Mrs e-commerce ...

Dubbele content op jouw webshop, hoe zit dan nou?

Mensen schrikken van de term ‘dubbele content’. Het zorgt vaak voor onrust en verwarring, omdat er vaak misverstanden zijn over wat de gevolgen kunnen zijn. Zou je straf punten krijgen van Google als je dubbele content post? In dit blog leggen we het uit!

Dubbele content betekent dat je dezelfde of bijna zelfde content plaats op verschillende url’s. Google is een zoekmachine en die beschouwt elke url’s als een aparte pagina. Als Google dezelfde content op verschillende pagina’s tegenkomt, wordt dit gezien als ‘dubbele content’. En dubbele content is vaak de tekstinhoud, waar Google naar kijkt.

Dubbele content kun je onbewust verspreiden, er zijn een paar voorbeelden:

  1. Je hebt een blog geschreven en stuurt het naar verschillende websites. Google kan niet traceren welke blog de originele is. Google ziet dit als dubbele content.
  2. Iemand heeft jouw blog op zijn websites gepubliceerd, zonder jouw toestemming. Google kan niet lezen wie de auteur is en ziet dit weer als dubbele content.
  3. Als je werkt met affiliate partners en zij nemen letterlijk jouw content over om een product of dienst aan te bieden.
  4. Als je verschillende websites in bezit bent en jij kopieert de inhoud.

Dit zijn vier voorbeelden dat je onbewust dubbele content plaats. Tip als je met Affiliate partners werkt, maak altijd een andere tekst of inhoudt. Zo voorkom je dubbele content.

Maar wat zijn nou echt de gevolgen van dubbele content?

Google wordt met de dag slimmer, en kan een groot gedeelte dubbele content eruit filteren. Als gebruiker zit je natuurlijk niet te wachten om dezelfde teksten te lezen bij verschillende websites. Google probeert de originele content als eerst te laten zien. Google zet jouw websites hoger in de ranking. Als jij dubbele content hebt of gebruikt, zal Google jouw niet als eerst vertonen.

In de praktijk is het handig om dubbele content altijd te vermijden. Ook al gaat Google er redelijk goed mee om, zullen er vaak negatieve effecten hebben.

  • Google kan een andere website vertonen dan jij prefereert.
  • Dubbele content of pagina krijgen minder waardering van Google en zul je lagere positie innemen waardoor er minder verkeer op je website komt.
  • Google maakt gebruik van een crawl bot. Dit is een Googlebot dat jouw pagina’s nakijkt. Voor een grote website is het zonde als jij jouw crawl bot gebruikt voor dubbele content.
  • Als je het erg bont maakt en de zoekmachine heeft zijn aanname voor dubbele content. Zul je een penalty krijgen van Google. Je krijgt een lage rangschikking op Google, waardoor je minder verkeer op je website hebt. En in het ergste geval wordt je website verwijderd in de index. Dit doet de zoekmachine als hij het gevoel heeft dat er wordt gemanipuleerd en de gebruikers van Google wilt misleiden.

Het advies over dubbele content. Google waardeert unieke, relevante en originele content. Als je een blog of tekst schrijft, houd het in gedachtes. Content kopiëren kan geen kwaad, als het met mate is. En altijd toestemming vragen van de auteur. Maar het zal geen toegevoegde waarde bieden op het gebied van SEO en rankings. Focus op originele content en je lezers en Google zullen je belonen.

meer blog berichten