Wat doet een uitverkocht product met je vindbaarheid in Google?

Wanneer je een product op je website hebt staan, heeft deze al een waarde opgebouwd in zijn vindbaarheid in Google. Enkel wat gebeurt er met de vindbaarheid wanneer het product uitverkocht is en wat kan je nou beter wel of niet doen met dit product? In dit blog bericht leg ik je uit wat je kunt doen met een uitverkocht product zodat je niet je vindbaarheid in Google verliest en je je bezoeker niet direct afschrikt. Een belangrijk onderdeel van de SEO voor een webshop.

Je laat het product online staan.

Dit is een optie die veel webshops uit zichzelf al hanteren. Wanneer een bezoeker op je product komt wanneer deze uitverkocht is, zie je vaak de melding Niet op voorraad. De pagina met URL en alle informatie blijft wel bestaan, alleen kan jouw bezoeker niet direct verder. De kans bestaat, dat ze hierdoor direct weer afhaken.

Een goede oplossing bij een uitverkocht product is het laten zien van alternatieven. Doordat de bezoeker al gericht opzoek is naar een artikel, zijn ze geneigd om sneller een alternatief te overwegen wanneer je deze laat zien.

404-pagina

Het is wel aan te raden om je artikel wel online te laten staan zodra deze uitverkocht is. Wanneer je hem offline haalt, zal jouw webshop hoogstwaarschijnlijk van deze pagina een 404-pagina maken, dit is niet goed voor jouw klant maar ook niet voor je vindbaarheid in Google. Verander je bestaande artikel dus ook niet in een heel ander artikel, hierdoor wordt ook de URL van het artikel aangepast en zal de bezoeker nog steeds op de oude URL een foutmelding krijgen.

Heb je onverhoopt wel verwijderde pagina’s met een 404-melding, zorg er dan voor dat deze je bezoeker niet afschrikt. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je bezoeker vanuit deze pagina direct kan doorklikken.

Zorg voor een wachtlijst.

Heb je veel producten die regelmatig worden aangevuld? Zorg er dan voor dat je bezoeker zich aan kan melden voor een wachtlijst. Op deze manier zal de bezoeker niet direct je webshop verlaten, maar dan heeft deze de mogelijkheid om een melding te krijgen wanneer het artikel er weer is.

Dit zijn een aantal manieren hoe je om kunt gaan met uitverkochte producten, bedenk vooraf dan ook goed hoe je hier mee om gaat. Het zou namelijk zonde zijn als je jouw SEO-waarde benadeelt door je artikel zonder goede oplossing offline te halen.

Meer weten over SEO en hoe jij jouw webshop beter vindbaar in Google krijgt? Meld je dan aan voor de gratis 5-daagse challenge Seo voor webshops van 11 november 2020. Klik hier om je aan te melden.

10 antwoorden
  1. Amina
    Amina zegt:

    Wat een handig artikel! Ik heb zelf ook kort een webshop gehad en liet het product altijd staan met een “niet op voorraad” erbij. Een alternatief erbij zetten is wel een superidee inderdaad. Ik vind het als ik zelf shop, heel fijn als ik m’n e-mailadres kan achterlaten zodat ik een melding krijg

    Beantwoorden
  2. Brenda
    Brenda zegt:

    Ik snap dat je zegt dat laten staan beter is, maar als je bijvoorbeeld kleding verkoopt, waarbij uitverkocht ook echt betekent dat het nooit meer verkocht gaat worden, dan vervuil je je site door alles te laten staan. Wat adviseer je in zo’n geval?

    Beantwoorden
    • Stefanie
      Stefanie zegt:

      De producten hoeven op de webshop niet meer zichtbaar te zijn. Bij veel webshops staat het zo ingesteld dat een product niet meer zichtbaar is zodra deze uitverkocht is en dat is prima. Alleen is het niet aan te raden om het product aan de achterkant volledig te verwijderen. Op die manier bestaat de pagina van het product wel en is deze nog vindbaar via Google, maar heeft een bezoeker geen last van de uitverkochte producten wanneer ze gewoon op de webshop kijken

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *