Clubhouse: Hoe zet je het in voor je webshop?

There is a new kid in town! Je hebt er mogelijk al van gehoord; Clubhouse. Maar wat is clubhouse en hoe zet je het in voor je webshop. Ik vertel je er alles over in het nieuwste blog.

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een nieuwe social media app, waar je met elkaar kunt connecten door middel van spraakberichten. Waar je op Instagram en Facebook meer gericht bent op Foto’s en op Youtube en TikTok op video’s, is clubhouse weer een hele nieuwe social media platform.

Eigenlijk kan je Clubhouse het beste vergelijken met een podcast. Podcast zijn tegenwoordig heel populair, omdat je naar een interessant onderwerp kunt luisteren wanneer het jou uitkomt. Clubhouse is daarmee dus een tegenhanger van deze podcasts, omdat je naar een onderwerp kunt luisteren die voor jou interessant is en die op dat moment plaats vindt.

Hoe krijg je een invite?

Clubhouse positioneert zich op het moment nog heel exclusief. De app is op het moment enkel te downloaden voor Apple apparaten (iPhone en iPad), maar daar blijft het niet bij. Je moet namelijk door iemand uitgenodigd worden om de app te gebruiken. Iemand met een clubhouse account, heeft daarmee dus de mogelijkheid om jou toe te laten tot het platform.

Hoe werkt clubhouse?

De app van clubhouse werkt heel simpel, je kunt connecten met mensen die je interessant vindt. Het kunnen mensen zijn die je kent, maar ook veel bekendheden bevinden zich op het platform zoals Elon Musk, Bas Smit en diverse bekende voetballers. Deze mensen hosten een “room’ over een bepaald onderwerp waar jij naar binnen kunt gaan en kunt meeluisteren.

Waar een podcast heel erg eenrichtingsverkeer is, is het op clubhouse juist heel interactief. De rooms kunnen gehost worden met meerdere mensen en als deelnemers kan je ook deelnemen aan het gesprek. Zo heb je dus de mogelijkheid om zelfs aan een bekend iemand je vraag te stellen of mee te praten over een onderwerp die je interessant vindt.

Clubhouse en webshops; wat zijn de kansen?

Nu kan ik mij voorstellen dat het voor jou als ondernemer interessant is om te luisteren naar de rooms waarbij er bijvoorbeeld gesproken wordt over webshops, alleen voor jou als webshop liggen er ook kansen. Het is namelijk zo dat niet alleen ondernemers te vinden zijn op Clubhouse, ook jouw potentiële klant is hier te vinden. Het kan daarom heel interessant zijn voor jou als webshop om ook op clubhouse aan de slag te gaan.

Het voordeel van clubhouse is dat je heel hard kunt groeien met je volgers en dat je echt contact hebt, in tegenstelling tot andere social media kanalen, is er nog geen sprake van een algoritme die jouw content tegen houdt, maar kan je echt de connectie aangaan met je volgers.

Clubhouse inzetten voor je webshop.

Nu denk je misschien, maar wat moet ik als webshop dan doen op Clubhouse? Ik geef regelmatig aan dat personal branding heel belangrijk is voor je webshop. Mensen kopen bij mensen en het zorgt voor een snellere connectie en vertrouwen. Ook is jouw kennis en jezelf inzetten als een expert op jouw vakgebied een hele slimme manier om naamsbekendheid in te zetten. Combineer deze twee dingen en je hebt de ideale combinatie voor het inzetten van Clubhouse voor jouw webshop.

Voorbeelden voor het inzetten van clubhouse voor jouw webshop

Clubhouse is het ideale platform om snel tips en tricks te delen. Is jouw doelgroep moeders met kinderen? Dan kan het interessant zijn om bijvoorbeeld tips te geven over hoe je ze kunt entertainen in een vakantie.

Zit je bijvoorbeeld in de kleding, dan kan het juist weer interessant zijn om styling tips te geven. Want ook ondernemers dragen kleding, dus die groep kan ook meteen bij jou aanhaken.
Verkoop je bijvoorbeeld hobby artikelen? Dan kan je prima een room hosten waarbij je uitlegt wat je met bepaalde artikelen kunt doen.

Vind je het lastig om te bedenken wat je kunt doen op Clubhouse? Vraag jezelf dan eens af welke vragen hebben mijn klanten en beantwoord vervolgens deze vragen in een Room. Heb je echt geen idee? Wat dacht je dan van een Q&A over een bepaald onderwerp?

Clubhouse do’s & dont’s

Do’s

  • Maak een clubhouse aan op je eigen naam
  • Maak een uitgebreid profiel waarbij je vertelt wat je doet en waarom ze bij jou moeten zijn. Linkjes zijn niet aanklikbaar, dus zeg bijvoorbeeld dat ze je via Instagram een berichtje kunnen sturen voor een bepaalde link
  • Koppel je Instagram aan je Clubhouse profiel. Zo zorg je weer voor nieuwe volgers op Instagram die jou nog niet kende
  • Host een room samen met een andere ondernemer die dezelfde doelgroep heeft als jou
  • Promoot je geplande room via social media


Dont’s

  • Ga geen clubhouse organiseren waarbij je alleen over koetjes en kalfjes praat, zorg wel voor waarde volle informatie zodat mensen daarna ook daadwerkelijk je op social media willen volgen en naar je webshop willen gaan.
  • Ga niet andere rooms proberen te overheersen om te veel reclame voor jezelf te maken
  • Maak je verhaal niet te langdradig
  • Vergeet niet je aanbod/producten te promoten

Clubhouse is misschien nog een beetje een vreemde eend in de bijt, maar het ziet er wel naar uit dat het een blijvertje is waar nog niet zo veel webshops op te vinden zijn. Dus als je de ballen hebt om te praten voor mensen, maak daar dan nu nog gebruik van en lift mee op het groeiende succes van deze nieuwe app. Zie ik jou binnenkort op Clubhouse? Je kunt mij vinden onder Stefanie van Pelt.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *