Hoe maak je als webshop gebruik van Black Friday?



De bekende kortingsdag Black Friday komt er weer aan. Hoe zorg je als bedrijf dat je opvalt tijdens deze dagen en wat voor kortingsacties ga je inzetten?

Waar komt Black Friday vandaan?

Laten we beginnen met de geschiedenis van Black Friday. Black Friday is in de dag na Thanksgiving in de Verenigde Staten. In Nederland is dit een ‘feest’ dag die bijna tot niet gevierd wordt. Thanksgiving wordt gevierd op de 4e donderdag van de maand November. De vrijdag daarna hebben de meeste werknemers daar ook vrij. Dit omdat dit het begin is van het seizoen voor kerstaankopen. Kerst is daar heel erg belangrijk. De mensen daar worden op deze manier naar de winkel gelokt voor veel aanbiedingen. Sommige winkels gaan midden in de nacht al open en buiten staan er rijen vol kopers. In Nederland geven webshops en winkels ook korting, maar niet zo extreem zoals in het buitenland.

Naast webshops doen er ook andere bedrijven mee met deze dag. Denk hierbij aan Horeca en Musea.

Hoe val je op met Black Friday

Black Friday ook wel Zwarte Vrijdag is sinds een aantal jaar ook populair in Nederland geworden. Het is een Amerikaanse traditie maar deze shop dag is inmiddels volledig ingeburgerd in ons Nederlandse volk. Elk jaar zie je meer winkels en webshops mee doen en kun je op deze dag veel en hoge korting verwachten.
Begin november zul je merken dat er al veel geadverteerd gaat worden voor Black Friday. Probeer aan klanten aan te geven dat er kortingen aankomen, zo kan je berichten plaatsen op Social Media of nieuwsbrieven versturen.

Je zult zien dat de dagen voor Black Friday jou verkopen iets zullen verminderen, dit omdat veel consumenten nu zullen wachten op de korting die er aan komt.

Dat is dan ook een reden waarom sommige bedrijven hier niet aan mee zullen doen. Want waarom moet je nou mee doen met korting geven, is dat echt nodig. Of je wel of niet mee wil doen aan deze dag is natuurlijk volledig aan jou als consument zelf.

Wanneer je een nieuwsbrief maakt is het misschien handig om dit te doen VOOR en tijdens Black Friday. De mailtjes die binnen komen voor Black Friday worden misschien wel beter gelezen dan die van de dag zelf. Op de dag zelf heb je kans dat veel consumenten een overvolle inbox hebben met Black Friday e-mails en dat ze niet eens de kans nemen om alles te lezen. Het zien van het onderwerp kan er op de dag zelf al voor zorgen dat ze toch even snel naar de website gaan.

In het onderwerp van een e-mail kun je natuurlijk Black Friday noemen, maar misschien kan je dit op een andere manier omschrijven.

Nederland doet netjes mee.

Toen Nederland voor het eerst mee ging met doen met Black Friday deden er een aantal grote winkels/webshops aan mee. Denk aan bedrijven zoals MediaMarkt en bol.com Bedrijven keken vanaf de zijlijn mee en zagen dat dit soort kortingsacties goed werken. Zo zie je dat elke jaar meer bedrijven zich aansluiten om toch mee te doen aan de Black Friday gekte. Het aantal deelnemende bedrijven groeit nog steeds.

 

Wanneer geef je korting?

Wanneer jij korting geeft is natuurlijk volledig aan jou. Op de dag zelf geef je vaak de grootste korting. De korting verschilt per bedrijf en doelgroep. Je kunt er voor kiezen om een vaste korting te geven van bijvoorbeeld 20% of dat je een bepaalde collectie in de ‘’sale’’ zet.

Een aantal bedrijven zullen er ook voor kiezen om al eerder met korting te beginnen. Maar de meeste zullen de hoogste korting doorvoeren op Black Friday zelf. Ook na Black Friday heb je vaak nog een ‘’extra’’ kans. Heb je (nog) niks kunnen vinden, of wil je nog wat extra shoppen, dan heb je de maandag daarna ook nog Cyber Monday. Iets minder korting, maar vaak nog wel de moeite waard om toch nog wat koopjes te scoren.

Welke winkels doen er aan mee?

In Nederland zet deze shop trend ook lekker door, elk jaar doen er meer winkels en webshops mee aan deze populaire shop dag. Dit is je kans om als bedrijf zo veel mogelijk klanten te trekken. De deals worden steeds beter omdat de concurrentie met andere bedrijven steeds groter wordt.

De grote webshops zullen je soms verbazen over het aantal korting dat ze geven. Probeer te kijken wat voor jou als bedrijf haalbaar is. En ga niet over je eigen grenzen heen.

Vaak maken de meeste bedrijven ruim van te voren al bekend wat hun deals gaan worden. Ook dit jaar zullen veel winkels misschien nog wel extra korting geven om de schade van afgelopen jaar een beetje bij te werken en voorraad te verminderen. Extra korting voor de consument, en dat is waar ze van houden. Op de website van Black Friday kun je al veel kortingen opzoeken. Ook zie je er veel webwinkels staan die mee doen.

Black Friday is dit jaar op 26 november 2021.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *