Er komen nieuwe regels aan voor online verkopen!

Heb jij een webshop met een online platform of verkoop jij via social media? Let op! Volgens jaar worden er nieuwe regels gehanteerd betreft online verkopen. In mei 2022 krijgen we te maken met een informatieplicht en er komen nieuwe regels over reviews, adverteren, met kortingen, het bieden van online (gratis) diensten, gepersonaliseerd aanbod, vergelijkingssite en online marktplaats.

Wat moet je weten over webshop reviews?

Een van de grootste ontwikkelingen in mei 2022 zijn voor het weergeven van reviews. Een groot percentage van de Nederlanders beslissen op basis van een review of ze een product of dienst daadwerkelijk aanschaffen. De kopers moeten erop kunnen vertrouwen dat de geschreven reviews van ‘echte’ klanten zijn. Vanaf 28 mei 2022 moet er extra informatie worden vermeld:
• Hoe je controleert of de reviews alleen van klanten zijn die daadwerkelijk een product of dienst hebben gekocht;
• Of er positieve en negatieve reviews worden getoond;
• Of dat de personen die een review achterlaten worden betaald of een vorm van sponsoring ontvangen.

Op social media (Facebook, Instagram en Pinterest) is het verboden om valse consumentbeoordelingen te plaatsen, dit betreft likes.

Deze informatieplicht maakt het voor de consumenten gemakkelijker om te oordelen of een review betrouwbaar is en gaan sneller over tot een mogelijke aankoop.

Adverteren met kortingen

Er zijn een aantal bekende manieren om te adverteren. We kennen allemaal de gigantische kortingen, waarbij we denken hoe en kan dit wel? Op basis van de nieuwe regels wordt deze mogelijkheid beperkt. Je mag geen willekeurige prijzen meer nemen bij het invoeren van een korting. Gebruik jij wel eens de korting ‘van-voor-prijs’ dan moet jouw laagste prijs die 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie voor dat artikel is gebruikt.

Je mag wel de adviesprijs van de producten laten zien of de prijzen van de concurrent bij bepaalde producten.

Het bieden van (gratis) online diensten

Als jij online (gratis) diensten aanbiedt aan consumenten en zij hiervoor persoonlijke gegevens moeten achterlaten. Let dan goed op de nieuwe regels, je moet in 2022 meer informatie verstrekken hoe lang klanten vastzitten en hoe zij zich kunnen uitschrijven van jouw dienst. Consumenten krijgen het recht om 14 dagen zonder een reden de digitale dienst af te zien.

Gepersonaliseerd aanbod

Heb jij voor jouw klanten een persoonlijk aanbod voor je diensten of producten. Is dit aanbod gebaseerd op zoekgedrag, aankoopgeschiedenis of andere kenmerken? Je bent dan verplicht om jouw klanten vooraf te informeren voordat hij over gaat tot aankoop. Dit kan worden aangegeven door een melding toe te voegen op de betalingspagina of een pop-up.

Een vergelijkingssite

Bij het beheren van een vergelijkingssite, zoals een energieaanbieder of een hotel gaan er ook andere regels gelden. Je moet vooraf duidelijk hebben welke elementen de uitkomst van een zoekopdracht bepalen. Dit betekent niet dat je je algoritmes bekend moet maken, maar je moet aangeven hoe de zoekuitslag tot stand gekomen is. Deze informatie moet worden weergegeven vanaf het moment dat de resultaten worden getoond (ook als bedrijven betalen om hoger te komen).

Een online marktplaats

Een online marketplace moet de consumenten voordat zij iets kopen duidelijk laten weten met wie zij zaken doen. Je moet aangeven of je een ondernemer of een consument bent en welke voorwaarden er bij de aankoop worden verschaft. Zorg ervoor dat de gegevens goed zichtbaar zijn.

Als online marktplaats moet je vooraf informatie op vragen betreft de juridische status van de ondernemer of particulier van de persoon die verkoopt en de voorwaarden van diensten en producten via jouw platform.

Ben jij al op de hoogte van deze nieuwe regelgeving? Zorg ervoor dat je dit op tijd aanpast, zodat jij niet in de problemen kan komen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *