Social media beheren met een social media planner

Social media beheren gaat veel gemakkelijker en sneller met een handige social media planner. Je bent aanwezig op meerdere social media kanalen, maar je wil niet reageren op comments en likes op al die verschillende kanalen. Dat is niet te doen. En hoe handig zou het zijn om vooraf een serie berichten in te kunnen plannen. Juist, heel handig. En je loopt niet het risico om te verdwalen op je tijdlijnen, dus het scheelt je een hoop (verloren) tijd. 

Als jij dat wil, is een social media planner een must. Alleen, welke past bij jou? Er zijn er namelijk enorm veel inmiddels In dit artikel ontdek je een paar handige tools die je helpen tijd te besparen bij het beheren van je social media. En ik leg je uit wat het verschil is tussen een planner en een management tool. 

Wat is een social media planner?

Je kan berichten inplannen op enkele social media kanalen van jouw keuze. Maar er zitten verschillen tussen de planners. Plannen op Pinterest, Youtube, Google My Business of WordPress is slechts in enkele tools mogelijk. Daarentegen kan je in vrijwel social media planner, hoe eenvoudig ook, berichten versturen naar je LinkedIn feed en bedrijfspagina, je Facebook tijdlijn, pagina’s en groepen, Twitter en tegenwoordig ook Instagram. 

En het aantal kanalen dat je kan verbinden wisselt per tool. 

Het is dus belangrijk om te weten op welke en hoeveel social media kanalen je je berichten wil plannen. En vergeet niet te controleren of je video’s aan je berichten kan toevoegen als dat relevant voor je is. 

Maar er is meer mogelijk. 

Een aantal tools biedt de optie om in bulk een hele lijst van berichten te uploaden, zodat je ze niet stuk voor stuk hoeft te maken. Dit is ook handig als je ze laat maken en de maker geen toegang heeft tot jouw account.

En verder kan je in de geavanceerdere tools ook bibliotheken van posts maken die je herhaald kan laten publiceren. Zo hoef je niet steeds nieuwe content te uploaden.

Bovendien kan je content van anderen met RSS feeds automatisch laden en weer delen. Dit is zogenaamde curated content. 

Wat is het verschil met een social media management tool?

In een social media management tool kan je al je social media kanalen beheren. Niet alleen plan je berichten in, je kan vanuit de inbox ook reageren op comments of likes. Dit dus zonder dat je alle afzonderlijke kanalen hoeft te openen. Een enorme besparing en tijd en afleiding dus 🙂

Verder biedt de beste social media management tool nog meer. Een paar dingen die mogelijk interessant zijn: je concurrenten analyseren, eh hun social media successen, statistieken over je eigen posts en automatisch herplannen van je beste content en een hele workflow voor het maken, goedkeuren en opvolgen van berichten als je met een team werkt. 

Nu heb jij misschien niet alles nodig. Daarom hier 3 tools van eenvoudig tot geavanceerd, zodat er zeker eentje bij jou past.  

Buffer 

Buffer is een tool met een gratis plan, waardoor je gemakkelijk kan proberen of het iets voor je is. Je kan berichten plannen op verschillende kanalen – Facebook, LinkedIn, Twitter, maakt een posting scherma dat past bij jouw publiek (of laat Buffer het bepalen) en in het dashboard heb je overzicht. 

  • Gratis plan
  • Eenvoudig
  • Geen bibliotheken
  • Niet in bulk uploaden

Social Bee

Een betaalbare social media planner van Europese bodem met een team dat ook goed doet voor de wereld. Net als Buffer heel gebruiksvriendelijk, maar wel met meer opties. De product roadmap laat allerlei veelbelovende uitbreidingen zien. Social Bee heeft (nog) geen inbox, maar wel RSS-feeds om content binnen te halen en categorieen voor herhaald inplannen van dezelfde posts. Per categorie kan je UTM tagging instellen voor uitgebreidere de analyses op je posts. Verder worden eerste comments inplannen gerealiseerd en staan de integratie met Youtube, Pinterest, WordPress en Telegram hoog op de agenda. 

Agorapulse

Het mooie van Agorapulse is dat het een gratis plan heeft om te starten. Dat heeft al best wat mogelijkheden. Maar het allermooiste is dat je kan uitbreiden naar het managen van jouw social media kanalen. Natuurlijk heeft het alle mogelijkheden van een social media planner. De extra’s maken het  krijg je inzicht in je betrokken volgers. 

Dit is een beknopte beschrijving van 3 fijne tools. Een uitgebreidere beschrijving lees je in dit vergelijkingsartikel met maar liefst 13 verschillende tools.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *