fbpx

BEHIND THE SHOP: GRAVEERTOTAAL

Online shoppen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Naast de grote bekende namen zijn er ook veel enthousiaste ondernemers die met een droom een webshop zijn gestart. Hoe leuk is het om meer te weten te komen over deze webshops? Daarom vraag ik wekelijks een aantal ondernemers het hemd van het lijf! Deze week is het de tijd aan Graveertotaal

 

Mijn webshop heet Graveertotaal en is te vinden via: https://www.graveertotaal.nl. Mijn naam is Ruben Goudswaard ik woon in Nieuw-Lekkerland. Ben getrouwd, 29 jaar (net geen dertiger 😉) en gelukkige vader van een zoon en dochter. Al sinds mijn 17de (2003) heb ik webshops gehad. De webshop is ooit begonnen in 2014. Ik had toen meerdere kleine webshops. Dit bleek niet ideaal te zijn. Omdat ik het parttime deed was er te weinig focus op één webshop. Sinds 3 jaar ben ik met alle andere webshops gestopt en heb ik mij op Graveertotaal gericht. Doordat daar de aandacht en focus naar toe ging is dit een stuk meer gaan groeien.

Waarom ben je Graveertotaal gestart?

In het verleden heb ik een webshop gehad in flesopeners welke ik graveerde. Ik merkte dat ik veel meer met de machine kon doen dan enkel flesopeners. Vandaar dat dit steeds is uitgebreid en we inmiddels 4 verschillende machines hebben om onze producten met te personaliseren (fiberlasermachine voor metaal, CO2 lasermachine voor hout en kunststof, plotter voor plakteksten (doen we nog niet veel mee) en als laatste aankoop een UV-printer waarmee we kunststof, steen, hout, glas en metaal zullen gaan bedrukken.

Wat verkoopt Graveertotaal ?

Ik verkoop gepersonaliseerde cadeaus en relatiegeschenken. We verkopen met name sleutelhangers, naambordjes en kentekenplaathouders. Het aanbod wordt echter steeds verder uitgebreid met nieuwe/andere producten.

Wat maakt Graveertotaal uniek?

We hebben een uitgebreid aanbod sleutelhangers. Veel grote concullega’s hebben een beperkter aanbod waardoor ze vaak maar enkele modellen hebben.  Verder hebben we een handige online tool waarin je direct ziet hoe je gepersonaliseerde product eruit komt te zien en kun je deze volledig samenstellen qua lettertype, uitlijning en lettergrootte. Dit is iets wat veel kleinere webshops welke gegraveerde producten leveren en veel webshops die niet gespecialiseerd zijn in graveren niet hebben.

Heb je ook nog andere werkzaamheden naast Graveertotaal?

Ik werkte tot voor kort als orderverwerker in de keukenbranche. Vanuit het hoofdkantoor van een keuken keten (I-Kook) controleerde en bestelde ik de keukenbestellingen.  De laatste jaren heb ik mij buiten het werk in de keukenbranche op de webshop Graveertotaal gericht. Sinds 1 januari 2021 heb ik besloten om mij fulltime op de webshop te richten. De webshop is elk jaar stijgend qua bestellingen en de tijd om het buiten mijn destijdse werk als orderverwerker te doen werd steeds krapper.

Op welk platform draait Graveertotaal?

Wij hebben tot begin 2020 gebruik gemaakt van Luondo (webshop platform van Eelco de Boer), zei gingen er mee stoppen waardoor we sinds begin 2020 zijn overgestapt op CCV shop. Ik ben nogal een pietje precies dus er is best veel maatwerk uitgevoerd om zo veel mogelijk dingen naar wens te maken.

Bereik je veel klanten via Social media?

Wij zijn sinds eind september gebruik gaan maken van social media. Ik had wel een oud zakelijk Facebook-account maar dit werd niet bijgehouden. Privé had ik enkel Linkedin dus toen ik voor de webshop gebruik ging maken van Facebook, Instagram en Tiktok ging er een wereld voor me open. Ik gebruik met name Instagram om meer bekendheid te krijgen. We zitten inmiddels op 340 volgers wat toch niet tegenvalt in de 3,5 maand dat we er gebruik van maken. Buiten de waardevolle/leuke contacten die we opdoen via Instagram hebben we ook al enkele orders ontvangen waaronder 2 grotere B2B orders. Wij willen ons het komende jaar echter structureel op met name Instagram en TikTok richten om het uiteindelijk echt als tweede marketingkanaal te gebruiken. Vooral de interactie met klanten en de uitdaging om steeds betere content te maken motiveert ons om veel tijd, geld en aandacht aan social media te geven.

Wat vind je het leukste aan het hebben van een webshop?

Het leukste vind ik de oneindige mogelijkheden die er zijn met een webshop. Ik geloof dat je met bijna ieder product/producttype een succesvolle webshop kan hebben. Iets wat bij een normale winkel een stuk lastiger is omdat je beperkter bent in je potentiele klanten.

Welk onderdeel van de webshop vind je een uitdaging?

Het creatief zijn is nog wel eens een uitdaging. Ik ben namelijk niet erg creatief als het gaat om het verzinnen van nieuwe producten. Vaak zie je hele toffe producten of designs voorbijkomen en dan denk je, waarom heb ik dat niet bedacht.

Wat zou je graag nog met Graveertotaal willen bereiken?

We willen de komende jaren meer sfeer/gevoel in de webshop brengen. Verder willen we meer aan onze branding werken zodat er meer klantenbeleving is als een klant een aankoop bij ons doet en zijn/haar product ontvangt.

Welke tip zou je mee willen geven aan mensen die een webshop willen starten?

Probeer in contact te komen met een andere internetondernemer. Vraag of je uurtje met hem mag sparren om zo een idee te krijgen over de dingen die erbij komen kijken. Ik ben zelf vaak best pessimistisch en een echte kat uit de boom kijker. Dit zorgt er vaak voor dat ik soms kansen laat liggen en te voorzichtig ben. Tegelijkertijd heeft het me ook gebracht waar ik nu ben, als ik ergens voor ga is het een doordachte keuze die vaak verloopt zoals ik voorspeld had.

meer blog berichten

Adverteren op Facebook: do’s and dont’s

In de digitale wereld van tegenwoordig is adverteren een belangrijk onderdeel van elke succesvolle marketingstrategie. Facebook ads bieden bedrijven de mogelijkheid om een breed publiek