fbpx

Een webshop starten in 9 stappen

Yes, je hebt een droom: Je eigen webshop starten. Super spannend, maar er zullen ook een hoop dingen op je pad komen. In dit blog geef ik je de 9 belangrijkste stappen die je moet zetten bij het starten van een webshop.

1. Maak je idee concreet

Vaak ben je aan het begin zo enthousiast dat je heel veel ideeën hebt en eigenlijk alles tegelijk wilt doen. Echter merk je in de praktijk wel dat je dan vaak tegen al deze ideeën oploopt en dat het lastig is om je webshop goed in de markt te zetten. Daarom raad ik altijd aan om eerst je idee concreet te maken. Het is handig om vooraf te bepalen: Welke producten ga ik verkopen? Wat is mijn concept? Hoe onderscheid ik mezelf van de rest?

Ook in het begin stadium is het verstandig om al eens na te denken over wie jouw klant nou eigenlijk is en waar ze naar op zoek zijn. Misschien denk je nu: Ja, maar iedereen is mijn klant! Dan wil ik je aanraden om toch kleiner te beginnen. Het is namelijk makkelijker om je producten in te kopen als je concreet weet wie je klant is en waar ze naar op zoek zijn. Je kunt geen bol.com zijn en alles inkopen om iedereen als klant te bereiken, daarbij wordt het dan ook een heel duur grapje om je marketing in te gaan zetten.

2. Bepaal of je idee winstgevend is

Bedenk vooraf of je idee wel winstgevend is. Zit er voldoende marge op de producten om ook al je lasten van te betalen, denk aan de verzendkosten, verpakkingsmateriaal, betaalkosten en de hosting van je webshop. Door vooraf te bekijken wat je kunt gaan verdienen op de producten, scheelt het je achteraf een hoop gedoe.

3. Bedenk een originele naam

Bij het bedenken van een handelsnaam zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden; is de naam die je gaat gebruiken niet verwarrend? Je kunt jezelf the pink store noemen, maar als dat niet slaat op wat je verkoopt dan heeft het misschien geen zin. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken of de naam die je in gedachten heeft niet al bestaat of lijkt op een bestaande naam. Het is namelijk zo dat je wettelijk geen gebruik mag maken van een bestaande handelsnaam. Zorg daarom dat je vooraf onderzoek doet of de naam die jij in je hoofd hebt niet al bestaat. Het zou namelijk vervelend zijn, als je bij de Kamer van Koophandel aan komt en halsoverkop een andere naam moet bedenken.

4. Registreer je naam

En dat hoeft niet meteen ergens vastgelegd te worden zoals de grote merken, maar ga je naam eens registreren bij de social media kanalen en leg je domeinnaam vast. Wanneer je er hier namelijk achter komt dat je naam eigenlijk al gebruikt wordt, dan betekend dat je bij stap 3 geen goed onderzoek hebt gedaan. Door je naam alvast vast te leggen, geef je aan de Kamer van Koophandel aan dat je alvast bezig bent met het zetten van de juiste stappen voor je onderneming.

5. Bepaal met welke software je wilt werken

Er zijn verschillende mogelijkheden betreft webwinkel software, zo kun je zelf webshops bouwen, webshops huren of een webshop laten bouwen. Ben je zelf een beetje handig, dan kom je misschien prima uit de voeten met bijvoorbeeld een WordPress met Woocommerce webshop. Ben je zelf niet zo handig? Dan zal je toch uitkomen bij het huren van een webshop of het laten bouwen van een webshop. Uiteraard zit er aan het laten bouwen van een webshop een ander kostenplaatje dan aan de huur van een webshop.

6. Schrijf je webshop in bij de Kamer van Koophandel

Nu je redelijk wat vooronderzoek gedaan hebt, is het tijd om je te gaan inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Bepaal vooraf op welke manier je jouw bedrijf wilt aanmelden. Run je de webshop alleen? Dan kom je vaak uit bij een eenmanszaak. Run je de webshop met iemand anders? Dan zou een VOF een goede optie zijn.

7. Regel alle randzaken

Gefeliciteerd, je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Nu je die belangrijke stap hebt gezet, is het tijd om alle andere randzaken te gaan regelen. Denk aan bijvoorbeeld een partij om je pakketten mee te verzenden zoals bijvoorbeeld een Myparcel, maar ook een betaalmaatschappij zoals bijvoorbeeld Mollie. Voor dit soort bedrijven heb je vaak een KvK-nummer nodig om je te kunnen aanmelden, dus deze stap kun je echt pas uitvoeren na je inschrijving. Ook zal je zien dat veel groothandels een KvK-nummer vragen voor je producten kunt gaan inkopen.

8. Wees op de hoogte van de wetgeving

Als webshop, zal je aan diverse wetten moeten voldoen. Zorg er dan ook voor dat je hiervan op de hoogte bent. Denk bijvoorbeeld aan de Wet Koop op afstand. Wil je alle de gehele wetgeving terug lezen? Bestel dan mijn boek Hoe start ik een webshop?. Hierin heb ik alle wetten en regels voor webshops voor je op een rij gezet.

9. Ga starten

Wees niet te pietje-precies, blijf niet te lang twijfelen, gooi die webshop in de lucht en ga starten! Je zult zien dat je altijd nog met vragen komt na de lancering, hier kun je niet volledig op voorbereid zijn. Wees je er van bewust dat alle begin moeilijk is, je zult je zelf regelmatig overal laten zien. Zorg dat je dit dan ook doet en dat je concept en je communicatie naar buiten helder is, hiermee heb je de helft al gewonnen.

Welke tip had jij vooraf willen krijgen?

 

 

meer blog berichten

Adverteren op Facebook: do’s and dont’s

In de digitale wereld van tegenwoordig is adverteren een belangrijk onderdeel van elke succesvolle marketingstrategie. Facebook ads bieden bedrijven de mogelijkheid om een breed publiek