Wat zijn de E-commerce trends voor 2021?

Als ondernemer is het belangrijk om met de trends mee te gaan. De consumenten veranderen continue en jij wilt jouw doelgroep zo goed mogelijk van dienst zijn. Wij hebben vijf e-commerce trends voor je opgezocht. Lees het hieronder in het blog.

1. Stenen winkel vs online winkel

Door Covid-19 pandemie is er veel verandert. Online winkels stegen in de omzetten, terwijl de stenen winkel hard aan het werk was om quit te staan. Zonder een online winkel zou je heel creatief te werk moeten gaan. Alleen de consument vindt beide opties even belangrijk.

In 2021 dienen retailers het gat tussen online en offline zo klein mogelijk te houden. Beide kanalen kunnen goed benut worden. De consument mag nauwelijks een onderscheid maken tussen die twee. Voorbeeld is een E-commerce kiosk en pop-ups winkels om je doelgroep persoonlijk te leren kennen en jouw producten te kunnen verkopen.

We zien ook een andere trend opkomen dat is DTC-trend. Direct To Consumer verkopen, de producenten gaan schakels overslaan en verkopen direct aan de eindconsument. De producten gaan zowel online, maar ook offline verkopen.

Een goed voorbeeld hiervan is de Amerikaanse winkelketen Nordstrom. De consument kan de gewenste item online vasthouden en in de winkel passen. 80% kwam terug om het item toch even te passen en kocht het ook. Daarnaast konden de online bestellingen in de winkel opgehaald worden en versturen ze ook direct uit hun voorraad naar de consument. Het verschil met online en offline ervaring is nihil, en werkt het goed voor hun doelgroep.

Kijk voor een kans om beide kanalen goed te combineren en voor mogelijkheden voor een pop-up winkel. Ga aan de tekentafel en bereid je goed voor! Want één ding is zeker als Covid-19 voorbij is, willen de consumenten weer op pad gaan.

2. ReCommerce

Heeft al een groot impact gemaakt in 2020, maar gaat nog flink stijgen in 2021. ReCommerce is de afkorting van Reverse commerce. Het is het proces van huren, doorverkopen of het verkopen van tweedehandse kleding die afkomstig zijn uit offline en online winkels.

Covid-19 heeft een groot impact gemaakt zowel bij de ondernemer als consument. Hierdoor heeft de lockdown een versnelde proces gezien van duurzaamheid. Van kleding, sieraden, meubels tot aan elektrische apparatuur. Consument neigen sneller om voor een tweedehands product te kiezen, om de uitgaven te besparen.

Dankzij Covid-19 is ReCommerce in bekendheid hard gestegen. E-commerce winkels die zich hebben gefocust op tweedehands kleding of producten zijn naar schatting met 69% gestegen. En dit in een tijdbestek van 3 jaar, we kunnen zien waar de consument behoefte aan heeft. Analisten voorspellen dat ReCommerce trend in 2021 meer zal gaan stijgen.

Een paar voorbeelden van platforms van ReCommerce

  • ThriftTale
  • Vinted
  • Depop
  • refurbised.nl
  • Pre-owned van Zalando
  • Asos market place

We zien hier dat grote online winkels gebruik maken ReCommerce. Bij Zalando kun jij jouw oude kleding of nieuwe kleding inruilen voor een tegoedbon bij Zalando. Zij verkopen jouw kleding weer door aan de consument. De kleding wordt zowel online of offline door verkocht en maken gebruik van online en offline kanalen. Dit is een goed voorbeeld van de trend ReCommerce en meegaan met de tijd.

3. Milieu vriendelijke bezorging

De consument is steeds meer online gaan bestellen en zijn hierdoor meer bewust van de impact van e-commerce op het milieu. De consument geeft aan dat ze het milieu belangrijk vinden en 82% denkt er zo over. En 3 op de 4 bedrijven geven aan dat ze zich verantwoordelijkheid voelen ten opzichte van het milieu.

Bezorgdiensten en vervoerders zoeken continue naar groenere oplossingen om de CO2 uitstoot te verminderen. Zo zetten DHL en PostNL elektrische busjes in om de pakketjes te bezorgen.

Zalando heeft het voortouw in handen genomen. Zij willen CO2 uitstoot volledig elimineren en dit voor alle verzendingen en retour pakkertjes. Zalando geeft ook de optie aan de consument om € 0,25 te doneren om de CO2-voetafdruk te compenseren.

Nog veel webshops zijn terughoudend aan het maken van extra kosten, om de CO2 stoot te verminderen. Je kunt wel een impact maken op de bezorgdiensten. Als ondernemer kun je kiezen voor groene bezorging. Dit geeft de consument een kans om een milieu vriendelijk te shoppen. Als ondernemer kun je bij de checkout een optie aan bieden voor groene bezorging. De keus ligt dan bij de consument.

4. E-commerce abonnementen

Het abonnementsmodel zal in 2021 een nieuwe norm worden. Steeds meer abonnementen zullen worden afgenomen. Denk aan Perfumado, Hallo Fresh, Bloomon en nog veel meer.

In de afgelopen jaar is het abonnementsdiensten met 3000% gestegen. Er zijn verschillende voordelen aan het abonnementsdiensten als webwinkel eigenaar. Denk hierbij aan:

  • Een gegarandeerd x aantal bestellingen
  • Een boost aan hoge klantwaarde, want je hoeft minder moeite te doen om de klant te laten terug keren.
  • Je hebt meer overzicht in de logistiek, hierdoor heb je de ruimte om dat goed op orde te hebben.

Heb jij een onderneming wat eventueel een abonnementsmodel zou kunnen worden? Vergeet zeker niet om deze gouden kans te grijpen en mee te gaan met de trend. Je kunt het zo creatief mogelijk maken. Je kunt ook één keer in de maand een special box creëren voor de consument, en aankijken hoe dat verloopt. Wil jij een webinar hosten en een speciale gast uitnodigen? Dit kun je ook zien als een abonnementsdienst. Wees creatief en maak gebruik van deze lopende trend.

5. Progressieve Web Apps (PWA)

Er wordt voorspeld dat alle leeftijdscategorieën via mobiele telefoons zal winkelen. Deze trend komt, omdat we steeds meer vertrouwen hebben in smartphones. Het is ‘progressieve’ omdat het zichzelf lazy-load op basis van het gedrag van de consument. ‘web’ omdat het geschreven is in web-taal als: HTML, CSS en JavaScript. Het is een ‘app’ omdat de code draait en installeert op het apparaat van de gebruiker.Met deze mobiele trend zijn e-commerce winkels steeds opzoek om de ervaring van de klant gemakkelijker te maken

Progressieve Web Apps zijn websites die zich gedragen als een app. Voor developers zijn ze makkelijk te maken en toe te passen. De scherm van de app wordt toegepast op de website. Daarnaast hebben ze dezelfde snelheid en geoptimaliseerde gebruikservaring. Een consument wilt 3 seconden wachten voor een website, duurt het langer is 53% geneigd om weg te klikken.

Een PWA moeten deze 2 eisen voldoen:

  • De website moet beschikken over https. Service workers en andere belangrijke PWA- technologieën.
  • De website moet resposive zijn en app-achtige functies bevatten als: push notificaties en deels offline beschikbaar zijn.

Voordeel om PWA te gebruiken is om je laadsnelheid te versnellen. De klant kan vliegensvlug door je website heen scrollen. Het heeft push berichten wat handig is om een sale aan te kondigen. Ik zou zeker eens induiken in Progressieve Web Apps.

 

Er zijn nog veel meer 2021 e-commerce trends. Als ondernemer zou ik zeker een kijkje nemen hoe jij je onderneming kunt verbeteren of optimaliseren. De consument heeft bepaalde behoeftes en jij kunt als ondernemer op de behoeftes inspelen. Welke trends ga jij implementeren?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *