Misschien heb je het al eens voorbij zien komen, Google komt met een nieuwe update in het algoritme genaamd BERT. Niet te verwarren met Bert van Bert en Ernie. Wat betekent deze nieuwe update en hoe kun je deze toepassen in je SEO?
Wat betekent BERT?
BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Geen idee wat dit betekend, maar Google wil met Bert de context van je teksten nog beter begrijpen en hier verbanden in leggen. Wanneer je een zoekopdracht invoert in Google, houdt de zoekmachine rekening met de verbanden in de tekst tussen de zoekwoorden. Hierdoor snapt BERT beter wat je bedoelt met de teksten op je website.
Wat voor effect heeft BERT?
BERT zal de zoekresultaten enorm beïnvloeden, vooral voor de langere zoekopdrachten (longtail zoekopdrachten). De zoekmachine is met deze update in staat om mensen nog betere resultaten te geven op hun zoekopdrachten. Doordat mensen ook steeds meer gesproken zoekopdrachten geven, zal je zien dat deze longtail zoekopdrachten nog meer zullen groeien.
Wat betekent BERT voor jouw webshop?
Eigenlijk niet zo heel veel. Wanneer je al goed aan de slag bent gegaan met SEO en je zoekwoorden, zal je webshop alleen maar nog beter vindbaar worden in de zoekopdrachten. Wil je nog meer potentiële klanten benaderen? Ga dan eens kijken hoe je op jouw webshop nog meer de vragen van je potentiële klant kunt beantwoorden.