fbpx Mrs e-commerce ...

Business in België: hoe zit het met de facturatie en de btw?

Of je ook producten in België verkoopt? Natuurlijk, geen enkel probleem, zeg je vol overtuiging. Jij bent er klaar voor om je bedrijf uit te bereiden buiten de Nederlandse grenzen. Leuk die verkopen naar het buitenland, maar hoe werkt dat eigenlijk met de facturatie en met de btw? Bij de verkoop van producten en diensten aan klanten in België krijg je namelijk te maken met andere btw-regels. In dit artikel geef ik antwoord op de vraag hoe het nou precies werkt met de btw als je producten verkoopt aan klanten in België.

Stap 1: Particuliere versus bedrijf

Om het nóg even wat complexer te maken verschilt het of je klant een particulier is of een bedrijf. Zorg dus dat je dit weet. Je kunt vragen naar het btw-identificatienummer. Als je klant er geen heeft, dan weet je dat het een particulier is en geen bedrijf.

Producten verkopen aan een Belgisch bedrijf

Als je producten verkoopt aan een Belgisch bedrijf dan verstuur je een factuur met 0% btw. De klant heeft zelf de verplichting om de btw te berekenen en af te dragen in België.

Producten verkopen aan een Belgische particulier

Als je producten verkoopt aan een Belgische particulier dan moet de factuur OF het Belgische btw tarief OF het Nederlandse btw tarief bevatten. Twee keuzes dus, al is het btw-tarief voor de meeste producten in beide landen 21%.

Welk btw tarief van toepassing is hangt af van jouw totale verkopen aan Belgische particulieren op jaarbasis.

In 2019, en ook in 2020, is het drempelbedrag 35.000 euro. Dus grootverkopers opgelet.

Tot aan het drempelbedrag van 35.000 euro bedrag pas je het Nederlandse btw-tarief toe. Pas als je boven het drempelbedrag komt dan ga je het Belgische btw-percentage (21%, 12% of 6%) toepassen.

Kortom, je begint dus altijd met factureren met het Nederlandse btw bedrag. Als je vervolgens het drempelbedrag bereikt dan switch je naar de Belgische btw-tarief. Maar let op, dit drempelbedrag van 35.000 euro geldt over 2 jaar. Dus stel je verkoopt in jaar 1 voor 36.000 euro aan België dan bereken je over de eerste 35.000 euro het Nederlandse btw-tarief en geef je dat aan bij de Nederlandse belastingdienst. Over de volgende 1.000 euro aan verkopen reken je het Belgische btw-tarief en dat geef je aan bij de Belgische belastingdienst. In jaar 2 begin je meteen met het berekenen van het Belgische belastingtarief en geef je de btw aan bij de Belgische belastingdienst. Immers, je hebt het drempelbedrag van 35.000 euro wat geldt over 2 jaar, al bereikt.

Niet vergeten: Btw-identificatienummer

Als je zaken doet met Belgische bedrijven, maakt niet uit wat je verkoopt, dan moet je altijd het btw-identificatienummer van je Belgische klant op de factuur vermelden. Alleen bedrijven hebben een btw-identificatienummer. Heeft je klant dus geen btw-identificatienummer, dan weet je meteen dat je zaken doet met een particulier.

Belgische omzet in de BTW aangifte

Alle verkopen naar particulieren en bedrijven (tot het drempelbedrag van 35.000 euro) neem je mee in je belastingaangifte. Dus ook als je het 0% btw tarief hebt gehanteerd. Deze ‘0% btw’, voor de verkoop van producten aan Belgische bedrijven, vul je in de btw aangifte in rubriek 3b ‘Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU’.

Opgaaf Intracommunautaire prestaties

Als je diensten/producten levert naar België, of andere landen in de EU, dan ben je verplicht een ‘opgaaf intracommunautaire prestaties’ in te dienen bij de belastingdienst. Dit doe je bovenop de normale btw-aangifte en is dus geen vervanging. Je kunt het zien als een soort uitsplitsing van de rubriek 3b ‘Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU’. Je vindt het aangifte formulier op de website van de belastingdienst, als je bent ingelogd, onder de overige formulieren.

Wist je dat? Taal van de factuur

Juridisch gezien is een ondernemer verplicht om een factuur op te stellen in de taal waarin de ‘exploitatiezetel’ zich bevindt. Met andere woorden, als ondernemer gevestigd in Nederland moet je de factuur in het Nederlands op stellen. Best een gekke regel in het perspectief van het stimuleren van de internationale handel. Wil je je (niet Nederlands sprekende) klant tegemoet komen én voldoen aan wet- en regelgeving? Stuur dan een Nederlandse factuur én een Franse of Engelse vertaling.

Doe jij zaken met onze Belgische buren? Zo ja, heb jij de btw op facturen naar België goed geregeld?

 

Marissa Bonants is Registeraccountant en oprichtster van The Money Mate. De missie van The Money Mate is om startende ondernemers te navigeren door de financiële ondernemerswereld. Voor ondernemers die nooit meer bang willen zijn voor een (digitale) blauwe envelop, willen begrijpen hoe het werkt en ervan overtuigd zijn dat inzicht in je geldzaken vóór je kan werken. Je kunt Marissa volgen op Instagram http://www.instagram.com/themoneymate of kijk voor meer financiële blogs en info op www.themoneymate.nl

 

 

meer blog berichten