fbpx

Internationaal verzenden als een pro, dat doe je zo!

Wanneer je een webshop hebt, is het verzenden van bestellingen misschien wel hét belangrijkste onderdeel van je bedrijf. Maar wat als je klanten uit het buitenland hebt? Het verzenden van internationale bestellingen kan wat extra werk met zich meebrengen, maar het kan ook een geweldige manier zijn om je klantenbestand uit te breiden en je bedrijf te laten groeien. Door de juiste voorbereidingen te treffen en goede communicatie te onderhouden met je klanten, kun je internationaal succesvol zijn en daar helpen wij een handje bij! In dit blog hebben we het over internationaal verzenden als een pro!

Zorg voor een waterdicht retourbeleid.

Om problemen met terugbetalingen en retourzendingen te voorkomen is het handig om eerst een waterdicht retourbeleid te hebben voordat je begint met verzenden. Niet alleen kan dit je een hoop bloed, zweet en tranen schelen, maar het kan ook zorgen voor meer duidelijkheid en vertrouwen bij jouw klanten. Zorg dat alle informatie rondom jouw retourbeleid makkelijk te vinden is. Wat staat er allemaal in een retourbeleid? Denk aan wie er verantwoordelijk is voor de verzendkosten en hoe en wanneer de terugbetaling geregeld wordt, extra informatie over de garantieperiode van de producten en de eventuele mogelijkheid tot reparatie of vervanging. 

Zorg voor meertalige documenten

Als je internationale klanten hebt, is het handig om meertalige documenten te hebben. Het is wel zo handig als jouw klanten kunnen lezen en begrijpen wat er op jouw website en pakketje staat. Zorg er wel voor dat de teksten worden gecheckt door iemand die daadwerkelijk de taal spreekt. Google translate is handig, maar niet foutloos! Zulke foutjes komen heel onprofessioneel over, dat wil je natuurlijk niet. 

Hou rekening met douaneregels en -heffingen

Een van de belangrijkste zaken waar je rekening mee moet houden bij het verzenden van internationale bestellingen, zijn de douaneregels en -heffingen. Elk land heeft zijn eigen regels en tarieven, dus het is belangrijk om je goed te informeren voordat je een pakketje verstuurt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je de juiste formulieren invult en dat je het pakketje goed labelt. Ook is het verstandig om je klant te informeren over eventuele extra kosten, zoals douanerechten of btw.

Vergeet de invoerrechten niet

In sommige gevallen moet de klant invoerrechten betalen. Dit kan vooraf worden geregeld of bij aflevering worden betaald. Houd er rekening mee dat invoerrechten verschillen afhankelijk van het land van bestemming en het soort product. Ook moet de klant rekening houden met andere kosten bij internationaal verzenden, zoals belastingen, inklaringskosten en verzendkosten. Daarom is het belangrijk om jouw klanten vooraf te informeren over eventuele extra kosten. Zo komen zij niet voor verrassingen te staan.

Communication is key

Tot slot is communicatie met de klant erg belangrijk bij internationale bestellingen. Zorg ervoor dat je duidelijk communiceert over de levertijd, eventuele extra kosten en de verzendmethode. Het kan ook helpen om de klant een trackingnummer te geven, zodat zij het pakketje kunnen volgen. Mocht er een probleem zijn met de verzending, is het belangrijk om snel te reageren en de klant op de hoogte te houden. 

Als je deze punten goed naloopt, kun je óók internationaal tevreden klanten hebben en je bedrijf laten groeien. Op de website van Sendcloud (https://www.sendcloud.nl/whitepapers/succesvol-internationaal-verzenden/) vind je een megahandige guide over internationaal verzenden. Hierin vind je nóg meer informatie. Hopelijk hebben deze tips en tricks je gemotiveerd om aan de slag te gaan! Gebruik deze link om gelijk te beginnen!

meer blog berichten

Waarom zet je USPS in op je webshop?

Wat maakt jouw webshop anders dan al die andere webshops? Door het toepassen van een unique selling point kun je ervoor zorgen dat bezoekers ook

Junior Online Marketeer (SEO) (Parttime)

Ben jij een creatieve geest met een passie voor schrijven en online marketing? Droom je ervan om geweldige SEO-strategieën te ontwikkelen en onze klanten te