fbpx

Met je webshop over de grens: waar moet je opletten als je in België gaat verkopen?

België, lekker dicht bij en ze spreken dezelfde taal. Belgen staan open voor internationale handel. Zij kopen vaker producten uit het buitenland en je hoeft hiervoor geen grote updates te doen, de Nederlandse website wordt goed begrepen. Je webshop heeft maar een aantal kleine aanpassingen nodig om ook in België te draaien. Dit zijn een van de redenen waarom het aantrekkelijk is om met jouw webshop over de grens te gaan.

Er zijn geen nieuwe wetten waar je rekening mee moet houden voor het verkopen van producten in België. De belangrijkste wet voor webshops, waar je ook in Nederland rekening mee houdt, is de wet ‘kopen op afstand’. Dit behoort tot de Europese regelgeving. Ga jij een dienst verlenen of verkopen in België en heb je daarvoor personeel? Dan zitten daar wel andere regels aan verbonden. Het betalen van BTW kan in België afwijken van de regels in Nederland.

Betaalmethodes in België

In Nederland is IDEAL een van de meest gebruikte manieren om te betalen. België werkt niet samen met IDEAL, de banken ondersteunen dit niet. Dit is een van de kleine aanpassingen die je moet maken om jouw webshop in België te laten lopen. Een betalingsprovider uit België, waarmee je kan samenwerken is Ogone. Op deze manier bied je de klant de optie om te kiezen uit verschillende betaalmethodes (creditcardbetalingen en direct banking). Ook kan je kiezen voor de Amerikaanse variant PayPal, deze provider wordt in veel meer landen gebruikt.

Bestellingen verzenden naar België

Tegenwoordig zijn er al een aantal Nederlandse bezorgdiensten die ook in België bezorgen. Het enige verschil is dat de verzendkosten een stuk hoger kunnen zijn en het pakket een langere levertijd heeft in verhouding tot Nederland. Op deze manier kun je nog gemakkelijker jouw pakketten ook in België laten bezorgen, je hoeft alleen de verzendkosten in jouw webshop aan te passen!

Cultuurverschillen Nederland & België

Binnen België heb je ook te maken met cultuurverschillen. Dit komt doordat er een Nederlands- en Franssprekend deel is. In het Franse deel hangt een andere mentaliteit. In België hechten ze aan andere waarden als in Nederland, onder andere:
– Vinden Belgen persoonlijk contact prettig;
– Als je te maken hebt met een zakenpartner of je een grote klant hebt, zorg er dan voor dat je elkaar een keer persoonlijk hebt ontmoet;
– In België is het zakelijk contact formeler’
– Je spreekt klanten niet aan met ‘je’ zoals we in Nederland wel eens doen, maar altijd met ‘u’.

België is onderverdeeld in twee delen namelijk, Vlaanderen en Wallonië. In Vlaanderen is officieel Nederlandstalig en Wallonië is Franstalig. Dus wil jij met jouw webshop heel België bereiken, moeten er grotere aanpassingen worden gedaan, met name het vertalen van de website naar het Frans. Neem jij genoegen met het Vlaamse deel, dan kunnen zij gebruik maken van de Nederlandse webversie.

Marketing voor de Belgische markt.

De marketing in België is ook anders. Belgen schrijven- en spreken de Nederlandse taal anders. In jouw marketing uitingen moet je hier rekening mee houden. In België neigen ze meer naar het Franse deel betreft uitingen. Hierdoor kan het zijn dat als jij dezelfde Nederlandse advertentie in België gebruikt dat dit een hele andere (negatieve wending kan hebben).

Btw afdragen

Voorheen was het zo dat wanneer je minder dan €3500,- omzet had aan Belgische klanten, dat je dit gewoon in Nederland kon meenemen in je Btw-aangifte. Echter is er sinds 1 juli 2021 een verandering in de wetgeving, in plaats van €35.000 euro is de grens nu €10.000 euro per jaar. Wanneer je hier bovenuit komt, zal je btw-aangifte moeten doen in België. Je leest alles over deze nieuwe regeling door hier te klikken.

Dus let goed op als jij jouw webshop over de grens neemt naar België. Met een aantal kleine aanpassingen kan je jouw bereik van verkopen gemakkelijk vergroten!

meer blog berichten

Adverteren op Facebook: do’s and dont’s

In de digitale wereld van tegenwoordig is adverteren een belangrijk onderdeel van elke succesvolle marketingstrategie. Facebook ads bieden bedrijven de mogelijkheid om een breed publiek