Mrs e-commerce ...

Waarom personal branding goed is voor je webshop.

Met 80.000 webshops in Nederland, is het nodig om jezelf als webshop te onderscheiden. Je merkt steeds meer dat de consument behoefte heeft aan persoonlijk contact. Dit is 1. omdat mensen sociale wezens zijn, maar het komt ook omdat mensen steeds meer behoefte hebben aan vertrouwen bij een online aankoop.

Maar hoe kan het dan dat de grotere partijen dit veel minder nodig hebben? Nou het antwoord is simpel, de grotere webshops hebben al een naam en vertrouwen opgebouwd. Wel zie je de ook de grote namen steeds meer het gezicht achter het bedrijf laten zien. Cool blue deelt regelmatig personeelsleden op social media en bij bol.com gaan ze ook steeds meer voor een persoonlijke benadering.

 

Wat zijn de voordelen van personal branding?

Naast dat personal branding zorgt voor vertrouwen bij de consument, zie je dat door op social media meer persoonlijkheid te delen je meer connectie legt met je volger. Jouw volger vindt het waarschijnlijk heel tof wat je doet en door te delen wat je doet en wie jij bent, voelt jouw volger zich meer met jou betrokken.

Uiteindelijk gaat jouw volger een aantal stappen door:

  • Je volger is getriggerd in wat je doet
  • Je volger voelt zich meer betrokken bij wat je doet
  • Je volger krijgt behoefte om je steeds weer te volgen

Uiteindelijk zal een volger sneller een (terugkerende) klant worden en uiteindelijk een fan. De voordelen van een fan zijn dat zij reclame gaan maken voor jou. Wanneer dat gebeurt, heeft dit soort reclame meer effect dan wanneer je zelf reclame probeert te maken.

Hoe kun je personal branding in zetten voor je webshop?

Deel zo nu en dan eens wat over jezelf. Vertel wie je bent en wat je doet. Je kunt gerust regelmatig herhalen, want niet al je volgers zien dit bericht en de nieuwe hebben het eerdere bericht ook gemist. Deel ook bijvoorbeeld eens waar je mee bezig bent met je webshop, je volger vindt het heel interessant om te weten wat jij allemaal doet.

Ook mooie foto’s van jezelf zijn aan te raden voor je webshop. Denk bijvoorbeeld foto’s van dat je aan het werk bent of gewoon mooie zakelijke foto’s. Met mooie foto’s geef je de kijker toch even een inkijk in je bedrijf en ze tonen aan dat je serieus bezig bent met je bedrijf.

Waar moet je opletten tijdens een personal branding shoot?

Onlangs had ik een fotoshoot met Georgina fotografie en zij gaf vooraf hele goede tips over waar je voor en tijdens de shoot rekening mee kunt houden. Ik heb er een aantal voor je opgesomd:

  • Denk vooraf goed na over wat je aan gaat trekken. Belangrijk is dat je je er fijn in voelt en dat het uitstraalt wat je met de shoot wilt bereiken.
  • Lichte tinten werken vaak goed op de foto, hou hierbij ook rekening met de omgeving. Als je foto’s gaat maken in het bos, is groen meestal niet aan te raden om te dragen.
  • Neem bijvoorbeeld ook meerdere sets mee, zou kun je tussentijds afwisselen en heb je niet een hele serie foto’s met een enkele outfit.
  • Neem accessoires en attributen mee die uitstralen wie jij bent en wat je doet. Maak je bijvoorbeeld je producten zelf, denk dan bijvoorbeeld aan een meetlint of je naaimachine, maar ook mooie sieraden kunnen je outfit afmaken.
  • Denk ook eens aan je make-up, voor de foto is het mooi om net even iets extra’s te doen zoals bijvoorbeeld een lippenstift.

Heb je geen ervaring met fotoshoots en vind je het een beetje spannend? Geen probleem een goede fotograaf geeft je aanwijzingen en let ondertussen goed op of je er goed op staat en of je haar en kleding nog goed zit.

Tijdens mijn shoot met Georgina hebben we door middel van een kleine wissel met een jasje net even een andere look gecreëerd en door gebruik te maken van meerdere hoekjes en attributen werden er meerdere soorten foto’s gecreëerd. Georgina zorgde er voor dat de foto’s vanuit verschillende invalshoeken genomen werd. En wist je dat Georgina ook een leuk blog heeft?

meer blog berichten