fbpx

Is de mogelijkheid tot achteraf betalen verplicht als je aan consumenten verkoopt?

Bij het opzetten van je webshop is het belangrijk om na te denken over de betaalmethodes die je aanbiedt. Is het verplicht om consumenten de mogelijkheid te bieden om achteraf te betalen? Op deze vraag geef ik vandaag antwoord.

Is de mogelijkheid tot achteraf betalen verplicht als je aan consumenten verkoopt?

Veel webshopeigenaren en consumenten weten het antwoord op deze vraag niet. Jij wel vanaf vandaag! Verkoop jij met jouw webshop aan consumenten? Dan ben jij verplicht om jouw klant de mogelijkheid te geven om achteraf te betalen. Bij verkoop aan bedrijven geldt deze regel niet. In de wet Koop op afstand staat namelijk beschreven dat een consument minstens de helft achteraf moet kunnen betalen als hij online een bestelling plaatst. Dat wil niet zeggen dat je verplicht meerdere betaalmethodes moet aanbieden. Zorg er wel voor dat er in ieder geval één betaalmethode aanwezig is waarmee de consument later kan betalen.

Welke betaalmethodes kan ik aanbieden?

Uit welke betaalmethodes kun je dan kiezen? Er zijn twee soorten betaalmethodes te onderscheiden: betaalmethodes waarbij de klant het bedrag vooraf helemaal kan betalen en methodes waarbij de klant achteraf betaalt. De consument mag wel zelf de beslissing nemen om het bedrag tijdens de bestelling te betalen. Bijvoorbeeld met iDEAL, creditcard of PayPal. Voor betaling achteraf kun je zelf een factuur sturen, werken met acceptgiro of een betaalmaatschappij inhuren (zoals Billink, Klarna of AfterPay). Realiseer je wel dat de ene betaalmethode meer risico met zich meebrengt voor jou als webshopeigenaar dan de andere betaalmethode.

Wat als de consument niet betaalt?

De consument betaalt niet, wat nu? Als je een factuur of acceptgiro hebt gestuurd, ligt het risico geheel bij jou en moet jij zelf achter jouw geld aan. Door een incassobureau in te schakelen bijvoorbeeld. Je kunt er ook voor kiezen om Billink, Klarna of AfterPay te gebruiken. Het risico ligt dan niet meer bij jou, maar bij de betaalmaatschappij. Als de klant niet betaalt, krijg jij van hen toch het geld én gaan zij zelf hun geld halen bij de consument. Zo ben jij als bedrijf altijd beschermd. Wanneer namelijk iemand bij jou een bestelling plaatst, worden hun gegevens door een database gehaald. Zodra er groen licht wordt gegeven, ontvang jij altijd het aankoop bedrag. Dus je loopt geen enkel risico wanneer de klant niet betaalt.

Is een creditcard een achteraf betaalmethode?

Je zou misschien denken van wel, omdat de consument het bedrag niet direct van zijn rekening betaald. Echter is een creditcard geen achteraf betaalmethode. Dat is omdat de webshop namelijk het bedrag direct incasseert zodra de betaling geautoriseerd is.

Mijn advies

Misschien is het een hele spannende zet om te kiezen voor een achteraf betaalmethode, er zitten natuurlijk ook weer extra kosten aan verbonden. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar Billink. Deze Nederlandse partij rekent normale prijzen voor de achterafbetaal methode en werkt super simpel. Heb je nog vragen over het aanbieden van een achteraf betaalmethode of Billink? Stuur dan een mailtje naar stefanie@mrsecommerce.nl en ik help je graag verder!

 

 

5 gouden regels voor een succesvolle webshop

Is jouw doel om van jouw webshop een groot succes te maken? Misschien wil je meer geld omzetten, misschien wil je meer orders, misschien wil je jouw baan opzeggen? In dit e-book vertel ik je de 5 gouden regels voor een succesvolle webshop!

Vul hieronder jouw gegevens in en ik e-mail hem meteen naar je door!

meer blog berichten

Waarom zet je USPS in op je webshop?

Wat maakt jouw webshop anders dan al die andere webshops? Door het toepassen van een unique selling point kun je ervoor zorgen dat bezoekers ook

Junior Online Marketeer (SEO) (Parttime)

Ben jij een creatieve geest met een passie voor schrijven en online marketing? Droom je ervan om geweldige SEO-strategieën te ontwikkelen en onze klanten te