Het belang van goede product foto’s

Steeds meer van onze aankopen spelen online af, bijna ieder merk heeft een webshop. De uitdaging is om je klant te bereiken, dat doe je door middel van goed en duidelijk beeldmateriaal. Je verkoopt een product, of misschien zelfs een dienst. Je potentiële koper wilt graag in een oogopslag zien wat hij koopt en laat zich daarbij leiden door de algehele ervaring op jouw website en door, natuurlijk, het beeld. Goede foto’s van je product zijn daarom erg belangrijk, ze stralen kwaliteit uit.

Verschillende soorten productfotografie

Je hebt verschillende soorten productfotografie, elk dient een ander doel.

  • Packshots: Een duidelijk beeld van je product. Liefst vanuit meerdere hoeken. Een simpele, rustige achtergrondkleur. Cruciaal voor elk product. Je geeft je klant hiermee informatie.
  • Productfotografie: Ook een duidelijk beeld van je product, maar met meer ruimte voor accessoires en ondersteuning. Je geeft je klant hiermee een gevoel.
  • Sfeerfotografie: Jouw product in een sfeervolle omgeving. Denk aan een flatlay, of een beeld waarin het product in gebruik is/gedragen word. Je geeft je klant hiermee een ervaring.

PACKSHOT

PRODUCTFOTOGRAFIE

SFEERFOTOGRAFIE

 

Informatie

Iets bekijken is sneller gedaan dan iets lezen, daarom wil je jouw klant overtuigen met je beeldmateriaal. Als je klant geïnteresseerd is door middel van het beeld, dan pas word de productomschrijving gelezen. Je wilt je klant voorzien van zoveel mogelijk informatie in je productfoto’s. Vaak is het daarom beter om meerdere beelden van 1 product te (laten) maken.

Hoe ziet de achterkant eruit, hoe ziet het er uit van dichtbij of hoe ziet het eruit in gebruik.

Je wilt eigenlijk niets te wensen over laten. Gebrek aan informatie zorgt voor vragen en vragen leiden tot twijfel. In veel gevallen leid gebrek aan informatie ook tot meer retouren.

Consistentie

Consistentie is een heel belangrijk aspect in productfotografie en zorgt voor een professionele uitstraling. Natuurlijk is het makkelijk om bij allerlei leveranciers productfoto’s op te vragen en die te gebruiken op jouw website.

Als je deze naast elkaar in jouw webshop zet, ziet het er echter chaotisch uit. Het lijkt bij elkaar geraapt en is onoverzichtelijk. Daarom is het belangrijk om telkens weer een soortgelijk beeld te creëren qua look en feel. Dezelfde achtergrond, dezelfde hoek/positie en dezelfde belichting.

Onderzoek

Ga eens op zoek naar webshops die een soortgelijk product verkopen. Elk item fotografeert anders. Wat vind jij mooi en wat zijn belangrijke details die je naar voren hoort te brengen. Maak voor jezelf een plan. Hoeveel beelden wil je hebben per product en hoe moeten deze eruit zien.

Apparatuur

Je hebt echt niet altijd de duurste camera nodig om mooie productfotografie te verzorgen.We hebben het al eerder gehad over consistentie en daarbij is belichting wel erg belangrijk. Idealiter is de belichting op elke foto gelijk. Daarom is een zelfde plek (geen direct zonlicht, indirect is wel prima) of werken met kunstmatig licht altijd een pre!

Een lichtbox is bijvoorbeeld zo’n set-up. Een witte ondergrond en consistente belichting.Of een opname tafel. Beide geen grote investeringen, maar makkelijk om mee te werken.

Uiteraard is een groot wit kartonnen vel ook een oplossing.

CHECKLIST

Gemotiveerd om aan de slag te gaan, hieronder vind je een checklist om te controleren of je voldoet een een informatieve en kwalitatieve productfoto:

  • Is mijn foto goed belicht? Zijn alle details duidelijk voor de koper?
  • Heb ik meerdere aanzichten gefotografeerd?
  • Heb ik genoeg keuze aan beeldmateriaal?
  • Geeft de productfoto een duidelijk inzicht in het formaat van het product?
  • Is het product in verhouding met mijn andere producten?
  • Is de look en feel gelijk aan mijn andere productfoto’s (belichting/achtergrond)?
  • Zijn de kleuren realistisch en kleurecht?
  • Zijn de foto’s scherp genoeg, is er mogelijkheid tot digitaal inzoomen?

Professionele fotograaf

Soms is het fotograferen van producten een tijdrovende klus, sommige producten zijn nu eenmaal iets ingewikkelder om te fotograferen dan andere. Bijvoorbeeld kleding, of producten met een reflectie.

Kom je er niet uit of wil je het gewoonweg uitbesteden is het een optie om een productfotograaf in te schakelen. Deze kan je adviseren over het soort en het aantal foto’s dat je nodig hebt om een goed beeld neer te zetten. Zeker de investering waard. Je klanten zien het verschil en waarderen een kwalitatief beeld.

 

Roxanne Letterie is commercieel fotograaf en eigenaar van Studio Letterie in Almere. Al 8 jaar fotografeert zij alles voor grote en kleine bedrijven. Met de focus op bedrijfsimpressies, producten, lookbooks en zakelijke portretten. Een oog voor detail en passie voor het vak kenmerken een samenwerking met Roxanne, waarin het deel uitmaken van het proces en meedenken centraal staan.  Je kunt Roxanne volgen op instagram http://www.instagram.com/studioletterie of bekijk haar werk op haar website www.studioletterie.nl
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *