Waarom moet je SEO inzetten voor je webshop?

Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie, is het verbeteren van je website om een zo hoog mogelijke positie te krijgen in de zoekresultaten van Google. Wanneer een potentiële klant zoekt naar een bepaald product, wil je natuurlijk dat jouw webshop bij de eerste zoekresultaten staat. De kans is dan groter dat hij of zij in jouw webshop terecht komt en daar jouw product koopt. Om een zo hoog mogelijke positie te bereiken moet je je dus zo goed mogelijk aansluiten bij wat Google graag wil zien.

Waar moet ik allemaal op letten bij het inzetten van SEO?

Een van de eerste stappen is het bepalen welke zoekopdrachten relevant zijn voor jou website. Een zoekopdracht is relevant als deze vaak door je doelgroep wordt ingetikt. Je wilt dus antwoord krijgen op de vraag: welke woorden wordt er online vaak gezocht naar de producten of diensten die mijn bedrijf aanbiedt? Dit zijn de zoekwoorden die voor jou bedrijf relevant zijn. Met de zoekwoordenplanner van Google kom je er gemakkelijk achter welke woorden dit zijn.

Een volgende belangrijke stap is het kijken naar de technische kant. Zorg ervoor dat je een webbouwer inschakelt die weet aan welke technische aspecten een website moet voldoen. De belangrijkste punten zijn bijvoorbeeld: de mobielvriendelijkheid van de website en de laadtijd van uw website.

De belangrijkste stap bij het inzetten van SEO is het creëren van goede content. Je moet goed kijken naar wat uw doelgroep interessant vindt. Focus je bijvoorbeeld op het schrijven van blogs of het plaatsen van video’s. Ook is het belangrijk dat je teksten interessant en uniek zijn. Gebruik in je teksten de juiste zoekwoorden en zorg dat je synoniemen gebruikt. Deze woorden kan je plaatsen in de titel, tussenkopjes en verspreid door de rest van de alinea’s. Zo is het voor Google duidelijk waar je website over gaat en kan Google ervoor zorgen dat je website naar boven komt bij relevante zoekopdrachten.

Linkbuilding

Het gebruik van linkbuilding is ook een goede manier om je positie in Google te verhogen. Het gebruiken van linkbuilding houdt in dat andere websites linken naar je website. Google neemt deze vermelding mee in de beoordeling over hoe relevant je website is voor bepaalde zoekopdrachten. Zie deze vermeldingen als een soort aanbevelingen. Hoe meer aanbevelingen, hoe groter je relevantie. Er wordt niet alleen gekeken naar deze aanbevelingen, maar ook naar de context ervan. Wat is de tekst die in die link wordt gebruikt en wat is het onderwerp van de website die naar de site linkt? Zijn beide punten wel relevant voor je bedrijf?

Voordelen van SEO.

SEO kan dus veel opleveren voor jouw bedrijf. Hieronder nog even kort de voordelen op een rijtje:

  • Je hebt geen kosten per klik
  • Het effect is goed te zien
  • Het versterkt je andere marketingmiddelen
  • Het zorgt ervoor dat je online beter zichtbaar bent

Een betere online zichtbaarheid leidt natuurlijk tot meer kliks, maar als je het slim aanpakt leidt het dus ook tot meer leads of conversies. En dat alles betekent meer omzet. Het ultieme voordeel van SEO!

Meer weten over SEO en hoe jij jouw webshop beter vindbaar in Google krijgt? Meld je dan aan voor de gratis 5-daagse challenge Seo voor webshops van 11 november 2019. Klik hier om je aan te melden.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *