Waarom je beter niet op het promotie knopje in Facebook en Instagram kunt klikken!

Het ziet er heel aantrekkelijk uit, het promotie knopje in Facebook en Instagram. Menig webshop eigenaar heeft er zeker al eens geklikt, maar in de praktijk blijkt er eigenlijk niet zo heel veel uit deze advertenties te komen. Klikken op de promotie knop op Facebook en Instagram is meestal weggegooid geld. Het promoten van je bericht levert niet zoveel op als je misschien zou denken. Het is eenvoudig en snel, maar lang niet zo effectief. In dit blog bericht vertellen wij jou waarom dat is en wat je dan beter wel kunt doen.

Vier redenen waarom je er beter niet op kunt klikken.

Je bereikt niet de juiste Doelgroep

Wanneer je je bericht wilt promoten via Facebook of Instagram zijn de mogelijkheden behoorlijk beperkt. Je kan bijvoorbeeld alleen maar je doelgroep samenstellen op basis van leeftijd, geslacht, woonplaats en interesses. In de werkelijkheid spelen er veel meer factoren mee bij het samenstellen van een doelgroep. Alleen van deze opties kan je geen gebruik maken wanneer je op het promotie knopje klikt.

Je bent beperkt in het aantal plaatsing

Ook heeft het promoot knop een beperkte plaatsing. Je kunt alleen maar je bericht promoten via het overzicht en niet als een story post. Het kan zijn dat jij een groter bereikt hebt via je story post dan via een standaard bericht, deze mensen loop je dus mis wanneer je op deze manier adverteert.

Geen concrete doelstelling

Verder heb je niet veel variatie in welke doelstellingen je wilt bereiken. Je hebt keuze uit: websitebezoeken, het verhogen van de betrokkenheid en het starten van conversaties. Wanneer je campagnes gaat op zetten zijn de doelstellingen vaak dingen als naamsbekendheid vergroten of leads en conversie genereren. Het is namelijk heel leuk dat Facebook of Instagram jouw bericht aan heel veel mensen laat zien, maar je wilt toch meer verkopen op jouw webshop.

Je kunt geen wijzigingen meer toepassen

Tot slot kan je een promotie niet meer bewerken wanneer deze eenmaal geplaatst is. Dus mocht je een foutje hebben gemaakt kan je dit niet meer aanpassen. Je kan dus ook geen extra informatie toevoegen of je promotie optimaliseren. En dat is zonde! Het is namelijk zo dat wanneer je advertentie even draait, je kunt zien wat het resultaat is en daar kan je weer verder op borduren.
Doordat deze functies zo beperkt zijn, is het vrij ingewikkeld om een specifieke groep klanten te bereiken. Daarom is het beter om te kiezen voor adverteren in plaats promoten. Dit is wellicht iets ingewikkelder, maar je zal zien dat je een beter resultaat zult behalen.

Het verschil tussen adverteren en promoten

Het belangrijkste verschil tussen adverteren en promoten is de tijd en moeite die het kost. Zoals al eerder werd benoemd is het promoten van een bericht eenvoudig en snel. Dit komt door de beperkingen die het promoten van een bericht heeft in vergelijking met adverteren. Met adverteren kan je nauwkeuriger targetten welke groep je wilt bereiken. Dit kost meer tijd, maar het zal je wel meer opleveren. Zo krijg je meer waar voor je geld en krijg je de verkopen die je wilt bereiken.

Wil je ook weten hoe je het beste advertenties kunt maken voor jouw webshop die verkopen op levert? Meld je dan nu aan voor de wachtlijst van de Social Ads training voor webshop. Deze training wordt eind januari gelanceerd en je ontvangt dan als eerst informatie over deze nieuwe training. Aanmelden kan via deze link.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *