Hoe bereid je, je webshop voor op de feestdagen?

De drukke maanden november en december komen er weer aan. De weken waarin iedereen massaal inkopen gaat doen. Denk bijvoorbeeld aan Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst. Voor consumenten een drukke periode waar je als webshop goed op kan inspelen. Het aantal verkopen voor webshops gaat in deze tijd altijd flink omhoog. Zorg dus dat je goed bent voorbereid. In dit blog bericht vertellen wij je er alles over.

Hieronder delen wij graag wat tips hoe je je webshop klaar kan maken voor de feestdagen.

  1. Bereid kortingen voor
  2. Zorg dat de SEO op orde is.
  3. Voeg inpakservice toe aan je winkelwagen
  4. Inspireer je klanten
  5. Laat klanten kiezen voor de optie achteraf betalen.
  6. Verzamelen informatie over je klanten.
  7. Maak cadeaubonnen 

Bereid kortingen voor.

Veel consumenten zullen rond deze tijd wachten met bestellen omdat ze er vanuit gaan dat bedrijven korting gaan geven rond deze dagen. Probeer hier op in te spelen, laat de consument niet naar een concurrent gaan. 
Bekijk goed welke korting jij wil geven en zorg dat ze interessant genoeg zijn voor de consument. Let wel op dat jij onderaan de streep genoeg overhoudt. Zorg dat je de plannen voor de korting klaar hebt liggen, zo hoef je op het laatste moment niet opeens alles te gaan regelen. 

Zorg dat de SEO op orde is.

Geef je SEO nog wat extra aandacht voor de feestdagen. Hoe beter  de consument je kan vinden hoe meer verkeer er naar je webshop gaat. Probeer in je teksten eens gebruik te maken van keywords. Een aantal populaire keywords zijn: Kerstcadeau voor hem of haar, Inspiratie voor kerstcadeaus, Kerstcadeaus voor vader/moeder/zus/broer/vriend/vriendin, origineel kerstcadeau. Gebruik ook veel woorden met het woord ‘idee’/‘ideeën’. Je kunt deze woorden toevoegen aan blogs of categorieën voor feestdagen.

Voeg inpakservice toe aan je winkelwagen

Voor consumenten is dit een hectische tijd, alle extra opties die worden aangeboden kunnen meewerken in de keus om voor jouw webshop te kiezen. Denk bijvoorbeeld aan de optie inpakservice. Hoe fijn voor de consument als ze een cadeautje voor iemand bestellen en deze al ingepakt bij ze binnen komt!

Laat ze kiezen voor neutraal, mannen, vrouwen, jongens of meisjes papier om verwarring te voorkomen. Je kunt eventueel een voorbeeldfoto toevoegen hoe de pakketjes er ongeveer uit gaan zien. Sommige webshops zullen dit gratis doen, andere zullen er een kleine bijdrage voor vragen.
Wanneer jij er als webshops een kleine vergoeding voor vraagt, is het slim om een voorbeeldfoto te tonen.

Inspireer je klanten. 

Consumenten wandelen graag in de stad, daar zorgen bedrijven altijd voor een mooie winkel etalage. Een etalage laat klanten inspireren en naar binnen lokken. Ook zit je gelijk goed in de sfeer van de tijd van het jaar. Online werkt dit anders, jouw etalage is je webshop. Geef het een feestelijke uitstraling. Zorg er voor dat de klant meteen in de goede sfeer komt en nog meer reden heeft om wat bij je te gaan bestellen.
Tip; maak productfoto’s in thema. Zet ze voor een kerstboom of maak lijstjes met leuke cadeautips. Voer deze thema’s door in bijvoorbeeld jou Instagram feed.  Voor kleding webshops is het leuk om kleding te showen in reels in een feestelijke omgeving. Wees lekker creatief en inspireer je klanten!

Laat klanten kiezen voor de optie achteraf betalen.

Als webshop wil je natuurlijk zo snel mogelijk je geld op je rekening hebben. Voor de consument is dit een dure tijd. Wanneer jij als webshop de mogelijkheid geeft om de klant te laten kiezen voor achteraf betalen zal het voor de klant laagdrempeliger worden om te gaan shoppen bij je. 

Achteraf betalen is tegenwoordig ook heel makkelijker, bijvoorbeeld via de betaalmethode van Klarna. Dit is ook geen risico voor de online-ondernemer, want Klarna neemt de financiële risico’s op zich. 

Verzamelen informatie over je klanten.

Klant en productinformatie vind je in Google Analytics, ook social Media is een goede bron van informatie. Hou bij welke foto’s het beste scoren qua likes. Wanneer je gebruik maakt van YouTube. Welke video’s doen het goed? 

Informatie over je klanten is heel waardevol. Je kunt hier zo veel informatie uithalen. Juist voor de feestdagen is het een goed moment om alle data te gaan verzamelen. Dit kun je namelijk tijdens de kortingsdagen goed gaan inzetten.

Maak cadeaubonnen.

Wanneer je niet weet wat iemand graag zou willen krijgen is een cadeaubon het perfecte cadeau. De meeste mensen zoeken graag zelf iets uit, geef de klant de optie om een cadeaubon bij jou te bestellen.  Je kunt kiezen voor een cadeaubon die de klant in zijn/ of haar e-mail ontvangt. Of kies voor een fysieke cadeaubon die je opstuurt. 
Heel veel succes deze feestdagen.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *