Wanneer je een online webshop hebt wil je naast veel websitebezoekers ook dat mensen aankopen bij jou doen. Maar hoe zorg je er nu voor dat mensen niet te snel afhaken? In dit blogartikel lees je alle tips voor een succesvolle webshop, met meer aankopen!
Een duidelijke navigatie
Zorg ervoor dat de menubalk van je website zo overzichtelijk mogelijk is. Zo verhoog je de gebruiksvriendelijkheid van je website. Je navigatie moet ook passen bij de producten of diensten die je aanbiedt. Wanneer je menubalk te vaag is, zullen mensen ook eerder afhaken. Je moet het bezoekers zo makkelijk mogelijk maken, zodat ze snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.
Een mooie en overzichtelijke homepagina
Mensen komen als eerste terecht bij je homepagina. Deze pagina moet er dan ook echt uitspringen. Laat bijvoorbeeld op deze pagina visueel zien wat je verkoopt en licht bijvoorbeeld je nieuwe collectie uit. De websitebezoeker wil voornamelijk weten wat je verkoopt, voor wie dit aanbod geldt, waarom ze bij jou iets moeten aanschaffen en wat ze moeten doen op je website. Via de homepagina moet het ook duidelijk zijn hoe mensen terecht komen bij andere pagina’s.
Zorg dat je productpagina’s alle belangrijke gegevens bevatten
Naast dat je productpagina veel informatie over het product moet bevatten, is het ook belangrijk dat je op deze pagina zoekwoorden verwerkt. Wanneer je de juiste zoekwoorden hebt gebruikt, kunnen mensen je website ook sneller vinden. Verkoop je kleding? Laat mensen dan weten waar het product van gemaakt is, welke maat het model op de foto draagt en hoe lang zij is, de kleur van het item en eventueel de afmetingen.
Gebruik foto’s van hoge kwaliteit
Online shoppen is natuurlijk al een stuk lastiger dan fysiek shoppen. Je kan het product ook niet voelen en je ziet het alleen maar van een foto op je beeldscherm. Het is dus belangrijk dat je foto’s gebruikt op de website die het product goed weergeven. Maak bijvoorbeeld foto’s van verschillende hoeken en vooral van iets dichterbij, zodat alle details ook goed te zien zijn.
Een zoekfunctie op de website
Maak een zoekbalk op je website. Zo kunnen mensen makkelijk het product of de dienst vinden, waar ze naar op zoek zijn. Dit maakt je website nog gebruiksvriendelijker voor alle websitebezoekers. Hoe makkelijker het voor mensen wordt gemaakt, hoe beter!
Maak een duidelijke contactpagina
Mensen willen bij vragen iemand kunnen benaderen. Het hebben van een duidelijke contactpagina is dan ook belangrijk voor je webshop. Zo kun je bijvoorbeeld een contactformulier aanmaken, of eventueel nog een chat toevoegen aan je website, waar ze vragen kunnen stellen.
Je website moet mobielvriendelijk zijn
Veel consumenten die online shoppen, doen dit ook op hun mobiel. Uit een onderzoek van Klarna blijkt ook dat de voorkeur naar online shoppen via de mobiele telefoon in 2021 is gestegen van 28% naar 34%. Daarnaast geeft 76% van de Nederlanders ook aan dat ze wel eens aankopen hebben gedaan via de mobiele telefoon.
Zorg dat je website snel werkt
Niets is zo frustrerend als een website die niet snel laad of blijft hangen. Dit kan ervoor zorgen dat mensen sneller je website verlaten. Je wilt natuurlijk niet dat mensen je website verlaten, maar overgaan tot een aankoop.
De tekst moet goed leesbaar zijn
Maak de tekst op je website goed leesbaar, dit betekent dus dat je te kleine letters moet vermijden. Zorg ook niet voor een te drukke achtergrond, waardoor je tekst wegvalt. Schrijf ook niet te lange teksten, zo haken mensen ook sneller af.
Maak een FAQ-pagina
De laatste tip die ik je wil meegeven is het aanmaken van een FAQ-pagina. Dit wordt ook wel een veelgestelde vragen pagina genoemd. Merk je dat je veel vragen krijgt over bijvoorbeeld de levering, retourzending, verzendkosten etc. Maak dan een pagina aan waar je deze veelgestelde vragen beantwoordt.