Kun je sociale media gebruiken om SEO te boosten? 

Heeft social media invloed op je SEO? Dat is een moeilijke vraag. Eerlijk gezegd weet niemand het antwoord. Hoewel Google specifiek aangeeft dat sociale media geen directe ranking factor zijn, zijn er meerdere onderzoeken die aantonen dat het mogelijk wel invloed heeft op posities in Google. Bij deze onderzoeken werden artikelen vergeleken met en zonder promotie via sociale media, waarbij artikelen met sociale promotie wel degelijk een boost kregen qua positie. Kortom, er lijkt wel degelijk een correlatie tussen posities en sociale activiteit. Maar omdat de effecten indirect zijn, is het moeilijk te meten. Als je begrijpt hoe en waarom sociale media mogelijk de posities beïnvloeden, kun je jouw strategie dienovereenkomstig optimaliseren.

5 manieren om sociale media te gebruiken om SEO te verbeteren

In dit artikel bekijken we hoe je sociale media kunt gebruiken om je SEO een boost te geven. En leggen we uit waarom deze bruikbare tips voor sociale media daadwerkelijk een effect hebben op je SEO.

1. Deel relevante content op sociale media

Het kan gemakkelijk zijn om de automatische piloot te activeren bij het beheren van een sociale media account. Maar de sleutel tot een effectieve social media strategie en het gebruik van sociale media om SEO te stimuleren, is het delen van het juiste type content. Relevante, nuttige informatie heeft de kracht om indirect invloed uit te oefenen op hoe je pagina’s ranken. En dit is waarom:

  • Genereert verkeer – De meest voor de hand liggende reden is dat het verkeer genereert. Hoe meer mensen je website bezoeken en er interactie mee hebben, hoe groter de kans dat zoekmachines je pagina’s een boost geven. Het is een indirect effect, maar zoals we in de bovenstaande onderzoeken hebben gezien, is het er nog steeds.
  • Verhoogt backlinks – Hoe vaker je de juiste content op sociale media plaatst, hoe groter de kans dat deze wordt opgepikt door andere websites met een hoge autoriteit. Backlinks zijn een van de meest effectieve manieren om SEO te stimuleren.

Maar wat voor soort content bedoelen we met relevant? Zorg voor unieke en nuttige content, want dat maakt het verschil. Het zorgt voor betrokkenheid en genereert verkeer naar de website. Plaats niet alleen berichten op sociale media omdat het moet, maar denk goed na over wat je doelgroep wil weten, leren of lezen. Blijf uit de buurt van bedrijfsgerichte, irrelevante en overdreven spamachtige content, want dat zorgt er juist voor dat mensen je ontvolgen. 

2. Maak het delen van content gemakkelijk

Als content gemakkelijk te delen is, zullen meer gebruikers dit doen. Het klinkt als iets waar je niet over hoeft na te denken, toch? Jammer genoeg is dit bij vele bedrijven niet het geval en ontbreken de deelknopen als belangrijke strategie.

Onthoud dat hoe meer mensen je bereikt met je sociale media content, hoe meer naamsbekendheid je genereert, hoe meer mensen naar je website gaan zoeken en hoe meer je indirect de posities in Google begint te beïnvloeden. Het werkt in feite over de gehele linie door, op een positieve manier.

Dus hoe maak je het gemakkelijker om content te delen? Zorg ervoor dat je sociale deelknoppen en boeiende call-to-actions opneemt op in je website, e-mailmarketingberichten, verkoopmateriaal en elk ander type content. 

En vergeet niet hoe belangrijk het is om je content aantrekkelijk genoeg te maken om te delen. Wanneer je sociale berichten vol zitten met nieuwe inzichten, boeiende informatie en uniek onderzoek dat relevant is voor je branche, is de kans groot dat meer mensen je content delen. En in ruil daarvoor krijg je een mogelijke boost voor je SEO.

3. Zorg dat je accounts up-to-date zijn

Is het je ooit opgevallen dat sociale media profielen ook daadwerkelijk in de zoekresultaten van Google verschijnen? Vooral als je zoekopdracht is gericht op een merknaam of de naam van het bedrijf op het merk of de naam van het bedrijf. Om nog maar te zwijgen over het feit dat sociale media tegenwoordig ook dienst doen als zoekmachine. Het is daarom belangrijk dat je sociale media accounts up-to-date en actief zijn.

Bij het onderzoeken en informatie inwinnen over een bedrijf en zijn diensten zullen steeds meer mensen naar sociale pagina’s zoeken. Sociale pagina’s zijn persoonlijker dan webpagina’s. En ze kunnen meer waardevolle inzichten geven in wie een bedrijf is en de bijhorende persoonlijkheid. Tegelijkertijd is het een slecht teken voor gebruikers als je de sociale pagina’s niet up-to-date en relevant houdt. 

Wanneer heb je voor het laatst naar een sociale profiel gezocht? Zijn er spamachtige of dubbele pagina’s die op een van de sociale platforms verschijnen? Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het voor gebruikers gemakkelijk is om de officiële bedrijfspagina te identificeren op ieder sociaal platform.

Dit kan betekenen dat je dubbele accounts moet verwijderen of accounts van meerdere afdelingen moet samenvoegen. Door al je pagina’s up-to-date en merkgericht te houden, creëer je een meer boeiende, leuke en persoonlijke ervaring voor je volgers. Een positievere ervaring leidt tot meer betrokkenheid, wat een positief signaal is voor zoekmachines.

4. Werk samen met influencers in je branche

Samenwerken met influencers kan helpen om naamsbekendheid op sociale media op te bouwen, meer verkeer naar je website te leiden en zo indirect posities in de zoekmachine stimuleren. Het is daarnaast ook een manier om backlinks te genereren, autoriteit op te bouwen en daarmee stijgingen af te dwingen in de zoekmachine.  

Dus waar vind je influencers? En hoe weet je of ze geschikt zijn voor je branche? Hier zijn enkele tips die je kunnen helpen:

  • Maak gebruik van hashtags – Gebruik bij het posten op sociale media altijd relevante hashtags. Dit is een manier waarop influencers je kunnen vinden. Je kunt ook zoeken naar hashtags die relevant zijn voor je bedrijf, product of markt. Besteed aandacht aan de populairste berichten die trending zijn voor die specifieke hashtags en overweeg om contact op te nemen met de gebruikers achter de post.
  • Zoek je volgers – Misschien heb je al influencers die je merk volgen zonder het te weten. Voer een zoekopdracht uit binnen je huidige volgers en noteer alle gebruikers met een groot aantal volgers. Degenen die je merk al kennen en ervan houden, zijn vaak de beste influencers en het gemakkelijkste benaderbaar. 
  • Vraag om reviews – Vraag je meest loyale klanten om een recensie op hun sociale pagina’s te plaatsen en je daarbij te taggen of linken. Dit is een uitstekende manier om bekendheid rond je merk te genereren en tegelijkertijd te profiteren van de voordelen van door gebruikers gegenereerde content.

5. Gebruik geoptimaliseerde afbeeldingen van topkwaliteit

Als we het over SEO hebben, worden we altijd ingepakt met zoekwoorden en geschreven content van hoge kwaliteit, maar afbeeldingen zijn vaak net zo belangrijk, ondersteunen de tekst en zorgen voor een betere gebruikerservaring. Zo is het ook met sociale media. Als je afbeeldingen niet goed optimaliseert voor sociale media en SEO, loop je kansen op een positieve ranking mis en verminder je de betrokkenheid bij je sociale berichten.

Hoe optimaliseer je een afbeelding voor SEO? Hier is een snelle checklist:

  • Optimaliseer de bestandsnaam, zelfs wanneer je deze op sociale media plaatst. Gebruik relevante zoekwoorden en plaats streepjes in plaats van spatsies. Afbeeldingen zonder bestandsnaam zeggen niets. 
  • Selecteer het juiste beeldformaat. Overweeg om de bestanden te comprimeren, zodat de afbeeldingsgrootte wordt teruggebracht en daarmee de laadsnelheid een boost krijgt. Snelheid is belangrijk voor SEO en betrokkenheid bij sociale media. Je kunt eventueel voor WebP-bestanden kiezen, waarvan is aangetoond dat ze de afbeeldingsgrootte met 85,87 procent kunnen verkleinen in vergelijking met JPG- en PNG bestanden.
  • Gebruik pakkende bijschriften bij zoekwoorden.
  • Zorg ervoor dat je alt-tekst en titel-tekst gebruikt en zorg er altijd voor dat je zoekwoorden in deze beschrijvingen opneemt.

Maar het allerbelangrijkste bij het posten op sociale media zijn afbeeldingen van topkwaliteit die aantrekkelijk en aanlokkelijk zijn.

Boost SEO met een slimme social media strategie

Hoewel sociale media misschien geen directe invloed hebben op SEO, is het wel duidelijk dat het impact kan hebben. Het hebben van een slimme strategie voor sociale media en het optimaliseren van berichten kan zeker de merkbekendheid en de betrokkenheid verbeteren. Met als indirect gevolg de posities in de zoekmachine stimuleren.

Omdat de impact indirect is, is het belangrijk om te testen wat je doet en deze kennis te gebruiken om inzicht te geven in wat werkt en wat niet. Gebruik deze inzichten om een ​​slimme social media strategie te ontwikkelen die de algehele merkbekendheid en online aanwezigheid verbetert, en meet vervolgens de effecten ervan op je posities in de zoekmachine. Je begint nieuwe manieren te ontdekken om sociale media en SEO-optimalisatie samen te gebruiken om meer verkeer te genereren en meer leads te converteren.

Deze blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions https://www.jmpromotions.nl/.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *