fbpx Mrs e-commerce ...

BEHIND THE SHOP: DEKKER PEPPER

Online shoppen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Naast de grote bekende namen zijn er ook veel enthousiaste ondernemers die met een droom een webshop zijn gestart. Hoe leuk is het om meer te weten te komen over deze webshops? Daarom vraag ik wekelijks een aantal ondernemers het hemd van het lijf! Deze week is het de tijd aan Dekker Pepper

 

Ik geloof niet zo in webshops als woord, sterker nog ik merk dat mensen vaak denken dat het een hobby is maar niets is minder waar, het is echt een bedrijf, mijn bedrijf heet Dekker Pepper en de url is www.dekkerpepper.nl. Mijn naam is Pieter Dekker en ik ben net 41 geworden. Getrouwd, vader van 2 zoons en woonachtig in Zoetermeer. Ik ben in 2018 begonnen met Dekker Pepper.

Waarom ben je Dekker Pepper gestart?

Eigenlijk had ik helemaal niet de intentie om een webshop te beginnen. Ik maakte hobbymatig pittige sauzen voor mijzelf en merkte dat ik dit gewoon leuk en lekker vond maar ook dat ik veel gezonder kon werken dan de winkel gekochte spullen. Nadat een vriend van mij een serieuze hoeveelheid hot sauce wilde kopen en daar ook serieus geld voor wilde betalen ging er een lampje bij mij aan. Als hij al bereid is om zoiets van mij te kopen hoe zit dat dan met de rest van Nederland? Zou ik van een hobby mijn beroep kunnen maken? Zogezegd zo gedaan, product maken, verder ontwikkelen, cursus ondernemen doen, flesjes regelen, etiketje en de telefoon oppakken (dit klinkt als een snel proces maar hier ben ik zeker 6 maanden mee bezig geweest). Nee… nee… nee… nee… nee… bedrijven en groothandels hadden geen interesse in iets dat zij niet kennen. Een enkeling wilde het proberen maar daar kwam niets uit. Wat dan nu? Ik merkte dat ik nu ook aanvragen kreeg van vrienden van vrienden dan moet je toch na gaan denken hoe ga ik deze droom dan toch werkelijkheid maken? En zo ben ik begonnen met een simpele WordPress pagina en een standaard Woocommerce plugin. Als bedrijven het dan niet van mij willen kopen dan verkoop ik het wel direct aan de consument.

Wat verkoopt Dekker Pepper ?

In de basis is het allemaal begonnen met mijn eigen gemaakte Louisiana Hot Sauce (vergelijkbaar met Tabasco maar dan met veel meer chilipeper erin) die ik van zaden tot fles helemaal zelf maak. Daarnaast heb ik ook gedroogde pepers uit eigen teelt, jam met chilipeper en kruidenmixen zoals Arrabbiata. Het laatste jaar heb ik het besluit genomen om producten van andere leveranciers ook toe te voegen aan het assortiment welke allemaal voldoen aan mijn kwaliteitseisen en natuurlijk iets met chilipepers te maken moet hebben. Dit heeft enorm geholpen om de traffic naar mijn website maar ook het aantal bestellingen en heeft de bestel grootte verhoogd.

Wat maakt Dekker Pepper uniek?

Het is en blijft lastig om uniek te zijn in een markt waar toch al een aantal aanbieders zijn maar ik denk dat ik wel op een aantal punten verschil met concullega’s. Ten eerste is de klant bij ons een klant, geen nummer, geen factuur, geen bestelling maar een mens met wensen. Wij maken van de bestelling een persoonlijke ervaring. Je wordt als klant op de hoogte gebracht van de order bij ontvangst, bij verzending, na de verzending en bij vragen kan je ons altijd bereiken op de contact gegevens die je ook overal terug kunt vinden. Contact leggen met ons is een eitje en terugkoppeling hoeft ook geen uur te duren (tenzij ik slaap natuurlijk). Dit wordt enorm gewaardeerd door onze klanten. Snelheid van levering is ook wel een punt dat gewaardeerd wordt. Alle bestelling tot 16:00 worden dezelfde dag aan PostNL geleverd en stiekem neem ik dan ook alle bestelling tot 17:00 ook mee. Waarom? Om de klantervaring te overtreffen. Zolang het kan, doen! Laatste punt is assortiment. Wij hebben een vrij groot en gevarieerd assortiment (nog niet de grootste maar dat is het doel voor 2021). Van verschillende soorten sauzen tot chips, chocolade, verse pepers, gedroogde pepers, olie’s, sokken (ja ja echte pepersokken!), pittige noodles soup, siroop etc en van super mild tot knijterheet. Met andere woorden, de klant heeft een goede keuze aan diverse producten want heet eet je niet alleen tijdens het avond eten, voor veel mensen is het echt een way of life, ik spreek hierbij zelf uit ervaring 😊. Dit alles heeft tot nu toe geresulteerd in een WebwinkelKeur rating van 9.9 op basis van 52 reviews en dat is voor mij het signaal dat dit echt de punten zijn dit mijn bedrijf uniek maakt.

Heb je ook nog andere werkzaamheden naast Dekker Pepper?

Naast mijn activiteiten van Dekker Pepper ben ik ook fulltime ZZP-er op het gebied van Order to Cash waarbij ik bedrijven adviseer bij het verbeteren van hun werkkapitaal en verandertrajecten daarom omheen.

Op welk platform draait Dekker Pepper?

 Op het moment doe ik nagenoeg alles in eigen beheer via WordPress en Woocommerce, dat past ook goed bij mij en mijn producten. Ik wil niet afhankelijk zijn van een partij want stel er gaat daar iets mis dan kan ik de continuïteit niet waarborgen en ben ik mijn inkomen kwijt. Tuurlijk ook als je het zelf doet kan er iets fout gaan maar het voordeel van zelf doen is dat je een stuk minder compromissen hoeft te doen. Wat ik belangrijk vind is dat het mijn bedrijf is, mijn product, mijn naam op de spullen en daarom moet alles wat ik doe ook voldoen aan mijn wensen. Tuurlijk dat kan niet altijd maar voor mij is dit dan ook een stok achter de deur om ervoor te zorgen dat ik mijn eigen waarden niet verlies. Overigens houd ik hierdoor ook mijn kosten laag en zeker in het begin heeft mij dat enorm geholpen om mijzelf niet in de schulden te hoeven steken om mijn bedrijf te starten.

Bereik je veel klanten via Social media?

Jazaker, ik maak gebruik van Facebook, Instagram en LinkedIn. Zeker in de beginfase is dit een fantastisch middel om snel bekendheid te krijgen. Het helpt je om af en toe reuring te krijgen voor acties en producten die je maakt en je familie en vrienden kunnen je snel en makkelijk helpen ondersteunen als bedrijf. Zo helpt het bijvoorbeeld als je vrienden gewoon af en toe een bericht van je delen met hun vrienden en netwerk dus het bereid is heel groot. Facebook en Instagram zijn tegenwoordig geïntegreerd waardoor het gebruik van beide Social Media makkelijk te combineren is. LinkedIn gebruik ik meer zakelijk maar daar ben ik nog een beetje zoekende hoe ik dat wil inzetten en wat ik ermee wil bereiken. Het is duidelijk een ander soort Media in het gebruik en bereik dan Facebook.

Wat vind je het leukste aan het hebben van een webshop?

Het directe contact met mensen doet mij altijd goed, ik vind het heerlijk om een tevreden klant te hebben. Zelf vind ik dat webshops erg anoniem zijn en zeker als de communicatie gebrekkig is (ondanks dat deze prima is) voelt het toch altijd erg steriel aan. Te zakelijk. Ik vind het daarom leuk om de klant een meer persoonlijke ervaring te geven. Ze kunnen mij bellen, appen, een bericht sturen, mailen alles. Special verzoek of wens? Ik ga mijn knetter best doen om dit te regelen. Een notitie bij een bestelling? Dit neem ik serieuzer dan de klant verwacht. En als ik een bedankje van de klant krijgt kan mijn dag helemaal niet meer stuk. Daarnaast heb ik natuurlijk een grote affiniteit met het product, er gaat geen dag voorbij dat ik geen pit heet. Het liefst eet ik bij elke maaltijd iets pittigs, ja zelfs ontbijt (jam met chilipepers voor op de boterham of in de yoghurt bijvoorbeeld).

Welk onderdeel van de webshop vind je een uitdaging?

Ondanks dat ik niet hoef te leven van mijn webshop vind ik het belangrijk dat er groei in zit. Dat is voor mij een teken dat wat ik doe ook echt zin heeft. Tuurlijk, ooit wil ik er een keer van leven, dat zou hartstikke mooi zijn maar dat is niet per se een doel. Ik wil echt leuk werk doen, dat vind ik veel belangrijker. Dit voelt namelijk niet als werk maar ik krijg er wel inkomsten van en verschrikkelijk veel energie. Beter kan je het volgens mij niet krijgen. Deze groei is wel lastig want met alleen een goed product en enthousiasme is dat nog niet vanzelf een succes. Alleen Social Media is ook niet een garantie voor succes want er zitten meer bedrijven die ook schreeuwen om aandacht dus hoe zorg je ervoor dat jij je klanten vindt en je niet tijd of geld aan het verspillen bent aan schreeuwen om aandacht die geen klanten oplevert. Ik ben nu bezig met meer content te plaatsen op mijn webshop zodat ik beter gevonden word door een meer relevant publiek. Maar zaken als SEO en vindbaarheid blijft altijd wel een dingetje, een lastig onderwerp. Hoe pak je dat aan, waar moet je op letten en wat moet je vooral niet doen.

Wat zou je graag nog met Dekker Pepper willen bereiken?

Het doel van 2021 is om de grootste pittige webshop te zijn van Nederland. Daarnaast wil ik nog meer aandacht stoppen in een nog leukere en nog persoonlijkere ervaring voor de klant en ik wil op mijn eigen label nog een aantal extra producten uitbrengen.

Welke tip zou je mee willen geven aan mensen die een webshop willen starten?

Praat zoveel mogelijk met andere webshop eigenaren over hoe zijn dingen aanpakken en deel ook je eigen successen. Een concurrent zal je niet zoveel vertellen en wil je misschien zelf ook niet te veel vertellen maar als jij schoenen verkoopt en iemand anders jassen, waarom kan je elkaar dan niet helpen met tips en ideeën? Sterker nog, misschien is een samenwerking wel leuk en interessant. Realiseer je dat heel veel ondernemers in hetzelfde schuitje zitten als jij en op zoek zijn naar kennis en informatie. Ondernemen is vaak best een eenzaam beroep dus trek de stoute schoenen aan, pak de telefoon op en benader iemand die jij bewondert.

meer blog berichten