Heb je een eigen webshop en vliegen er termen om je oren als een Facebook Pixel en Conversion API en heb je eigenlijk geen idee wat het is of wat het verschil is? Wees gerust, want in dit blog leg ik het je uit.
Wat is een Facebook pixel?
Kort gezegd is de Facebook Pixel een code die gegevens verzamelt van jouw bezoekers via je browser. Met deze gegevens kan jij bijhouden wie er op je website welke pagina’s bezoekt en welke acties zij uitvoeren. Ook geeft de pixel je de mogelijkheid om de effectiviteit van jouw advertenties op Facebook te kunnen meten, zodat je gerichter kunt adverteren.
Je kunt de pixel dus gebruiken om in te zien hoe goed jouw advertenties werken en wat er gebeurt op je website als mensen deze advertenties zien. Middels een pixel ben je verzekerd dat je jouw advertenties kunt richten op jouw bestaande en nieuwe klanten en waar zij geïnteresseerd in zijn. Dankzij de pixel kun je dus nieuwe klanten vinden en advertenties richten op hun wensen, maar je kunt ook gebruikmaken van remarketing.
Remarketing is een online marketing techniek waarbij je nogmaals jouw product of dienst onder de aandacht brengt door middel van gerichte advertenties voor bezoekers die al eens eerder op jouw website zijn geweest en interesse hebben getoond.
Wat is de Conversion API?
API staat voor Application Programming Interface. De Conversion API werkt net een beetje anders dan de Facebook Pixel, maar doet in theorie hetzelfde. Je kunt het zien als een aanvulling of toekomstige vervanger van de Facebook Pixel. De Conversion API verzamelt ook gegevens van je bezoekers en biedt je inzicht in de gebeurtenissen op jouw website, maar doet dit middels je server en niet je browser.
Wat houdt dat in? Op het moment dat de gegevens worden verzameld door je browser, kan het voorkomen dat gebruikers cookies blokkeren. Dit zorgt ervoor dat de data niet meer verwerkt kan worden. Wanneer er gegevens door de server worden verzameld, wordt alles rechtstreeks vanaf jouw website verzonden naar Facebook en hebben blokkeringen van cookies daar geen invloed op.
Het verschil
Het verschil tussen de Facebook Pixel en de Conversion API is dus niet groot, maar zit ‘m in de manier van verzamelen. De pixel werkt met je browser en de API met je server.
Beide tools zijn ontzettend handig voor je website om inzicht te krijgen op jouw klanten en hun wensen, zodat jij je Facebook advertenties gericht kunt inzetten. De Conversion API is een mooie aanvulling op de Pixel, omdat op het moment dat je beide gebruikt en de cookies worden geweigerd, zorgt de API ervoor dat de data alsnog wordt verwerkt.