fbpx Mrs e-commerce ...

Geef je online verkoop meer waarde met gratis relatiegeschenken

Een klant heeft een aankoop gedaan op jouw webshop. Het product is afgeleverd, de klant opent de verpakking en ziet ineens een gratis extraatje in de vorm van een relatiegeschenk met logo. Geheel onverwachts. Wat een leuke verrassing! Door dit kleine en relatief simpele gebaar krijgt de aankoop voor de klant meer waarde. Met alle positieve gevolgen van dien. Welke dit zijn? We leggen het je graag uit in dit blog.

Een cadeau zorgt voor verbinding

Het geven van een cadeau maakt jou als gever meer sympathiek: ongeacht de grootte of de financiële waarde van het cadeau. Volgens Expert Sociale Psychologie en Positieve Psychologie Griet van Vaerenbergh aan de Thomas More Antwerpen versterk je met een cadeau positieve gevoelens van verbondenheid en solidariteit tussen twee personen. Dit heeft te maken met de ´zelfbeschikkingstheorie´. Dit is een theorie die inspeelt op drie natuurlijke basisbehoeften: 

  1. Een gevoel van competitie: “ik wil goed zijn in iets
  2. Een gevoel van autonomie: “ik wil mijn eigen keuzes maken” 
  3. Een gevoel van verbondenheid: “ik wil omgaan en verbonden zijn met anderen” 

Wanneer je een cadeau aan een ander geeft brengt dit jou en de ander samen en dit geeft positieve stimulansen aan zowel het brein van de gever als die van de ontvanger. Kies je het cadeau zelf uit? Dan speel je ook nog eens in op punt 2: het gevoel van het hebben van autonomie.

Een relatiegeschenk bedrukken speelt in op de Wet van Wederkerigheid

Met het geven van een klein (gratis) promotioneel artikel, speel je in op de zogeheten ´Wet van Wederkerigheid´. Wanneer we iemand iets geven, voelt de ontvanger zich (vaak onbewust) verplicht om iets terug te doen. Het “voort wat, hoort wat”-idee. Deze theorie valt onder de wereldberoemde 6 beïnvloedingstheorieën van Cialdini, oud-hoogleraar psychologie en marketing aan de Standford-universiteit en bovenal bekend om zijn immens populaire boek “Influence: The Psychology of Persuasion”. Deze principe draait om de onderlinge verplichting om een gift te beantwoorden met een tegengift. Met het meesturen van een gratis relatiegeschenk met logo creëer jij bij de klant dus het gevoel van wederkerigheid. Let hierbij wel op dat de gift betekenisvol, onverwacht en persoonlijk is. De tegengift van de klant kan zijn dat deze bijvoorbeeld een goede review achterlaat of een herhaal aankoop bij je doet.

Random act of kindness

Naast dat het geven van een gratis promotieartikel bij een aankoop goed is voor je toekomstige verkoop en klantenbinding, doet het ook veel voor jouw eigenwaarde. In de positieve psychologie bestaat er het begrip “random act(s) of kindness”. Diverse onderzoeken tonen aan dat je na 6 weken gelukkiger bent wanneer je binnen dit tijdsbestek per week iets vrijwillig aan een ander geeft. Of dit nu gaat om een dienst of een product.  

Vriendelijkheid is onlosmakelijk verbonden met geluk en tevredenheid. Meer dan 10 jaar geleden onderzochten Otake en zijn collega’s in een onderzoek onder Japanse studenten dat een gelukkig mens vriendelijker is dan iemand die niet gelukkig was. Ook laat dit onderzoek zien dat iemands gevoel van geluk toeneemt door een vriendelijke daad. Kortom: met het geven van een gratis geschenk voelt niet alleen de ontvanger, maar ook jij je een stuk beter! 

Wat zijn dan geschikte relatiegeschenken om weg te geven?

Een eenduidig antwoord op deze vraag is er niet. Het perfecte geschenk om mee te geven bij een bestelling hangt namelijk af van een aantal factoren. Binnen welke sector werk je? Wanneer je in de beauty branche werkt is een zeer technisch relatiegeschenk misschien niet zo gewenst door de ontvanger. Of andersom: werk je in de automotive? Dan zit een klant wellicht niet te wachten op een bedrukte zakspiegel met logo. Oftewel; het geschenk wordt niet gebruikt en kan zelfs de waarde van de aankoop doen dalen. Stel de gift dus af op de sector waarin je werkt.

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar je budget. Afhankelijk hiervan kun je beter selecteren wat voor een soort geschenk je meegeeft. Tot slot is het belangrijk het gratis geschenk af te stemmen op de individu: oftewel, personaliseer de relatiegeschenken. Heeft iemand een zeer grote order bij je geplaatst? Dan kun je een wat grotere gift meesturen. Vergeet ook niet om de geschenken te bedrukken met logo, om zo (onbewust) top of mind the blijven.

Bij Mrs E-commerce zijn wij vooral dol op technische gadgets met logo. Ikzelf zou dan ook blij zijn met een bedrukte smartwatch met logo, een luxe usb stick of een powerbank om zo nooit meer een lege batterij te hebben terwijl ik on the go ben. 

meer blog berichten