Black Friday 2020: zó zet je een goede actie op

Vrijdag 27 november is het weer zo ver: Black Friday. Een dag vol kortingen en mooie deals die is overgevlogen vanuit Amerika. Elk jaar wordt deze trend groter en doen er meer webshops mee. De kortingen zijn misschien niet zo extreem als in Amerika, maar ook in Nederland is het inmiddels een bekend fenomeen waar veel Nederlanders naar uitkijken. Jij denkt eraan om dit jaar (weer) mee te doen en wilt een goede actie opzetten. Maar, wat voor actie en waar moet je opletten? Het is begrijpelijk dat het opzetten van originele acties elke keer weer een uitdaging is. In dit blog help ik je om een goede actie op te zetten voor Black Friday 2020.

Wees uniek en zet een originele Black Friday actie op

Een Black Friday actie opzetten lukt je niet 1, 2, 3. Denk allereerst na of je een actie wilt van 1 dag of, zoals in Amerika, een heel weekend dat eindigt op Cyber Monday. Om op te vallen op Black Friday is originaliteit belangrijk. Een speciale aanbieding hoeft niet altijd een mega korting te zijn. Je kunt er ook voor kiezen een nieuw product te lanceren, hoe leuk is dat? Iets waar jouw bezoekers misschien al maanden op zitten te wachten. Onderzoek wat vergelijkbare webshops doen en probeer dit te overtreffen.

Nederlanders zijn op Black Friday voornamelijk op zoek naar koopjes. Dit is de ideale kans om de voorraad te slijten. Niet alleen huidige collecties, maar in het speciaal is Black Friday ook ideaal om oude collecties te verkopen.

Probeer klanten niet te teleurstellen. Kondig je acties aan met veel bombarie, maar is de actie uiteindelijk 10% dan zijn klanten niet tevreden. Ga minstens voor een korting van 20% of kies een geldbedrag zoals €20. Geef loyale klanten juist nu iets extra’s! Dit kan korting zijn, maar ook een cadeautje bij de bestelling. Ook deals op cadeaubonnen zijn voor veel mensen aantrekkelijk.

Communiceer jouw Black Friday actie tijdig en duidelijk naar klanten

Een goede voorbereiding is het halve werk. Veel webshops zullen een Black Friday actie houden dus probeer tijdig jouw bezoekers te informeren. Stuur nieuwsbrieven rond en adverteer op Social Media om jouw klanten te overtuigen op Black Friday bij jou te shoppen. Zorg voor een duidelijke actiepagina op je website waar te zien is wat er in de aanbieding is. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen een ‘top 3’ te tonen binnen een productcategorie. Er zijn ieder jaar blogs en websites die alle Black Friday acties verzamelen. Verken de mogelijkheden en probeer je hier bij aan te sluiten om meer bekendheid te creëren!

Wees voorbereid op de mogelijke drukte op Black Friday

Zorg ervoor dat jouw webshop goed is voorbereid. Waarschijnlijk zul je een grotere hoeveelheid klanten ontvangen vergeleken met andere dagen. Een goede service op deze drukke dag is erg belangrijk. Vergeet niet dat alle orders ook nog (tijdig) bezorgd moeten worden. Beloof geen bezorging binnen 1 dag en informeer de klanten dat de levertijd wegens drukte langer kan zijn. Op deze manier voorkom je teleurstellingen.

Dus probeer uniek te zijn en stel je klanten niet teleur! Ik hoop dat ik je in dit blog een handje heb geholpen. Heel veel succes met jouw originele Black Friday actie van 2020.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *