Wat zijn de e-commerce trends van 2022?

Het is weer zover! 2022 is dan eindelijk aangebroken. We gaan het nieuwe jaar niet in zonder nieuwe trends! Voor een ondernemer is het belangrijk om met deze trends mee te gaan. Zo kun je in de behoeften jouw klanten blijven voor zien! In deze blog lees je over de 5 nieuwste e-commerce trends.
  1. Het checkout-proces

Het checkout-proces is in de retail een van de belangrijkste factoren. Verlies jij als webshop momenteel in dit proces veel klanten? Dan is dit de eerste trend die jij kunt verbeteren!

De oorzaken van het verliezen van klanten in dit proces kunnen onstaan door meerdere factoren. Mensen worden steeds prijsgevoeliger betreft de verzendkosten. Hoge verzendkosten schrikken klanten af en zoeken het product elders. Tegenwoordig wordt de duur van de bezorging ook een steeds belangrijkere factor. De verzendkosten die de consumenten bereid zijn te betalen verschilt per aankoop bedrag.

  1. Het bezorg-proces

Met de duur van de verzending kun je jouw webshop onderscheiden van andere webshops. Iedere vervoerder heeft voordelen- en nadelen, door samen te werken met verschillende vervoerders kan de klant kiezen welke vervoerder zij prettig vinden.

De leversnelheid is een van de balngrijkste factoren waar naar gekeken wordt tijdens het online shoppen. Consumenten worden steeds ongeduldiger en willen de bestelling zo snel mogelijk in huis hebben. Ook willen consumenten de levertijd- of het leveradres kunnen wijzigen als het pakket al onderweg is.

  1. Track and Trace

Veel consumenten hebben de behoefte om na het bestellen het pakket te volgen. Het bieden van deze service helpt de klanttevredenheid van jouw webshop te verhogen. Ook kan deze factor leiden tot meer herhaalaankopen.

Wanneer je nog niet beschikt over deze mogelijkheid kan het betekenen dat je eén vijfde van de consumenten misloopt. Zij geven aan alleen te willen bestellen bij een webshop met deze mogelijkheid.

  1. Retourbeleid

Een retour ontvangen is nooit leuk. Het kost tijd en kan geld kosten. Voor de klant is dit ook niet een ideale situatie.
Versoepel je retourbeleid! Retourneren hoort erbij, iedere webshop ontvangt retouren. Tegenwoordig retourneert een steeds groter deel van de consumenten (bijna eén derde). Er is ook een deel consumenten die bij ontevredenheid geen producten terug sturen, omdat het gezien wordt als te veel gedoe.
Neem verantwoordelijkheid over het retourneren!
De belangrijkste ingredienten voor een retourbeleid:
  • Wat zijn de kosten voor het retourneren?
  • Hoe moet ik mijn bestelling retourneren?
  • Hoe lang is de retour termijn?
  • Wanneer kan ik mijn terugbetaling verwachten?

5.  Cross-border shoppen

Ben jij er als webshop eindelijk klaar voor om ook internationaal jouw producten te leveren? Dan ben je niet de enige!
Eén op de twee Nederlanders bestellen bij internationale webshops. Het nadeel hiervan is dat de verzendkosten soms hoog uit kunnen vallen. Dit is logisch, want de producten moet van ver komen. Niet alle consumenten hebben dit ervoor over. Ook kan de levertijd tegen vallen.
Tip: Een groeiende trend is dat consumenten steeds bewuster bezig zijn ook beteft te bezorging van een bestelling. Jij kan je onderscheiden door groene levering op jouw webshop mogelijk te maken!
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *