Mrs e-commerce ...

BEHIND THE SHOP: SAPEDI

Online shoppen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Naast de grote bekende namen zijn er ook veel enthousiaste ondernemers die met een droom een webshop zijn gestart. Hoe leuk is het om meer te weten te komen over deze webshops? Daarom vraag ik wekelijks een aantal ondernemers het hemd van het lijf! Deze week is het de tijd aan SaPeDi.

 

Mijn webshop heet SaPeDi. Een leuk weetje is, is dat de naam voor mijn bedrijf is afgeleid van mijn volledige naam, nl Samantha Pellicaan-Dik. Mijn naam is Samantha, 45 jaar jong, moeder van 2 lieve zonen, waarvan er een al lekker aan het puberen is, al lijkt het of de jongste ook al aardig mee doet! Ik ben creatief en houd ervan om met mijn handen bezig te zijn in de vorm van tekenen en grafische technieken. Het grappige is, dat de appel niet ver van de boom valt, omdat mijn opa op de kunstacademie heeft gezeten en mijn oudoom een van de eerste lithografen in Nederland was. Daarnaast kom ik graag in de natuur met mijn duo penotti en doe ik graag aan meditatie. Ik ben geen zweefmiep, maar iemand die graag met beide benen stevig op de grond staat. Sinds 2016 ben ik me hier steeds meer in gaan verdiepen en cursussen gaan volgen. Dit heeft me op persoonlijk gebied veel gebracht. Officieel heb ik mezelf in april 2019 ingeschreven bij de KvK en mijn webshop is sinds half juli 2019 actief. Het heeft even geduurd, voordat mijn webshop online was. Ik wilde het graag helemaal goed hebben, hierdoor bleef ik het uitstellen. Dan komt de perfectionist in mij weer naar boven. Dit kan ook heel positief zijn, dat zie je nl ook terugkomen in mijn producten. Maar is voor mij soms ook een groot struikelblok, omdat ik alles tot de bodem uitgezocht wil hebben.

 

Https://sapedi.nl

Waarom ben je SaPeDi gestart?

Na 20 jaar bij een groot bedrijf in de research te hebben gewerkt, besloten om mijn hart te volgen. En die bracht me terug naar de natuur! Sinds eind 2018 trotse eigenaresse van een eigen bos. In het begin van 2019 nog geen enkel idee, wat ik wilde gaan doen, totdat ik in februari snoeihout in mijn eigen bos zag liggen. Ik volgde destijds al diverse cursussen zoals, tekenen en grafische technieken. Hierdoor ontstond het idee om illustratief te werken op snoeihout d.m.v. grafische technieken. Een van mijn producten zijn houten onderzetters met een happy quote. Het idee hierachter is, is dat ik jou graag weer een goed gevoel over jezelf wil geven. Op de bovenkant staat “draai mij om” en op de onderkant staat een happy quote. Hierdoor start jij je dag met een glimlach en zorgt het ook voor leuke gespreksstof aan tafel. Daarom is mijn slogan ook “Feel good moments”. Doordat ik gebruik maak van snoeihout uit eigen bos is het duurzaam en hartstikke ecofriendly. Nog een reden, als je een van mijn producten koopt. Ik kreeg steeds meer vragen uit mijn omgeving of ook in opdracht illustraties op hout kon maken. Zodoende startte ik in juli 2019 mijn webshop. Mijn eerste producten in mijn webshop waren een memory spel en houten onderzetters met een happy quote.

 

Wat verkoopt SaPeDi?

 Het assortiment in mijn webshop is inmiddels verder uitgegroeid. Nu vind je hier diverse mooie houten woonaccessoires, art prints, maar geef ik ook workshops o.a. in mijn eigen bos. De workshops in het bos zijn meer gericht op jouw persoonlijke welzijn, zoals bosbaden. Bosbaden wordt in Japan ook wel Shinrin Yoku genoemd, iets wat ze dagelijks doen. Zeker nu met Corona is dit erg fijn om te doen!

Wat maakt SaPeDi uniek?

Dat ik echt unieke producten maak. Het snoeihout uit eigen bos is niet onbeperkt, hierdoor is het ook exclusief. Elke product ziet er bijzonder uit, omdat geen houtschijfje hetzelfde is. Zo heeft iedereen een ander product met een eigen karakter.

Heb je ook nog andere werkzaamheden naast SaPeDi?

Ja, full-time moeder zijn. Op het moment heb ik geen werk in vaste loondienst, omdat ik graag 100% voor mijn eigen bedrijf wil gaan. En, als ik ook heel eerlijk ben, wil ik nooit meer in vaste loondienst werken.

 

Op welk platform draait SaPeDi?

Ik maak gebruik van WordPress en Woocommerce. Ik heb niet echt een technische achtergrond, zoals ICT. In mijn vorige baan was ik een research analist bij een groot farmaceutisch bedrijf. Hier deed ik voornamelijk onderzoek. Ik houd ervan om dingen uit te zoeken, zo heb ik mijn webshop helemaal zelf gebouwd. Dit heeft als voordeel, dat het mij ook veel inzicht heeft gegeven in de technische kant.

Bereik je veel klanten via Social media?

Ja, voornamelijk van Instagram. Facebook, Pinterest en LinkedIn in mindere mate. Ik merk dat ik de meeste klanten via Instagram krijg, dit zijn kleinere klanten. De echte grote klanten komen via Google, wat ik wel heel tof vind.

 

Wat vind je het leukste aan het hebben van een webshop?

De vrijheid, je bent nergens aangebonden. Jij hebt de regie in eigen handen.

Welk onderdeel van de webshop vind je een uitdaging?

De marketing kant, maar ook de SEO. Ik heb mijn webshop nu ruim 1,5 jaar en ik kan nog zoveel leren, vooral op deze gebieden. Er valt hier nog zoveel winst te behalen.

 

Wat zou je graag nog met SaPeDi willen bereiken?

Dit jaar wil ik me graag meer gaan richten op de marketing kant. Dus het maken van social ads, meer in de media komen, zoals lokale krant, tijdschriften. Het uiteindelijke doel is dat ik van mijn webshop kan leven.

Welke tip zou je mee willen geven aan mensen die een webshop willen starten?

Bedenk goed waar je jezelf mee wilt onderscheiden, maar laat je het niet weer houden om te starten. Volg je hart en zorg dat je een goede ondernemersplan hebt.

meer blog berichten