Hoe kun je hashtags effectief gebruiken op sociale media?

Als het gaat om het promoten van een merk op sociale media, zijn hashtags een geweldige manier om views, likes en shares te genereren. De hashtag, voorheen bekend als het hekje (#), is een manier om de inhoud vindbaar te maken voor het publiek.

Hashtags werden voor het eerst veel gebruikt op Twitter, maar zijn inmiddels ook te vinden op andere sociale mediaplatforms, waaronder Facebook, Instagram en TikTok. Het beheersen van de hashtag geeft je een krachtige manier om je publiek te betrekken en je sociale impact te vergroten. Dit zonder andere kosten dan de tijd die nodig is om wat onderzoek te doen en aandacht te besteden aan trends.

Als ze correct worden gebruikt, helpen hashtags mensen die geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp je te vinden en jouw invloed en volgers uit te breiden.

Wat is een hashtag?

Een hashtag is een woord of trefwoord, voorafgegaan door een hekje (#). Het wordt gebruikt in een bericht op sociale media. Je helpt diegenen die geïnteresseerd zijn in meer berichten of informatie over een onderwerp, bijvoorbeeld als ze naar een trefwoord of bepaalde hashtag zoeken. Je kunt met hashtags de aandacht op berichten vestigen en interactie aanmoedigen. 

Wat doe je met hashtags?

Wanneer je een zin als hashtag wilt gebruiken, dan spel je deze zonder spaties, zoals #eenhashtagzonderspaties. Het kan cijfers bevatten, maar geen symbolen of leestekens. De hashtag kan aan het begin, midden of einde van een bericht of opmerking op sociale media worden geplaatst. Dit zorgt ervoor dat wat je geschreven hebt kan worden geïndexeerd door het sociale media platform. Met deze strategie kunnen mensen die niet je fans of volgers zijn, toch je inhoud vinden.

Wat betekent een hashtag op sociale media?

Hoewel het eenvoudig klinkt om een ​​hashtag voor een zoekwoord te gebruiken, is er nog meer informatie om rekening mee te houden als je probeert gevonden te worden door hashtags te gebruiken.

Het gebruik ervan maakt alleen een verschil in je social media strategie als je het op de juiste manier doet. Hier volgen enkele algemene tips:

  • Laat je niet meeslepen door om de paar woorden een hashtag te gebruiken. Het aantal hashtags dat kan worden gebruikt, is afhankelijk van het platform dat je gebruikt. Maar in de meeste gevallen hebben één tot drie hashtags meer impact dan veel.
  • Houd hashtags kort en gedenkwaardig in plaats van teveel woorden in één tag te gebruiken. Weet je nog dat #BlackOutTuesday in 2020 met succes werd gebruikt als onderdeel van de Black Lives Matter-beweging?
  • Probeer geen hashtags te kiezen die te slim of te obscuur zijn. Gebruik geen tag waar niemand naar zoekt, want deze wordt niet gevonden en biedt daarmee geen voordelen voor je marketing.
  • Gebruik hashtags die gedetailleerd en specifiek zijn, omdat dit tot betere resultaten leidt dan brede of algemene. Op brede termen wordt waarschijnlijk niet gezocht, en als je ze gebruikt, zal jouw inhoud waarschijnlijk verdwalen in een oceaan van niet-gerelateerde inhoud.
  • Probeer niet om hashtags in elk bericht te forceren. Gebruik ze in plaats daarvan wanneer ze waarde toevoegen en waarschijnlijk de conversatie en interactie stimuleren.
  • Hashtags kunnen niet alleen leden van de doelgroep aantrekken, maar kunnen ook worden gebruikt om de concurrentie te onderzoeken. Zoek met behulp van hashtags en je zult relevante inhoud met betrekking tot jouw onderwerp ontdekken.

Waarom zijn hashtags belangrijk?

Hashtags zijn belangrijk op sociale media omdat ze ervoor zorgen dat jouw inhoud door de juiste mensen wordt gevonden. Door relevante hashtags te gebruiken, wordt jouw inhoud gevonden en wordt er meer verkeer naar jouw inhoud geleid, zodat je meer views, likes en shares kunt krijgen. De sleutel is het vinden van de juiste hashtag die past bij jouw content en bovenal gebruikers aanspreken. 

Effectieve hashtags vinden: begin met influencers

Het verschil tussen hashtags die te algemeen zijn en hashtags die te ingewikkeld zijn of niet gevonden kunnen worden is vaak klein. Een goede plek om te bepalen welke hashtags effectief zijn, is door aandacht te besteden aan de hashtags die influencers in jouw niche hebben gekozen en gebruiken.

De kans is groot dat je een goed idee hebt wie de influencers zijn die de aandacht van je publiek trekken, maar als je helemaal nieuw bent in een niche, hoe vind je ze dan? Voor een bepaalde niche zijn influencers de mensen die het meest worden vertrouwd en waarnaar wordt geluisterd, zoals beroemdheden, beroemde bloggers en YouTube-gebruikers. Er zijn ook geweldige B2B influencers die je kunt gebruiken om marketingimpact te creëren, zorg er gewoon voor dat ze relevant zijn voor jouw bedrijf.

Een geweldige tool om influencers te ontdekken is BuzzSumo. Met behulp van deze tool kun je de beste inhoud, bloggers, publicaties en schrijvers in jouw niche vinden. Volg de beste influencers en let op de hashtags die ze regelmatig gebruiken om relevante zoekwoorden en trends aan te boren.

Zodra je relevante influencers hebt ontdekt, moet je een influencer-tracker tool gebruiken om een ​​lijst bij te houden van belangrijke factoren, zoals gebruikte sociale kanalen, specialiteit en relevantie voor jouw merk.

Hoe werken hashtags?

Het punt van het gebruik van hashtags op sociale media is dat je aangeeft aan een volger/gebruiker en het algoritme dat je inhoud betrekking heeft op een specifiek onderwerp of categorie. Uiteindelijk helpt het gebruikers om gemakkelijk relevante inhoud op verschillende platforms te vinden, zodat jouw inhoud ook vindbaar is voor een breder (of niche) publiek.

Hashtags gebruiken op Twitter

Het gebruik van relevante hashtags op Twitter kan je betrokkenheid vergroten, zolang je niet overdrijft. Een of twee hashtags per tweet zou voldoende moeten zijn. Wanneer je een paar hashtags gebruikt en je volgers specifiek vraagt ​​om te retweeten, kan dit voor nog meer engagement zorgen.

Het gebruik van hashtags op Twitter maakt je bericht toegankelijk wanneer mensen naar je tag zoeken. Het kan je ook helpen om gesprekken te vinden om bij betrokken te raken. Voor nog meer impact op dit platform, neem een kijkje bij trending hashtags en onderwerpen.

Hashtags gebruiken op Facebook

Wanneer je meer bekendheid probeert te krijgen voor jouw Facebook-berichten, kun je hashtags inzetten om het organische bereik te vergroten. Op Facebook is het belangrijk om niet te veel hashtags te gebruiken. Meestal wordt aanbevolen om er slechts één of twee te gebruiken. Als je er meer gebruikt kan dan onprofessioneel overkomen en dat kan irritatie oproepen bij diegenen die de berichten lezen. Je kunt relevante hashtags vinden om te gebruiken door simpelweg een trefwoord in de zoekbalk te typen, uiteraard in combinatie met de hashtag!

Hashtags gebruiken op Instagram

Het gebruik van hashtags op Instagram kan het bereik vergroten en de betrokkenheid stimuleren. Gebruik dus meerdere relevante en populaire hashtags voor Instagram Stories om een ​​zo groot mogelijk publiek te bereiken.

Je kunt maar liefst 30 hashtags gebruiken op een normale post op Instagram. Je hoeft er waarschijnlijk niet zoveel te gebruiken, maar het is goed om te weten dat het hier acceptabel is om meer te gebruiken, zodat je kunt experimenteren.

Bekijk dit voorbeeld van Mrs Ecommerce om een ​​idee te krijgen van welk type hashtag zou kunnen werken.

Gebruik het zoekvak om te zien welke hashtags influencers of concurrenten gebruiken om deel te nemen op Instagram. Aangezien dit het beste platform is voor meerdere hashtags, kun je een grote variatie uitproberen en deze gebruiken voor berichten, foto’s en opmerkingen.

Hashtags gebruiken op TikTok

TikTokers gebruiken hashtags bij video’s om inhoud te categoriseren. Deze hashtags zijn ook klikbaar, wat betekent dat jouw inhoud naast andere relevante video’s wordt weergegeven. Net als de andere sociale platforms, helpt het gebruik van hashtags op TikTok om het bereik te vergroten en helpt het TikTok-algoritme om te beslissen welke gebruikers jouw inhoud zien op de uiterst belangrijke ‘For You’-pagina.

De limiet voor ondertiteling op TikTok is 100 tekens, dus blijf binnen die limiet voor hashtags. Dat is voldoende ruimte om te experimenteren om te zien wat werkt. Probeer het door elkaar te halen door populaire en niche-hashtags te gebruiken om het meeste bereik te krijgen. Houd er rekening mee dat hashtags op TikTok regelmatig veranderen, dus je moet de pagina ‘Ontdekken’ in de gaten houden om te zien wat er trending is.

Hoe ontwerp je een hashtag strategie

Kies waar mogelijk specifieke hashtags, want hoe specifieker je kunt worden, hoe groter de kans dat je een gericht publiek aantrekt. Het gebruik van hoofdletters voor elk woord, hoewel niet vereist, verduidelijkt wat je probeert te communiceren.

Hoogstwaarschijnlijk gebruiken je concurrenten ook hashtags in hun social media strategie. Hoe succesvol zijn ze in het betrekken van het wederzijdse publiek? Let op hoeveel of hoe weinig ze hashtags gebruiken en wat de respons is.

Er zijn geen definitieve antwoorden als het gaat om welke hashtags je moet gebruiken of hoe je je strategie moet aanpakken. Een succesvolle hashtag strategie begint met het kennen van je publiek en de tijd nemen om vertrouwd te raken met wat werkt op elk platform. Daarnaast blijf je leren wat werkt (en wat niet) door hashtags te gebruiken als onderdeel van je social media strategie en je resultaten te analyseren.

Hashtags zijn een geweldig hulpmiddel om met jouw volgers te communiceren, de betrokkenheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken.

 

Heb je hulp nodig bij hashtags op sociale media? 

Ben jij ook enthousiast geworden over de mogelijkheden van hashtags op social media? Neem dan een kijkje bij onze diensten en misschien kunnen wij jou wel helpen!

Deze blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer  https://www.promoboer.nl/

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *