Click and Collect, hoe werkt het precies?

Stel je hebt een webshop, maar ook een fysieke winkel. Dan heb je in deze tijd een flinke kluif aan alle regeltjes. Als ondernemer moet je in deze tijd nog creatiever, flexibeler én sneller kunnen schakelen, anders heb je een probleem. Je blijft niet alleen achter op de concurrentie, maar het kan je tijdens deze pandemie simpelweg de kop kosten. Je kunt niet achterblijven en moet aan je webshop of website blijven werken om een autoriteit te blijven of te worden in jouw niche.

Mocht je sinds half december fysiek vanuit je winkel geen producten meer leveren, is er nu Click & Collect. Maar wat is dat nu eigenlijk en vooral: hoe doe je eraan mee? Geen wandeling naar de winkel, maar wel jouw favoriete boek of kamerplant bestellen en zelf ophalen bij de winkel, in plaats van dagenlang wachten op de postbezorger. Een soort van shoppen, maar dan op een minder leuke manier. Maar in deze tijd hebben we geen andere keus dan zelf maar de slingers op te hangen.

Stappenplan voor Click en Collect

Voor jou als ondernemer betekent dit meer werk en hoe pak je dit dan juist aan? Er komen best wat dingen om de hoek kijken. Er moet namelijk 4 uur tussen het ‘online shoppen’ en het ophalen zitten. Een ding is zeker: het kost de ondernemer veel extra tijd om uit te zoeken hoe je dit moet inbouwen in je eigen webshop. Ik heb daarom een stappenplan op een rijtje gezet en voor jullie een checklist gemaakt!

Volg alle stappen en ook jouw webshop is klaar voor Click & Collect, zonder dat jij hulp hoeft in te schakelen van een (dure) webbouwer!

Stap 1: zorg dat je klanten weten dat het kan

Zet groot op je homepage een button met Click & Collect. Zo weet jouw webshopbezoeker direct dat deze optie er is. Zo hoeven klanten niet te zoeken of te vragen naar mogelijkheden. Je wil de drempel namelijk zo laag mogelijk houden.

Stap 2: technisch inregelen

Voeg de functie Click & Collect toe aan de verzendmethode van je webshop. Afhankelijk van welk systeem je gebruikt. Bij WordPress vind je het onder Instellingen > Verzending. Bij Shopify en Lightspeed hebben ze daar een aparte mogelijkheid voor ingebouwd.

Stap 3: communiceer met de klant

Als een klant een bestelling heeft geplaatst, zorg dan dat deze automatisch wordt doorverwezen naar de betaalpagina, zo voorkom je dat iemand toch fysiek in de winkel wil betalen. Wek niet de mogelijkheid dat er ergens anders dan in de webshop betaald kan worden.

Stap 4: e-mailmarketing on point

Stel in dat als de klant iets heeft gekocht in je webshop, deze automatisch een mailtje krijgt met de ophaaltijd en een nummer. Via Mailblue kun je dit doen door een trigger in te stellen bij een nieuwe automation (automatische serie). Het startsein stel je zelf in, vervolgens kun je daar een mail onder hangen die 4 uur na betaling wordt gestuurd. Als je het goed aanpakt zorg je natuurlijk dat daar nog wat mails onder hangen om de ervaring op en top te maken en je klant nog beter aan je te binden.

Stap 5: organiseer je workflow

Draai de bestellijst bij iedere klant uit, zodat je de order aan het juiste nummer kan koppelen, dit scheelt stress bij de deur en wachttijden voor de klant.

PS: denk eraan dat je een duidelijk PICK UP POINT maakt bij je fysieke winkel. Je wil niet dat mensen moeten zoeken naar de juiste ingang of twijfelen over hoe het allemaal werkt.

Start vandaag nog met Click & Collect!

Een ding is zeker: als ondernemer moet je flexibel mee blijven bewegen. Dat zit niet altijd mee en via deze blog hoop ik jullie toch een stukje op weg te kunnen helpen.

Zoals het gezegde nu luidt: WIJ DOEN DIT SAMEN EN NIET ALLEEN 😉

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *