6 online advertising tips voor beginnende webshops

Herken je dit? Je hebt nog niet zo lang geleden een nieuwe webshop gelanceerd. Je merkt dat er weinig verkeer naar je webshop komt en dat er nog weinig aankopen zijn geweest. Nu wil je gaan beginnen met het online adverteren, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen. Wij hebben 6 tips voor beginnende webshops op een rij gezet! Lees dit blogartikel snel verder!

Bepaal je doelstelling

Voordat je begint met adverteren is het belangrijk dat je goed nadenkt over wat je wilt bereiken met de campagne en je advertenties. Wil je juist meer naamsbekendheid verkrijgen of wil je meer conversies? Je doelstelling is ook van invloed op je advertenties, omdat de ene doelstelling gebaseerd is op indrukken en de andere doelstellingen op betrokkenheid. Je betrokkenheid kan op basis van video-weergaven, het aantal kliks, installaties van apps, het genereren van leads of op basis van conversies.

Kies het juiste advertentieplatform

Wanneer je hebt besloten wat je wilt bereiken met je campagne is het kiezen van het juiste platform ook makkelijker. Zo kun je kiezen voor Google of juist voor Facebook of Instagram of Linkedin. Zo worden Google-advertenties ingezet zodat klanten je kunnen vinden, daarentegen worden Facebook advertenties juist ingezet zodat je zelf de klanten kunt vinden. Zo is TikTok ook een goed platform om te adverteren, omdat hier nog niet veel concurrentie op zit. Dit wordt nu ook steeds populairder onder de oudere doelgroep.

Test (eerst organisch) wat aanslaat bij de doelgroep

Maak je al gebruik van verschillende social media kanalen voor je webshop? Bekijk dan welke organische posts het goed hebben gedaan bij je doelgroep. Maak hier gebruik van in je advertenties, door bijvoorbeeld dezelfde tone of voice aan te houden en de betreffende afbeeldingen/video’s ook te gebruiken in je advertentie. Test ook met meerdere advertenties tegelijk, die verschillende teksten en afbeeldingen en/of video’s bevatten. Zo kun je zien welk type advertentie goed aanslaat en welke minder goed.

Analyseer je advertenties

Het is belangrijk om je advertenties goed te analyseren en te blijven optimaliseren. Staan sommige advertenties al voor een lange tijd aan, die eerder wel goed presteerde, maar nu niks meer opleveren? Dan is het tijd voor nieuwe advertenties en deze te vervangen voor de oudere advertenties. Schakel de advertenties uit die te duur worden. Start eerst met een klein advertentiebudget, op Facebook kan dit al vanaf een paar euro per dag. Houd je advertenties dagelijks goed in de gaten en wijzig minimaal een keer in de twee weken je advertenties.

Bedenk welke periode het belangrijkst is voor je verkoop

Zijn er bepaalde periodes dat je producten beter verkopen dan normaal? Dit is ook belangrijk voor je advertenties! Zo kun je in die periode bijvoorbeeld je advertentiebudget verhogen en in de maanden dat je product minder goed verkoopt weer je advertentiebudget wat verlagen. Verkopen jouw producten bijvoorbeeld in de zomerperiode beter? Stem hier dan ook je advertentietekst op af.

Pas je campagne niet te snel aan

Je advertenties hebben tijd nodig om te leren. Het is dus belangrijk dat je dit niet al na 2 dagen gaat veranderen. Geef dit minstens één tot twee weken, zodat je advertenties genoeg tijd hebben om geld uit te geven. Wees dus geduldig en breng ook niet meteen te veel wijzigingen aan in je campagne. Wil je het budget na een tijd flink ophogen? Kijk dan eerst goed of je advertenties een zo laag mogelijke kosten per resultaat hebben. Wanneer de kosten per resultaat bijvoorbeeld gemiddeld onder de 5 euro zijn is het goed om je budget te gaan verhogen. Doe dit dan in stappen van 20 procent. Houd je advertenties wel goed in de gaten, de kosten per resultaat kunnen eventueel oplopen.

 

Veel succes met het toepassen van deze online advertising tips!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *