Bij het opzetten van je webshop is het belangrijk om na te denken over de betaalmethodes die je aanbiedt. Is het verplicht om consumenten de mogelijkheid te bieden om achteraf te betalen? Op deze vraag geef ik vandaag antwoord.

Is de mogelijkheid tot achteraf betalen verplicht als je aan consumenten verkoopt?

Veel webshopeigenaren en consumenten weten het antwoord op deze vraag niet. Jij wel vanaf vandaag! Verkoop jij met jouw webshop aan consumenten? Dan ben jij verplicht om jouw klant de mogelijkheid te geven om achteraf te betalen. Bij verkoop aan bedrijven geldt deze regel niet. In de wet Koop op afstand staat namelijk beschreven dat een consument minstens de helft achteraf moet kunnen betalen als hij online een bestelling plaatst. Dat wil niet zeggen dat je verplicht meerdere betaalmethodes moet aanbieden. Zorg er wel voor dat er in ieder geval één betaalmethode aanwezig is waarmee de consument later kan betalen.

Welke betaalmethodes kan ik aanbieden?

Uit welke betaalmethodes kun je dan kiezen? Er zijn twee soorten betaalmethodes te onderscheiden: betaalmethodes waarbij de klant het bedrag vooraf helemaal kan betalen en methodes waarbij de klant achteraf betaalt. De consument mag wel zelf de beslissing nemen om het bedrag tijdens de bestelling te betalen. Bijvoorbeeld met iDEAL, creditcard of PayPal. Voor betaling achteraf kun je zelf een factuur sturen, werken met acceptgiro of een betaalmaatschappij inhuren (zoals Billink, Klarna of AfterPay). Realiseer je wel dat de ene betaalmethode meer risico met zich meebrengt voor jou als webshopeigenaar dan de andere betaalmethode.

Wat als de consument niet betaalt?

De consument betaalt niet, wat nu? Als je een factuur of acceptgiro hebt gestuurd, ligt het risico geheel bij jou en moet jij zelf achter jouw geld aan. Door een incassobureau in te schakelen bijvoorbeeld. Je kunt er ook voor kiezen om Billink, Klarna of AfterPay te gebruiken. Het risico ligt dan niet meer bij jou, maar bij de betaalmaatschappij. Als de klant niet betaalt, krijg jij van hen toch het geld én gaan zij zelf hun geld halen bij de consument. Zo ben jij als bedrijf altijd beschermd. Wanneer namelijk iemand bij jou een bestelling plaatst, worden hun gegevens door een database gehaald. Zodra er groen licht wordt gegeven, ontvang jij altijd het aankoop bedrag. Dus je loopt geen enkel risico wanneer de klant niet betaalt.

Is een creditcard een achteraf betaalmethode?

Je zou misschien denken van wel, omdat de consument het bedrag niet direct van zijn rekening betaald. Echter is een creditcard geen achteraf betaalmethode. Dat is omdat de webshop namelijk het bedrag direct incasseert zodra de betaling geautoriseerd is.

Mijn advies

Misschien is het een hele spannende zet om te kiezen voor een achteraf betaalmethode, er zitten natuurlijk ook weer extra kosten aan verbonden. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar Billink. Deze Nederlandse partij rekent normale prijzen voor de achterafbetaal methode en werkt super simpel. Heb je nog vragen over het aanbieden van een achteraf betaalmethode of Billink? Stuur dan een mailtje naar stefanie@mrsecommerce.nl en ik help je graag verder!

 

4 antwoorden
  1. Marcel (WebwinkelKeur)
    Marcel (WebwinkelKeur) zegt:

    Leuk artikel, wel een kleine aanvulling.

    Bij wet is het enkel verplicht om niet meer dan 50% vooraf te betalen. Je mag dus wel een aanbetaling van 50% eisen voor levering.

    Die regel geldt bij webwinkels, maar ook voor offline bedrijven.

    Ook voor je bankstel hoef je dus nooit meer dan 50% vooraf te betalen.

    Beantwoorden
  2. marc
    marc zegt:

    Het valt me op dat veel webwinkels achteraf betalen aanbieden, maar eenmaal bij het afrekenen niet wordt aangeboden, of in mijn geval het toch lijkt te lukken om vervolgens erachter te komen dat ze vooruit betalen toch willen afdwingen door een mail te sturen om vooraf te betalen terwijl je extra betaalt hebt voor achteraf betalen

    Beantwoorden
    • Marcel (WebwinkelKeur)
      Marcel (WebwinkelKeur) zegt:

      @marc
      Dit kan ook komen doordat achterafbetaal providers een risico check uitvoeren. Bepaalde adressen en postcodes (buurten) worden gezien als een hoger risico en soms geweigerd. Het kan dus voorkomen dat je met adres X niet kunt betalen met achterafbetaling met en adres Y wel.

      Zelf zou je elke klant minimaal 1 methode moeten bieden om ten minste 50% achteraf te betalen (of maximaal 50% vooraf 😉 ), in de praktijk gebeurt dat lang niet altijd.

      Wel denk ik dat je zeker als je extra betaald hebt voor een achterafbetaalmethode, deze betaalmethode mag verwachten of op zijn minst je geld terug mag verwachten.

      En als webwinkel kun je prima aanbieden om 50% vooraf te betalen en de andere 50% achteraf. Doordat je al 50% van het bedrag hebt ontvangen is het risico op wanbetalers erg klein. Alleen het vergt wel de nodige administratie en dan is iDeal natuurlijk een stuk eenvoudiger.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *