Pinterest voor webshops

Hoe zet je Pinterest in voor je webshop?

Waar de social media kanalen het niet makkelijker maken voor webshops om gezien te worden, is er nog een die nog niet door alle webshops wordt ingezet. Pinterest is wordt door veel mensen gezien als een inspiratiekanaal, maar deze blijft echter enorme bron van nieuw verkeer naar je webshop te zijn. Waar je misschien verwacht dat deze mensen echt alleen maar kijken en niet kopen, blijkt niets minder waar. Tijd dus om Pinterest in te zetten voor je webshop.

Wat is Pinterest?

Pinterest is eigenlijk niets anders dan ook een social media kanaal. Echter gaan de mensen op Pinterest opzoek naar inspiratie, voor bijvoorbeeld een babykamer of kledingoutfits. Alles draait puur om foto’s op Pinterest, wanneer iemand iets tegen komt waar ze door geïnspireerd raken, kunnen ze dit bericht op hun eigen board pinnen. Hierdoor hebben ze altijd hun inspiratie bij de hand.

De bezoekers op Pinterest gaan door middel van zoekwoorden opzoek naar afbeeldingen die ze aanspreken. Ze kunnen deze afbeeldingen vervolgens weer opslaan op hun eigen gemaakte borden. Vaak zie je dat mensen dit categoriseren op verschillende thema’s, zodat ze altijd makkelijk de foto’s weer kunnen terug zoeken. Als webshop eigenaren wil jij dat jouw producten ook vindbaar zijn en door mensen ‘gepint’ worden.

Uit cijfers blijft dat 93% van de Pinteresters Pinterest gebruiken om opzoek te gaan naar artikelen om te kopen. Meer dan 80% van de Pinteresters heeft al eens wat aangeschaft vanuit Pinterest.

Waarom Pinterest inzetten voor je webshop?

De mensen die op Pinterest zoeken, zijn vaak actief opzoek naar inspiratie of producten, dus jouw doelgroep gaat gericht opzoek naar jouw berichten. Je hebt dus direct jouw potentiële klanten binnen handbereik. Het fijne van Pinterest, ten opzichte van de andere social media kanalen, is dat jouw bericht altijd vindbaar blijft en wanneer mensen jouw foto re-pinnen, ze deze ook nog verder voor je verspreiden. Ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook of Instagram heb je een langer en groter bereik.

Hoe kan je Pinterest inzetten voor je webshop?

Er zijn een aantal opties om Pinterest in te zetten op je webshop. Wanneer je een pin knop bij je artikelen op de webshop hebt staan, dan kunnen je klanten zelf jouw artikelen pinnen. Hier hoef je zelf niet veel voor te doen, maar zij kunnen de artikelen opslaan om er eventueel op een later moment op terug te komen.

Een ander belangrijke optie is zelf actief zijn op Pinterest. Open hiervoor een business account op Pinterest of zet je persoonlijke account om tot een business account. Het voordeel van een business account is, dat je de statistieken van berichten kunt zien. Let er wel op dat je via je bedrijfsnaam gaat pinnen en niet vanuit je privé naam. Gebruik bijvoorbeeld je logo als profielfoto, zo zorg je meteen voor herkenning. Ook is het belangrijk om een duidelijke omschrijving toe te voegen aan je account. Vertel de bezoeker waarover jij pint en gebruik hierbij een aantal relevante zoekwoorden.

Zorg er voor dat je in je account een aantal aantrekkelijke boards hebt waar mensen naar opzoek kunnen. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan een goede naam voor deze boards, die naar boven kan komen in de zoekresultaten. Geef ook deze boards een duidelijke omschrijving mee. Belangrijk is dat je jouw doelgroep in gedachten houdt en rekening houdt met de interesses. Vergeet ook niet om het board een mooie en aantrekkelijke cover te geven. Plaats de populairste boards boven aan in je account.

Plaats vervolgens foto’s, zowel product- als sfeerfoto’s, en zorg er voor dat deze er aantrekkelijk uit zien. Denk daarbij aan bijvoorbeeld lichte foto’s, mensen pinnen graag visueel mooie foto’s. Let ook goed op dat je goede zoekwoorden bij je foto’s plaatst. Zorg er voor dat deze foto’s een link mee krijgen naar het desbetreffende artikel op de webshop. Dit is namelijk hetgeen wat jij wilt bereiken, mensen naar jouw webshop sturen. Gebruik daarom ook geen algemene link. Wanneer iemand als op de link klikt, willen zij informatie over dit artikel en niet nog opzoek gaan op je webshop. Plaats minimaal 10 foto’s per board.

Om te zorgen voor een actief Pinterest account, zou je ook nog andere pins kunnen repinnen die te maken hebben met jouw boards. Hierdoor zorg je voor een compleet geheel. Deze pins zorgen niet direct voor bezoek naar je website, maar kunnen er wel voor zorgen dat mensen jouw board of account willen volgen. Probeer regelmatig nieuwe pins te plaatsen zodat jouw account actief blijft en zo blijft groeien.

Extra tips

  • Staande foto’s werken beter dan liggende foto’s.
  • Sfeer foto’s werken beter dan product foto’s.
  • Er zijn browser add-ons beschikbaar om sneller foto’s op Pinterest te plaatsen. Bijvoorbeeld AddThis.
  • Foto’s met gezichten worden minder goed gerepind.
  • Plaats teksten op je foto voor extra aandacht te trekken.
  • Zet call to actions in je beschrijvingen.
  • Verifieer je website bij Pinterest, zo wordt namelijk automatisch je logo toegevoegd aan elke foto die vanuit jouw webshop komt.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *