fbpx

Hoe voeg ik automatisch producten toe aan Instagram shopping?

Wanneer je heel veel producten op je webshop hebt staan, zou het makkelijk zijn wanneer je deze automatisch in je Instagram shop kunt krijgen, maar hoe doe je dat? In dit blog bericht leg ik je dat uit.

Begin meteen goed

Het is bij een aantal webwinkelsoftware mogelijk om een koppeling te maken met Facebook en Instagram. Hierdoor komen nieuwe producten en prijswijzigingen automatisch door in de shoppingmodule. Het is enkel wel handig om dit al direct te regelen.

Hoe pak je dit aan? In tegenstelling tot de andere uitleg over hoe je Instagram shopping toevoegt aan je account, moet je voor een automatische koppeling iets andere stappen doorlopen.

Als eerste stap moet je een nieuwe catalogus aanmaken in Facebook. Dit kan je doen door in Facebook te gaan naar de Catalogus manager. Klik vervolgens boven aan op Catalogus maken.

Je krijgt vervolgens een aantal opties te zien waar uit je kunt kiezen. In dit voorbeeld heb ik gekozen voor e-commerce.

De volgende stap is dat je de catalogus gaat instellen. Je hebt hierbij 2 opties:

  1. Productinformatie uploaden
  2. E-commerceplatform koppelen.

Je kunt vervolgens aangeven aan welk businessaccount deze catalogus gekoppeld moet worden en wat de naam is.

Facebook heeft voor een aantal webshopplatformen al een automatische koppeling klaar staan. Dus wanneer jij werkt met Shopify, Big commerce, 3dcart, Magento, OpenCart, Storeden of Woocommerce, dan kan je direct gebruik maken van de optie e-commerceplatform koppelen.

Wanneer je op een van deze platforms klikt, krijg je een uitleg hoe je de desbetreffende plugin kunt toevoegen aan jouw webshop. Door middel van deze plugin , wordt alle informatie over jouw producten direct doorgespeeld naar Facebook waardoor deze in de Facebook/Instagram shop geplaatst wordt.

Gebruik je een ander software programma, dan ook kan het zijn dat er een mogelijkheid is om een automatische koppeling met de Facebook/Instagram shop te maken. Ook wanneer je al een catalogus hebt aangemaakt, heb je de mogelijkheid om de volgende stappen te volgen.

Wanneer je in de voorgaande stap zou kiezen voor de eerste optie, dan maakt Facebook een nieuwe catalogus aan. Kies vervolgens aan de linkerkant voor Gegevensbronnen voor producten.

Klik vervolgens rechtsboven aan op Producten toevoegen.

Je krijgt vervolgens weer drie opties:

  1. Handmatig toevoegen
  2. Use data feeds
  3. Concept facebook pixel.

De eerste optie is niet wat je wilt, je zal dan alle artikelen handmatig moeten toevoegen, maar de tweede optie kan misschien voor jouw webshop wel heel handig zijn. Een datafeed is een url die een webshop aanmaakt waarin alle product informatie staat. Deze feed wordt continu aangepast, waardoor ook nieuwe producten en prijswijzigingen worden doorgestuurd naar, in dit geval, Facebook.

Dit is een vrij simpele manier om de producten toe te voegen omdat 9 van de 10x jouw webshop al een datafeed aanmaakt. CCV shop, lightspeed en nog een aantal andere bieden standaard deze feed al aan. Bij bijvoorbeeld Mijnwebwinkel, zijn er partijen die het mogelijk maken om deze datafeed te realiseren. Wanneer jij heel veel producten in je webshop hebt staan, kan het voor jou misschien gunstig zijn om hier eens naar te kijken.

Wanneer je gekozen hebt voor de optie Use data feeds, klik dan op volgende.

Je krijgt vervolgens dit scherm te zien. Je kunt kiezen of je het bestand eenmalig wilt uploaden of een planning wilt instellen. Uiteraard wil je dat je producten continu bijgewerkt worden, kies daarom voor planning instellen. En let ook op dat je valuta goed instelt.

Wanneer je klikt op een planning instellen, verschijnt er een nieuw deel. Hier kan je de URL van jouw datafeed plakken. Als je datafeed eventueel inloggegevens heeft kan je deze invullen. Vaak heeft een feed dit niet, dus weet je het niet zeker of wordt er op je webshop niets vermeld? Dan kan je er van uitgaan dat je dit leeg kunt laten. Vervolgens kan je aangeven wat de planning moet zijn, worden de producten elk uur, elke dag of elke week bijgewerkt.

Zodra je dit gedaan hebt is jouw automatische koppeling via de feed klaar. Je kunt ook nog kiezen voor een koppeling met de Facebook pixel, alleen is dit meer werk. Meer uitleg er over kan je in de catalogus vinden.

Wil je weten hoe je de rest van de stappen volgt voor het toevoegen van Instagram shopping? Lees dan mijn blog: Hoe voeg ik Instagram shopping toe?

 

 

 

meer blog berichten

Adverteren op Facebook: do’s and dont’s

In de digitale wereld van tegenwoordig is adverteren een belangrijk onderdeel van elke succesvolle marketingstrategie. Facebook ads bieden bedrijven de mogelijkheid om een breed publiek