Succesvol verzenden via dropshippers

Mede dankzij de coronacrisis zit e-commerce flink in de lift. Bestaande webshops groeien snel en ook het aantal nieuwe webshops groeit. Zo zijn er afgelopen jaar heel wat offline retailers toch maar online gegaan. Er zitten ook enkele nieuwe dropship-webshops tussen. Die komen vooral negatief in het nieuws. Is succesvol zijn met dropshippen wel mogelijk?

Afgelopen maand publiceerde Opgelicht een uitgebreid artikel waarin ontevreden klanten vertelden dat ze wekenlang hebben moeten wachten op hun bestelling, die vaak ook heel anders was dan verwacht. De webshops waar ze hadden besteld maakten gebruik van dropshipment-leveranciers via AliExpress. Ze waren niet duidelijk over hun verzendwijze en gaven ook geen duidelijke productinformatie.

Als je dit artikel leest is het duidelijk waarom klanten niet op deze oplossing zitten te wachten. De levertijd of de verzendmethode is daar namelijk niet het probleem. Klanten willen best even wachten op producten, maar wel duidelijk weten wat ze kopen en wanneer dit geleverd wordt. Op AliExpress, waar deze consumenten zelf ook prima kunnen bestellen, had dat waarschijnlijk er ook wel bij gestaan.

Neem een Europese dropship-leverancier

De meerwaarde die de webshops uit het artikel bieden is dus eigenlijk niet aanwezig. Maar Europese leveranciers accepteren particulieren meestal niet als klant. Die houden wel rekening met Europese regelgeving en in tegenstelling tot Aziatische dropshippers is hier de kans een stuk groter dat het artikel wel een Nederlandse gebruiksaanwijzing of stekker heeft. Bij vragen verloopt het contact vaak ook beter met een serieuze Europese leverancier waardoor het adequaat reageren op klachten van klanten, of het bieden van garantie een stuk gemakkelijker is.

Dat de leverancier de logistiek voor zijn rekening neemt, is niets mis mee. Maar houdt er rekening mee dat jij verantwoordelijk blijft voor de klantenservice en klantverwachting. Bestel altijd eerst zelf een sample, zodat je zeker weet wat voor producten bij je klanten terechtkomen. En zorg dat je zelf duidelijk de producten kent. Schrijf een duidelijke omschrijving en maak desnoods je eigen productfoto’s, zodat het de klant duidelijk is wat hij bestelt.

Wanneer je duidelijk de levertijden van je webshop aangeeft en erbij zet dat je producten direct vanaf de leverancier komen, werk je volgens de consumentenregels én voorkom je een hoop teleurstellingen.

Hoe vind je een Europese leverancier?

Het kiezen van een Europese leverancier heeft dus zijn voordelen, maar het is vaak lastig om tegen concurrerende prijzen een mooi breed assortiment samen te stellen. Er zijn genoeg professionele partijen waar je terecht kunt, maar soms is het iets lastiger ze te vinden.

Op dropshippers.nl tref je een verzameling van grote professionele dropshipping-leveranciers. Ook Startpagina heeft een dropship overzicht zowel uit binnen- en buitenland.

Deze overzichten zijn voor iedereen beschikbaar, maar er zijn ook partijen die hun database besloten houden. Bij Salehoo sluit je een abonnement af waarmee je toegang krijgt tot een online database met duizenden leveranciers wereldwijd. Hier zitten ook veel kleine leveranciers tussen waarbij de concurrentie online wel meevalt. Door te selecteren op Europa als locatie, kom je makkelijk in contact met een grote lijst aan leveranciers. Het samenstellen van een breed assortiment wordt hiermee een stuk makkelijker.

Hoe efficiënt verzenden Europese dropshipleveranciers?

Met een Europese leverancier omzeil je, zoals gezegd, een aantal nadelen van dropshippen. Toch is het goed om wat vragen te stellen voordat je een samenwerking aangaat. Welke producten wil je gaan verkopen, levert de leverancier die wel? Heeft de leverancier integraties waarmee je de producten makkelijk in je webshop zet?

Hoe snel verwerkt de leverancier je order? Hoe sneller, des te eerder zal je klant de bestelling ontvangen. Let ook op het verzendproces zelf. Met welke vervoerder(s) werkt de leverancier samen? Onderzoek de reviews van deze partij.

Vraag ook bij de leverancier naar het retourbeleid. Gaat het product terug naar jou, waardoor jij met restvoorraad blijft zitten? Of kan de klant het terugsturen naar de leverancier? Hoe gaat dit in zijn werk en hoe worden de kosten voor een retourzending dan verrekend?

Het helpt vaak ook om zelf iets te bestellen bij een aantal dropshipment-leveranciers. Op die manier kom je er achter hoe de communicatie verloopt, hoe lang je moet wachten op je pakket en in welke staat het geleverd wordt. Zo kun je zelf bepalen of je klant tevreden met dit verloop zou zijn.

Uiteindelijk is dropshippen niets meer of minder dan een verzendmethode. Daarmee is in het beginsel niets mis, maar het maakt het realiseren van een succesvolle webshop er niet per definitie gemakkelijker op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *