Wat houden de nieuwe regels vanaf mei 2022 voor webshops in?

De Europese Unie heeft nieuwe richtlijnen opgesteld, zodat de consumenten in Europa beter worden beschermd en er eerlijkere handel ontstaat tussen ondernemers in heel Europa. Dit heeft de EU gedaan, omdat de online verkopen tussen Europese landen enorm is gestegen de aflopen jaren. Aan de hand van deze richtlijnen heeft het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat een wet met nieuwe regels gemaakt voor webshops in heel Europa. Deze worden ingevoerd op 28 mei 2022. De nieuwe wet komt neer op drie regels. Welke regels dat zijn en waar jij rekening mee moet gaan houden, lees je in dit blog.

1. Transparantie over gepersonaliseerd aanbod

Vanaf mei moet je het verplicht gaan melden aan je klanten als gebruikmaakt van een gepersonaliseerd aanbod, dus een aanbod op basis van de zoekresultaten of de aankoopgeschiedenis van de klant. Je moet ergens op de webshop duidelijk vermelden dat het aanbod gepersonaliseerd is en hoe dat tot stand is gekomen, zodat je assortiment niet misleidend is voor de klant.

2. Verbod op neppe reviews

Het tonen van neppe reviews tegen betaling wordt ook verboden. Je moet transparant zijn over of jouw reviews wel door echte mensen worden geplaatst en waar deze dan vandaan komen. Ook moet je vermelden dat je zowel de positieve én negatieve reviews laat zien. Uit een onderzoek van Capterra blijkt dat 61% van consumenten eerst de reviews lezen voordat zij een product kopen. Reviews zijn dus ontzettend belangrijk voor de consument en daarom is het belangrijk om eerlijk te zijn over je reviews. Dat, en je wil natuurlijk een forse boete voorkomen!

3. Van-en-voor-prijzen moeten eerlijker

Het omhooggooien van de prijs voor een korte tijd en daar dan korting op geven wordt voorkomen door middel van de nieuwe regel over de van-prijs en voor-prijs. Je mag volgens de wet geen random prijs laten zien bij het geven van korting. De oude prijs moet de laagste prijs zijn waarvoor je het product in de afgelopen maand hebt aangeboden. Op deze manier wordt het misleidende ‘grote prijsvoordeel’ voorkomen, omdat de prijs niet meer hoger kan worden aangeboden met korting wat zogenaamd een groot prijsvoordeel oplevert voor de klant. Wel is het zo dat producten met een houdbaarheidsdatum en producten met oplopende kortingen op één product een uitzondering zijn op deze regel.

 

Degenen die gaan controleren of jij als webwinkelier je houdt aan de bovenstaande drie regels, zijn de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Vanaf 28 mei wordt dit gecontroleerd door heel de Europese Unie. Het rekening houden met deze drie regels voorkomt je dus fikse boetes. Succes met de eventuele aanpassingen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *