fbpx Mrs e-commerce ...

Webshops opgelet, er komen strengere regels voor online verkopen

Vanaf mei 2022 komen er nieuwe regels en richtlijnen om consumenten nog beter te beschermen. Dat is fijn natuurlijk, jij en ik kopen ook wel eens wat online, maar voor webshop eigenaren zijn er dus een aantal dingen waar zij op moeten letten. In dit blog gaan we het hebben over de veranderingen in de nieuwe Europese richtlijnen.

De nieuwe regels zijn voornamelijk bedoeld om consumenten meer informatie te geven over de manier waarop jij te werk gaat. Ondanks dat deze regels pas in mei 2022 ingaan, kun jij deze aanpassingen alvast maken om je mogelijk te onderscheiden van de concurrentie. De nieuwe richtlijnen zijn opgedeeld in de volgende categorieën: Reviews, Gepersonaliseerd aanbod, Prijsverminderingen, ‘Gratis’ onlinediensten, Online marktplaatsen, Vergelijkingssites en Handhaving en sancties.

Reviews

Wanneer je reviews gebruikt op jouw website om de ervaring van klanten te delen met potentiële klanten, ben je vanaf mei 2022 verplicht om alle positieve én negatieve reviews te laten zien. Ook moet je aangeven hoe je controleert dat de reviews echt zijn geschreven door klanten die daadwerkelijk iets hebben gekocht en mag je niet langer nep reviews plaatsen.

Het gebeurt best vaak dat ondernemers kennissen, vrienden en familie vragen om een positieve review achter te laten bij hun onderneming. Dit zorgt ervoor dat klanten en potentiële klanten geen goed beeld kunnen krijgen van een bepaald product of bepaalde dienst aangezien er geen eerlijke mening wordt gegeven. Ook moet er vermeld worden of iemand wordt betaald voor het achterlaten van een review of niet. Dit allemaal om de consument te beschermen van misleiding.

Gepersonaliseerd aanbod

Als jij op jouw website werkt met gepersonaliseerd aanbod, dan moet je je klanten hiervan op de hoogte stellen. Klanten kunnen met deze informatie een beter overwogen keuze maken.

Prijsverminderingen

Vanaf volgend jaar mag je niet meer zomaar een prijs nemen als uitgangspunt voor een korting. Je mag dan niet meer zomaar zeggen dat jouw product is afgeprijsd van bijvoorbeeld €20,- naar €15,- als dat niet waar is. Korting is een marketingstunt en is natuurlijk niet verboden, maar het moet wel kloppen. Op sommige websites zie je maandenlang ‘’van €20,- naar €15,- ‘’ bij een product staan. Dan is de korting dus niet tijdelijk en dat mag dus niet meer. Als je gaat adverteren met korting moet de korting afgeleid zijn van de laagste prijs die je in de afgelopen 30 dagen hebt gerekend voor dat specifieke product.

‘Gratis’ onlinediensten

Als jij op jouw website een onlinedienst aanbiedt, ben je straks verplicht om jouw klanten op de hoogte te stellen van hoelang jij hun gegevens bewaard en hoe ze zich kunnen uitschrijven. Consumenten krijgen het recht om binnen 14 dagen zonder reden de gratis digitale dienst op te zeggen. Wanneer je opzeggen ben je verplicht om de dienst stop te zetten en de gegevens te verwijderen.

Online marktplaatsen

Je bent verplicht om consumenten op de hoogte stellen van met wie zij zakendoen, voordat zij de producten kopen. Daarnaast geef je ook aan of het een ondernemer of consument is en welke voorwaarden op de overeenkomst van toepassing zijn. Deze informatie moet je duidelijk zichtbaar hebben op je betaalpagina. Het is niet toegestaan om deze informatie ‘te verstoppen’ in de algemene voorwaarde.

Naast de informatieplicht heb je ook de onderzoeksplicht. Als online marktplaats moet je vooraf informatie opvragen over de juridische status van de verkoper (ondernemer of particulier) en de voorwaarden van mensen die diensten of goederen verkopen via jouw platform.

Vergelijkingssites

Als jij online zoekfuncties aanbiedt, zoals websites die energieleveranciers, reizen, hotels of andere producten of diensten vergelijken, moet je houden aan informatieplicht. Je dient de klant vooraf te informeren over welke elementen de zoekresultaten bepalen. Je hoeft je algoritme niet openbaar te maken, maar je moet de basis aangeven voor het bepalen van de zoekresultaten.

Handhaving en sancties

Over de handhaving van deze nieuwe Europese richtlijnen wordt het volgende gezegd op de website van de KvK: Als je je niet aan de nieuwe regelgeving houdt, behandelen de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markt (AFM) dit als oneerlijk zakendoen. Ze zullen dit handhaven. De aard, omvang, ernst, duur en frequentie van de overtredingen zijn hierbij van belang. ACM en AFM kunnen boetes opleggen of overtreders een bepaalde periode geven waarin ze de situatie moeten oplossen. De boete kan oplopen tot 4% van de jaaromzet, of een boete van maximaal 2 miljoen euro. Als overtredingen vaker voorkomen, kan het percentage oplopen tot 10% van de jaaromzet.

meer blog berichten