Mrs e-commerce ...

Kleur: the do’s and dont’s

Daar zit je dan: je hebt een mooi logo met bijpassende huisstijl, een compleet kleurenpalet en met een beetje mazzel een goed brandboard als leidraad. Maar HOE pas je dat toe op een website?

Het lijkt heel simpel. Je kiest een mooie layout, je zet daar je eigen kleuren en foto’s in en klaar ben je! Helaas is het vaak niet zo simpel. Je ging voor een frisse look maar nu je er je eigen kleurenpalet aan hebt toegevoegd ziet het er uit als 1 van de zovelen..
Dat komt omdat we geneigd zijn om héél ons kleurenpalet toe te passen.

Verliefd op jouw kleuren
Niet zo gek hoor, je hebt een hoop moeite gedaan of veel geld betaald voor het samenstellen van een kleurenpalet wat echt bij jou past en dan wil je dat ook laten zien! Ik ga je laten zien waarom veel websites op elkaar gaan lijken als we kleuren toe gaan passen en hoe je dat kunt voorkomen.

Als voorbeeld neem ik Christina. Christina is geen echte klant en ik denk ook niet dat ze echt bestaat maar ze is wel een heel goed voorbeeld van een vrouwelijke ondernemer die op zoek is naar een fijne website met een vrouwelijke touch.

Een kloddertje roze hier..
Christina is gék op roze. En op Make-up. Goede combinatie, voor veel mensen is zij het toppunt van vrouwelijke clichés. Maar Christina is erg goed in wat ze doet en haar doelgroep zijn niet de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Haar website moet dat dus ook uitstralen.

Christina heeft een kleurenpalet laten samenstellen, ze is zo gek op roze dat ze bang is dat haar huisstijl er straks uitziet als een suikerspin. Een goed kleurenpalet voorkomt dat je over de top gaat en je je beperkt tot een paar goed gekozen kleuren

Headers, Footers, secties
Zoveel plekken waar je kleur toe kunt passen, waar doe je het wel en waar doe je het niet?
Die keuze is uiteraard aan jou en ligt ook aan de doelgroep die je wilt bereiken. In het geval van Christina is dat een iets hoger segment. De meeste ondernemers beginnen meteen met het toevoegen van kleur in de header van hun pagina, dat is het deel waar je menu in zit:

Je ziet dat het gelijk een mega vrouwelijke uitstraling aan een pagina geeft. Gezien de doelgroep is het echter verstandiger om te kiezen voor wat minder kleur in de header. Less is more is hier zeker van toepassing:


Het wit onder het logo en menu in de header geeft meteen meer rust. Het leest lekkerder en geeft je een fris gevoel. Dat is ook de bedoeling, bij Christina ben je tenslotte in professionele handen, geen dikke lagen make-up op je gezicht maar een huid die ademt en fris aanvoelt. Door het gebruik van de huisstijl-kleur hardroze in combinatie met wit en zwart en het gekozen lettertype doet de pagina toch nog vrouwelijk aan.

Maar hoe doe je dat op de pagina zelf?
De meeste websites zijn opgebouwd uit “secties” dit zijn in de basis stroken die je vult met bijvoorbeeld foto’s of tekst. Afhankelijk van het platform waar je in bouwt kan het zijn dat dit anders genoemd wordt of zie je het helemaal niet.
Voor Christina’s website is het helemaal niet erg om heel veel wit te gebruiken:


Je hoeft niet alle kleuren uit je palet te op de website te gebruiken, ze kunnen ook terugkomen in andere uitingen. Denk dan aan flyers of stickers etc.

Wil je toch wat meer kleur? Kies dan de juiste plek.


Dit is vrij heftig


Dit is mooi subtiel

Informatieblokken
Informatie blokken zijn plekken op een website waar een klant een goed overzicht heeft van wat je aanbied. In het geval van Christina zijn dit standaardpakketten maar dit kan natuurlijk ook een overzicht zijn van verzendopties, ervaringen van klanten of inpak-mogelijkheden. We zijn erg geneigd om daar veel kleur in te gooien. “Dan valt het lekker op”.

Don’t do it!
Echt, het is nergens voor nodig. Het leest niet prettig en het maakt dat klanten niet goed weten waar ze zich op moeten focussen. Kies eerder voor kleur in je koptekst dan op de achtergrond.


Dit is teveel


Zo kan het wel

Wil je toch iets meer kleur? Kies dan voor een hele zachte tint als achtergrond van een sectie.
Is het de bedoeling om een duidelijk onderscheid te maken tussen meerdere delen op een pagina dan mag je gerust voor wat donkerdere kleuren kiezen maar zorg ervoor dat ze dan over de gehele breedte van de pagina lopen, niet alleen achter de tekst:

Websites bouwen: het is een vak apart
Een goede website bouwen is echt niet makkelijk. Hoe je je kleur gebruikt is essentieel als je de juiste doelgroep wilt aanspreken. Kom je er niet uit of heb je geen idee hoe je de juiste look en feel moet creëren voor jouw shop? Dat ligt echt niet aan jou, het is gewoon niet jouw vak! Mrs Ecommerce en ik helpen je heel graag verder om van jouw webwinkel een pracht-shop te maken.

 

Manon van der Weegen is Grafisch Ontwerper en Web-Designer en eigenaar van Cotton & Lace. Manon is ontzettende creatief en dat zie je ook terug in haar bedrijf. Haar filosofie is dat zij niet werkt voor een ondernemer maar mét een ondernemer. Manon doet niets liever dan jouw passie voor jouw bedrijf zichtbaar maken in de vorm van een passende huisstijl, bijbehorend drukwerk of website. Je kunt Manon volgen op Facebook en Instagram of stuur haar een mail, ze komt graag met je in contact en helpt je met alle vragen die je hebt.

meer blog berichten