fbpx Mrs e-commerce ...

Krijg je strategie op orde

Iedere onderneming en dus ook iedere webshop wordt gestart met een reden; je hebt een motivatie om de webshop te starten. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat je een gat in de markt hebt ontdekt of omdat je zelf een uniek product maakt en wilt verkopen. Het kan ook een persoonlijke reden zijn; omdat je een nieuwe uitdaging zoekt en graag voor jezelf wilt beginnen. Het is goed om jouw motivatie helder te hebben. Vanuit die motivatie ontstaat namelijk jouw strategie. In deze blog geef ik je een paar tips om de strategie helder op papier te zetten. Dit kan jouw bedrijf maken of breken.

De strategie helder hebben, dat is van groot belang om jouw business tot een succes te maken. Want met een heldere strategie lukt het jou beter om de branding van de webshop goed neer te zetten en dit kan jouw succesfactor zijn, naast natuurlijk de mooie producten die je verkoopt. De uitstraling van de webshop wordt eenduidig, voor potentiële klanten is dit van groot belang. Ze weten wat ze bij jou kunnen kopen en waarom ze dit jou kunnen kopen!

5 tips voor een heldere strategie

  • Vul een visievierluik in: Wat is het bestaansrecht van jouw bedrijf? Wat wil je bereiken? Wat zijn jouw overtuigingen? Waar ben je goed in?
  • Stel een expert groepje samen met wie je een avond gaat sparren over jouw onderneming. Dit kunnen mensen zijn uit jouw directe omgeving (vrienden, familie, collega’s, mede-ondernemers). Leg ze jouw ideeën voor en ga er samen over brainstormen, natuurlijk onder het genot van een lekker hapje en drankje. Het is een groepje waar je op kunt terugvallen om feedback te vragen over jouw bedrijf.
  • Vul een business model canvas in. In dit model kun je jouw strategie eenvoudig weergeven. Het is een document wat je altijd bij de hand kunt houden bij het opbouwen van jouw bedrijf.
  • Maak persona’s, dit is ook leuk om samen met het expertgroepje te doen. Een persona is een weergave van een koper. Wat voor persoon komt er bij jou winkelen? Deze personen kun je visualiseren in 3 of 4 persona’s. Je geeft de persona een naam, een uiterlijk en hobby’s. Op die manier kun je je goed in de persoon verplaatsen en welke stappen hij of zij zet wanneer hij bij jouw webshop komt.
  • Doe dit allemaal voordat je de huisstijl gaat maken en evalueer al deze bovenstaande zaken jaarlijks. Is jouw strategie nog op orde? Klopt dit met jouw uitstraling?

Jasmijn Kooijmans van Bureau Assist is virtual- en personal assistant voor ondernemers. Als ervaren ondernemer helpt ze (startende) ondernemers met het invullen van een business model canvas. In een sessie van 3 uur helpt ze jou op weg om de strategie helder op papier te hebben. Je kunt dit door voordat je start met jouw bedrijf, maar dit kan ook zeker later. Dit om meer focus te krijgen met jouw webshop en het opstellen van een marketing plan. Je kunt Bureau Assist ook volgen op Facebook & Instagram

meer blog berichten