Hoe optimaliseer je het bestelproces van jouw webshop?

Een paar manieren om je conversie te verhogen van je webshop. Kijk naar het bestelproces van jouw webshop. Wat zou je kunnen verbeteren? Wanneer klanten bestellingen plaatsen, moet het proces makkelijk verlopen. Er zijn een paar factoren wat het bestelproces zou verstoren als: een lange laadtijd en te veel afleidingen bij het bestelproces en dat kunt ervoor zorgen dat jij klant verliest.

Welke stappen kun jij ondergaan om het bestelproces te optimaliseren? Er zijn veel manieren en wij leggen in dit blog uit wat jij kunt doen.

Het winkelmandje optimaliseren

Direct artikelen toevoegen

Vanaf de homepagina moeten klanten meteen hun producten kunnen toevoegen aan het winkelmandje. Zo hoeven zij niet op de productpagina te klikken. Biedt de klant deze kans aan, want zo zorg je ervoor dat de klant minder hoeft te klikken en sneller een aankopen doet.

Pop-up winkelmandje

Een klant plaatst producten in het winkelmandje, zorg ervoor dat de klant een melding hiervan krijgt. Zo weten zij dat het product in het mandje zit, en het proces goed is verlopen. Klanten hebben vaak meerdere artikelen in hun winkelmandje en willen dan even kijken wat er allemaal in zit. Een pop-up winkelmandje zorgt ervoor dat de klant een snelle overzicht krijgt. De laadtijd is een stuk sneller, dan wanneer zij naar een nieuwe pagina worden geleid.

Duidelijk overzicht

Een klant wilt bepaalde informatie weten als zij naar hun winkelmandje kijken:

  • Wat heb ik besteld?
  • Hoeveel kost alles?
  • Heb ik mijn gegevens goed ingevuld?
  • Wanneer kan ik het verwachten
  • Wat zijn de verzendkosten?
  • Hoe kan ik betalen?

Het is heel belangrijk dat klanten in één overzicht de antwoorden kunnen vinden. Zorg ervoor dat de check-out deze vier informatie punten bevatten. Dit zorgt ervoor dat de klant onnodig gaat terug klikken of een order cancelt.

Duidelijke bestelproces

Optimaliseren voor mobiel

De consument doet steeds vaker een aankopen via de mobiel. We zijn bijna afhankelijk geworden van een smartphone en gebruiken het ook voor alles. Het is heel belangrijk dat het bestelproces via de mobiel even goed en snel is. Dat de teksten goed zichtbaar zijn, maak de knoppen duidelijk en optimaliseer het betaalproces. Een klant haak snel af als factoren niet op orde zijn.

Guest check-out

Sommige klanten vinden het niet fijn om bij alles een account te hebben. Laat de klant zelf bepalen of zij een account willen aanmaken of liever dan een gast willen kopen. Het kan een drempel zijn voor sommige consumenten als zij verplicht een account moeten maken. En dit wil je voorkomen, want dan mis je een conversie.

Duidelijke feedback op formulieren

Klanten vinden het fijn als hun een bevestiging krijgen. Zeker bij een formulier waar de klant zijn gegevens invult. Met handige aanpassingen door het balkje groen te maken, als de gegevens kloppen. Je zou dit kunnen toepassen bij adresgegevens, betaalgegevens of een telefoonnummer. We moeten het de klant zo makkelijk mogelijk maken om de aankoop te voltooien.

Door kleine aanpassingen kunnen we de klant enorm helpen. Vergeet zeker niet te kijken hoe jij je bestelproces kunt optimaliseren! Je kunt ook een kennis of een vriend dubbel laten checken, want soms zit je er te dicht op. En dan kijk je er vaak overheen.

Ga jij jouw bestelproces optimaliseren?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *