meer bekendheid.
Facebook maakt het heel makkelijk om de bezoekers te laten klikken naar jouw website/webshop. Hier kun je teksten schrijven en er een leuke foto of video bij plaatsen. Maak hier je bedrijfspagina aan en probeer zo veel mogelijk volgers te krijgen. In Facebook kun je ook een Facebook shop openen. Hier kun je jouw producten in aanbieden. 
Pinterest word ook steeds vaker door webshops gebruikt. Post hier jouw sfeerbeelden en product foto’s. Probeer de link erbij te voegen, zo kunnen ze via de foto op jouw website terecht komen. 
Twitter is niet zo populair meer zoals vroeger. Toch kun je via Twitter-gebruik maken om vragen van jouw klanten te beantwoorden.
Naast deze platformen heb je natuurlijk nog meer Social-Mediamogelijkheden, denk hierbij aan YouTube, TikTok of LinkedIn. Kijk goed welk social account je inzet voor welke doelgroep.

Voor en Nadelen van Social Media.

Bij het rijtje voordelen beginnen we met een gratis manier van naamsbekendheid, je blijft makkelijk in contact met je doelgroep en kan ze dagelijks producten laten zien. Je zult merken dat je volgers gaan groeien als je actief bent. Hoe meer volgers, hoe beter zichtbaar. Hoe meer verkopen er uit zullen komen.

Er zijn ook nadelen, het kost veel tijd. Je zult actief moeten blijven, wanneer jij meerdere social accounts hebt moet je alles los van elkaar bijhouden. Consumenten sturen je snel een bericht via Socials en verwachten vaak vrij snel een antwoord. Wanneer je niet snel genoeg antwoord in hun ogen zul je hiermee ook een negatief beeld creëren. 

Het hebben van een webshop i.c.m social media kan een positieve invloed hebben op jouw resultaten. Het geeft je een makkelijke snelle manier van naamsbekendheid. Het kan soms dagen duren voor je een verkoop krijgt uit je social media post. Veel klanten zullen na het zien van een product eerst even nadenken. Zo kunnen ze er voor kiezen om jou bericht op te slaan, later zullen ze er dan nog even naar kijken en misschien toch denken, dit ga ik bestellen!

Tijdens het zien van leuke items hebben ze ook de kans om jou berichten makkelijk door te sturen naar vrienden en familie. Dit werkt dus gelijk weer goed voor jouw naamsbekendheid. 

Blijven posten.

Probeer actief te blijven op je accounts, het plaatsen van meerdere berichten per week zorgt er voor dat jouw accounts goed zichtbaar blijven. Zo kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld elke vrijdag een inspiratie post te plaatsen. En op andere dagen juist producten uit je webshop.

Je kunt er ook voor kiezen (win)acties te organiseren voor je volgers. Dit zorgt er vaak voor dat je binnen een korte tijd veel nieuwe volgers gaat krijgen. Vergeet niet dat er na een winactie vaak veel mensen weer afhaken.

Vergeet na een actie niet om duidelijk te vermelden wie de winnaar is.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *