fbpx Mrs e-commerce ...

Waarom zet je USPS in op je webshop?

Wat maakt jouw webshop anders dan al die andere webshops? Door het toepassen van een unique selling point kun je ervoor zorgen dat bezoekers ook echt klanten worden. Maar wat is een USP nu eigenlijk en waarom is het gebruiken ervan zo belangrijk voor de groei van je webshop? In deze blog leggen we het je uit.

Wat is een unique selling point?

Een unique selling point, oftewel USP, is datgene wat jouw producten of diensten uniek maakt en waarmee je je onderscheidt van al die andere webshops. Het is een verkoopargument dat naar voren komt als een specifieke eigenschap, een functie of een voordeel dat jouw aanbod aantrekkelijker maakt vergeleken met een andere webshop. Het is de reden waarom een klant bij jou koopt en niet bij een ander. En dat is precies wat jij als ondernemer wil, toch?

Het gebruik van een USPS is belangrijk voor het succes van jouw webshop en wel om de volgende redenen:

  • Je onderscheidt je van de rest
  • Door jouw USPS vergroot je de kans dat klanten bij je terugkomen
  • De voordelen die klanten bij jou krijgen kunnen je conversie verbeteren
  • Je USPS wordt onderdeel van je ijzersterke branding

Een voorbeeld van een unique selling point

Jezelf als webwinkel onderscheiden van de rest kan op meerdere manieren. Je kunt natuurlijk unieke, innovatieve producten verkopen, een fantastische klantenservice bieden of bijvoorbeeld altijd lage verzendkosten hanteren.

Neem nu ons eigen Candy Case. Deze webshop voor telefoonhoesjes is ontstaan uit een verlangen naar hippe en vrolijke hoesjes. Niet dertien in een dozijn, maar echt unieke, edgy designs. Dat was namelijk wat ik niet kon vinden bij andere webshops. En dat is precies van de telefoonhoesjes van Candy Case uniek maakt. Anderen hebben het niet. We verkopen een uniek product en dat onderscheidt ons van de rest. 

Nog een voorbeeld van USPS

Je hebt een webshop in handgemaakte of gepersonaliseerde cadeaus. En nee, je bent echt niet de enige met zo’n webshop. Maar jij bent dagelijks online op social media, deelt leuke informatie en inkijkjes in het proces en bent heel betrokken bij je volgers. Je zet hiermee heel goed op in de Know, Like, Trust factor. Mensen (her)kennen je, ze vinden je leuk en hierdoor is er een vertrouwensband of verbinding ontstaan waardoor klanten eerder aan jou denken dan aan een ander. Jouw USP is die connectie met je klanten.

Stel je voor dat je een webshop hebt die handgemaakte sieraden verkoopt. Een mogelijke USP kan zijn dat al jouw sieraden met de hand zijn gemaakt door lokale ambachtslieden, waardoor elk stuk uniek is en een persoonlijk verhaal achter zich heeft. Dit kan klanten aanspreken die op zoek zijn naar unieke en authentieke producten en hen overtuigen om bij jou te kopen in plaats van bij een grotere, meer algemene winkel.

Wat is de USP van jouw webshop?

Wil je een eigen webshop starten of wil je je eigen webshop laten groeien? Bedenk je dan eens: wat is mijn unique selling point? Waarvoor komen mensen in mijn webshop? En als je dat niet kunt bedenken, kijk dan eens bij je concurrenten. Wat doen zij om hun klanten te binden? 

Nu ga je natuurlijk niet precies doen wat die ander ook doet, maar je hoeft natuurlijk echt niet het wiel uit te vinden. Zet in op wat werkt en ga ondertussen op zoek naar een eigen unique selling point. Wat kun jij als ondernemer nog meer doen om je te onderscheiden en hiermee te zorgen dat klanten bij jou gaan kopen in plaats van bij je concurrent.

Zet je USPS effectief in

Je webshop laten groeien doe je door je USPS effectief in te zetten in je marketing en duidelijk kenbaar te maken op je eigen website. In combinatie met het inzetten van SEO en eventueel online advertenties, zorg je er echt voor dat je meer klanten gaat aantrekken en jouw webshop zal gaan groeien.

Wil je graag USPS inzetten om jouw webshop te laten groeien, maar weet je niet hoe je dit moet doen? Neem dan contact op met ons, wij zijn een full service online marketingbureau en hebben alle kennis in huis om je hiermee te helpen. 

meer blog berichten