Hoe gebruik je Google Shopping in het voordeel van jouw webshop?

Google Shopping is een zeer handige tool voor zowel jou en je webshop als je klanten die op zoek zijn naar (jouw) producten. Mensen gebruiken tegenwoordig steeds vaker zoekopdrachten met een shopintentie, zoals: blauwe jeans. Dankzij Google Shopping zien deze mensen in één oogopslag een overzicht van allerlei soorten blauwe jeans. Op deze manier kunnen jouw producten op een snelle manier gevonden worden. Ben jij benieuwd hoe je Google Shopping kunt gebruiken in het voordeel van jouw webshop? Lees dan snel verder!

Google Shopping in twee gedaantes

De tool komt op Google voor in twee vormen, namelijk in een verzameling van producten bovenaan de SERP (search engine results page). Deze worden direct op het scherm weergegeven zonder dat de consument daadwerkelijk op de knop ‘Shopping’ heeft geklikt. Als zij dat wel doen, kom je de andere gedaante tegen; de uitgebreide rij aan producten die te maken hebben met de zoekopdracht.

Vroeger was het zo dat je een campagne in Google Ads aan moest maken om in de Google Shopping resultaten te belanden. Je koppelde deze campagne aan de product feed in Google Merchant Center, dit is een tool waar je al je producten in kunt zetten. Als resultaat konden webshops adverteren op deze producten. Hiervoor moest je altijd betalen, maar tegenwoordig heb je ook een gratis mogelijkheid om in de resultaten van Google te belanden, waarbij je alleen maar je Google Merchant Center hoeft in te richten met je producten en de specificaties ervan. Waar je wel op moet letten, is dat deze gratis mogelijkheid er alleen voor zorgt dat je gezien wordt in het Shopping tabblad en niet terecht komt in de bovenste rij advertenties. Als je sneller gezien wil worden, is de Google Ads campagne aan te raden, maar de gratis versie biedt mogelijkheden voor degenen met een kleiner budget.

Hoe maak ik gebruik van Google Shopping voor mijn webshop?

Hieronder vind je een stappenplan hoe jij de gratis tool inschakelt.

Stap 1: Creëer een account bij de Google Merchant Center
Stap 2: Tijd om je feed in te richten! Voeg je producten toe samen met de specificaties zoals prijs, merk, titel etc.
Stap 3: Klik op ‘groei’ in het dashboard en dan op ‘programma’s beheren’. Check of de optie ‘inschakelen bij platforms van Google’ actief staat. Als dat het geval is, ben je er klaar voor!

Verschil gratis versie en betaalde versie

Het grootste verschil tussen de gratis optie en de betaalde optie, is dat je met de betaalde variant een betere positie op Google krijgt, waardoor je ook beter wordt gezien dan met de gratis versie. Bij de gratis versie ben je dus ook wel zichtbaar, maar is de positie minder sterk en is de kans dus ook groter dat je minder snel gezien wordt dan met de betaalde variant. Beide opties zijn effectief als je meer gezien wil worden op Google, de één alleen net wat effectiever dan de ander.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *