Mag ik als webshop een sale artikel weigeren?

Wanneer jij een eigen webshop hebt, hoop je natuurlijk dat er zo min mogelijk pakketjes retour komen. 
Al er een pakketje retour komt, mag je deze dan weigeren en hoe zit het met sale artikelen?
Er zijn op dit moment heel veel webshops, dat is niet zo gek de webshop markt is erg aantrekkelijk. Online shoppen is voor veel consumenten een dagelijks uitje. Het is voor de consument ook erg makkelijk, alles is online te vinden via de computer of via een app. Ze hoeven de deur niet uit en vaak krijgen ze de pakketjes ook snel binnen.
Soms is de consument niet blij met het product, het artikel kan te groot of te klein zijn of het voldoet niet aan de verwachtingen. Vaak kiezen ze er voor het te retourneren. Voor klanten is het ‘’gratis retourneren’ vaak een makkelijke drempel om toch iets te bestellen. Webshops hebben dagelijks te maken met heel veel retour pakketen.


Heb je het recht om je pakket retour te sturen?

Je hebt als consument (bijna) altijd het recht om je pakketje weer terug te sturen. Het maakt niet uit of het een item uit de nieuwe collectie is of uit de sale terug sturen kan (bijna) altijd. Voor de consument is winkelen in de sale ook altijd erg aantrekkelijk. 
De meeste artikelen worden via PostNL of DHL weer retour gestuurd, veel webshops die ook fysieke winkels hebben bieden ook de optie om het in de winkel terug te brengen.

Maar mag je een sale artikel weigeren?

Je hebt als klant recht op ontbindingsrechten. Ook als een artikel is gekocht in de sale. Dit is de wet; koop op afstand. Deze wet is er omdat consumenten van te voren niet kunnen bekijken hoe het artikel er uit ziet.

Sommige (web)winkels bieden ook vaak een ‘’tweede kansje’’ aan omdat ze bijvoorbeeld zijn beschadigd. Ga je dit aan je klanten aan bieden, dan mogen ze ook deze artikelen retour sturen. 

Laat klanten contact opnemen met de klantenservice.

Geef je klanten aan dat ze eerst contact opnemen met de klantenservice als ze merken dat en artikel beschadigd is bijvoorbeeld tijdens transport. 

Retour termijn.

Alles wat je voor of na de sale verkoopt moet je binnen 14 dagen retour nemen als de klant ze terug stuurt. Helaas voor de webshop eigenaren, als het daarna voor jou onverkoopbaar is geworden, dan moet je het toch terug nemen. 

Welke artikelen mag je dan wel weigeren?

Er zijn een aantal producten die je wel mag weigeren als webshop.
 
Producten die op verzoek worden gemaakt, zoals gepersonaliseerde artikelen of producten die op maat worden gemaakt. Ook producten die snel bederven of een korte houdbaarheidsdatum hebben of die door hygiëne niet terug kunnen. 
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *