fbpx Mrs e-commerce ...

10 Facebook advertising termen die je moet kennen!

Wil je gaan beginnen met adverteren via de Facebook Business Manager of adverteer jij hier al? Dan zijn er een aantal termen die je moet kennen. Met een klein budget kun je een groot deel van je doelgroep bereiken, maar je moet natuurlijk wel begrijpen hoe het adverteren werkt. In dit blogartikel vertellen wij je 10 termen die je moet kennen!

Campagne

Een campagne bestaat uit advertentiegroepen en advertenties. Deze advertenties hebben allemaal dezelfde doelstelling, dus bijvoorbeeld meer leads genereren, conversies of verkeer. Bedenk van tevoren goed wat je wilt bereiken met je campagne, zodat je niet de verkeerde doelstelling kiest. Wil je meer verkeer naar je website? Kies dan voor een verkeerscampagne. Of wil je dat mensen overgaan tot het doen van een aankoop? Kies dan juist voor een conversie campagne.

Advertentie

Een advertentie bestaat uit de creatieve content die je wilt inzetten voor je campagne. Je hebt de keuze uit afbeeldingen, video’s, carrousel ads of collectie ads. Maak altijd meerdere advertenties aan met verschillende afbeeldingen en eventueel verschillende teksten, zodat je dit kan uittesten tegenover elkaar. De advertenties die te weinig opleveren en te duur worden kun je dan uitschakelen. Zodra je weet wat er bij de doelgroep aanslaat kun je deze content ook weer meenemen in je toekomstige advertenties. 

Bereik

Dit is het aantal mensen die je advertentie eenmalig zien. Dit is weer verschillend dan impressies. Wanneer 1000 mensen je advertentie zien betekent het ook dat je bereik 1000 is. Je wilt dat je advertenties zoveel mogelijk mensen bereiken. Daarom is het belangrijk dat je jouw ideale klant kent, zodat je met de afbeeldingen en teksten hierop kan inspelen. 

Impressies

Maar wat zijn dan wel impressies? Dit is het aantal keer dat je advertentie gezien is. Wanneer 1000 mensen je advertentie zien en 500 hiervan zien je advertentie twee keer, dan kom je op 1500 impressies in totaal. 

Frequentie

Daarnaast kun je ook de frequentie zien. Dit is het gemiddelde dat je advertentie wordt weergegeven aan je publiek. Dit wordt berekend door het aantal impressies door bereik te delen. 

Advertentie plaatsingen

Je hebt de keuze uit verschillende plaatsingen. Met de plaatsingen wordt de locatie bedoelt waar je advertentie wordt weergegeven op Facebook of Instagram. We nemen Instagram hier even als voorbeeld. Denk aan de Instagram tijdlijn/feed, de stories of de explore pagina. Je kunt dus zelf bepalen waar je advertentie wordt getoond, of je kunt automatische plaatsingen aanzetten. Zorg wel dat je beeldmateriaal aansluit op de gekozen plaatsing. Het formaat voor een story op Instagram is weer anders dan het formaat voor de tijdlijn. 

Dagelijks budget

Wil je het budget instellen? Dan kun je kiezen voor een dagelijks budget. Dit is het specifieke bedrag dat je dagelijks uit wilt geven gedurende dat de advertenties live staan. Je kunt kiezen voor een laag budget, bijvoorbeeld al vanaf 2 of 3 euro per dag of voor een hoger budget. Dit kun je helemaal zelf invullen!

Looptijdbudget

Je kunt er ook voor kiezen om een looptijdbudget in te stellen. Maar wat houdt dit dan in? Je looptijdbudget is het totale bedrag dat je wilt uitgeven voor je advertenties. Facebook bepaalt dan wat je dagelijks uitgeeft, maar gaat niet over het door jou ingestelde budget heen. 

Optimalisatiedoel

Een andere term die je moet kennen is je optimalisatiedoel. Dit is de actie waarvoor de campagne wordt geoptimaliseerd. Wil je meer kliks, engagement of juist meer conversies? 

Doelstelling

Maar wat is dan een doelstelling? Een campagne doelstelling is wat je wilt bereiken met je advertenties. De doelstelling die je selecteert, bepaalt de resultaten van je advertentie. Bedenk van tevoren dus goed wat je doel is en wat je wilt bereiken met je campagne.

 

Neem deze termen dus goed door voordat je begint met adverteren. Veel succes!

meer blog berichten