fbpx Mrs e-commerce ...

Hoe krijg ik meer bestellingen in mijn webshop?

Je hebt met veel liefde en tijd jouw webshop begonnen, dikke kans dat je grote dromen had bij de start. Alleen nu is de hamvraag hoe kom ik aan meer klanten en bestellingen? Want dat is misschien toch iets minder makkelijk dan dat het lijkt. In dit blog vertellen wij je hoe je er voor kunt zorgen dat ook jouw webshop dagelijks én constant nieuwe bestellingen krijgt.

Webshop concurrentie 

Webshops zijn anno nu niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Dagelijks worden er duizenden online bestellingen gedaan bij webwinkels. Alleen wat we ons vaak niet beseffen als we een webwinkel starten is dat er een enorme concurrentie is. Zo zijn er na schatting zo’n 80.000 webwinkels alleen al in Nederland. Waar je een paar jaar geleden vrij makkelijk via verschillende kanalen kunt groeien, moet je nu echt moeite doen om jouw potentiële klanten bereiken. Dit betekent echter niet dat het niet mogelijk is om nog succesvol te worden met jouw webshop. In tegendeel. Veel van de webshops hebben namelijk moeite met overeind blijven, omdat ze niet weten hoe ze aan klanten op hun webshop krijg. Dit zorgt er dan ook voor dat binnen twee jaar 50% van de webwinkels weer gestopt is. De reden? Van de voren lijkt het vaak makkelijker om een webwinkel te beginnen en in de praktijk komen ze er pas achter wat er voor nodig is om te groeien.

Bestellingen voor je webshop krijgen via Social media

De eerste plek waar alle webwinkels te vinden zijn is Social media. Je hebt immers zo een account aangemaakt en je post gemakkelijk even een leuke foto en video van je producten. Alleen op deze kanalen is de concurrentie ook moordend en je moet dus echt je best doen om er bovenuit te steken. Wat veel webshopeigenaren ook vergeten, is dat iemand niet op social media zit om een product te kopen. Toch gebruikt een groot deel van de webshops social media als het enige kanaal om orders te krijgen. Wat je beter kunt doen is Facebook en Instagram inzetten als een manier om een band te krijgen met mensen. Inspireer ze wat je met jouw producten kunt doen, geef ze tips en entertainment. Dat is immers waarvoor ze op social media zitten. Wanneer je die band met je volgers krijgt, zullen ze vanzelf een aankoop bij je komen doen. Besef je wel dat je heel veel volgers nodig hebt om een goed aantal bestellingen te krijgen.

Bereik de mensen die jouw producten willen kopen.

Als je gaat kijken waar mensen wél op zoek gaan naar jouw producten, dan is dat op Google. Hiervoor is het belangrijk dat je er voor zorgt dat jouw webshop ook opgepakt wordt in Google. Hiervoor is het verstandig om SEO optimalisatie toe te passen. SEO oftewel Search engine optimalisation oftewel Zoekmachine optimalisatie, zorgt ervoor dat jij aan Google gaat vertellen wat je verkoopt zodat Google ook jouw webshop en producten kan op pakken zodra iemand er naar op zoek gaat.

Hoe werkt SEO?

Wanneer iemand in Google op zoek gaat naar bijvoorbeeld een dames tas, dan gaat Google de website zoeken en tonen waarvan zij vinden dat dit de beste match is. Een groot deel van de punten waarop zij baseren dat het een goede match is door de content die op de website of webshop staat. Wanneer jij niet vertelt wat jij verkoopt, geeft Google de voorkeur aan een andere webshop die wel duidelijk aangeeft welke producten zij aanbieden. Je producten en productteksten zijn dus niet genoeg om Google te overtuigen, zeker niet als je webshop nog niet zo lang online is.

Het is daarom belangrijk dat elke pagina en categorie een goede SEO tekst heeft met de zoektermen waar mensen naar zoeken, zodat Google exact weet dat jij de juiste match bent voor die persoon die op zoek is naar jouw producten. SEO is daarom een essentieel onderdeel voor elke webshop en nog vergeet 75% van de webshop eigenaren deze marketing tool. Heb je SEO goed in gericht, dan kan dit ervoor zorgen dat je dagelijks nieuwe klanten en bestellingen in jouw webwinkel krijgt zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

Wil je leren hoe je zelf SEO toepast in jouw shop. Ik heb een handige 10 daagse training ontwikkelt waarin ik je dit van A tot Z leer. Klik hier voor de training.  

Hoelang duurt het voordat mijn webshop succesvol is?

In tegenstelling tot wat er misschien gedacht wordt, heeft een webshop best even een aanloop nodig voor je goed gaat lopen. Je moet een naamsbekendheid opbouwen en zolang je niet genoeg bezoekers op jouw webshop krijgt, zal het aantal bestellingen tegenvallen. Want wist je dat gemiddeld, maar 2% van jouw website bezoekers een aankoop doet? Dit betekent dus dat je een hoop bezoekers nodig hebt om meerdere bestellingen per dag te krijgen. Daarom is het ook belangrijk om wekelijks tijd te besteden aan het vergroten van jouw bereik. Doe je dit dan is de kans groot dat je binnen een jaar een goed lopende webshop hebt. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je na dit eerste jaar nog maar enkele bestellingen per maand hebt. Uiteraard is het proces ook te versnellen met bijvoorbeeld advertenties.

 

Wil je meer weten hoe je een succesvolle webshop krijgt? Download dan mijn e-book

meer blog berichten